صفحه اصلی > کوچینگ : کوچینگ چیست ؟ راهنمای چیستی کوچینگ در سال 2024

کوچینگ چیست ؟ راهنمای چیستی کوچینگ در سال 2024

کوچینگ

کوچینگ چیست و چه معنایی برای شما دارد؟

کوچینگ برای رشد شما است. افرادی که می‌خواهند یاد بگیرند، پیشرفت کنند و رشد کنند، چه شخصی و چه حرفه‌ای، قطعا می‌توانند از کوچینگ برای رسیدن به اهداف خود که در یک محیط دائما در حال تغییر مثل کار و زندگی شخصی نیازمند یادگیری و مهارت مجدد است، استفاده کنند.

بیایید ببینیم کوچینگ چیست و چگونه می‌توان از آن برای حمایت از رشد شخصی و تغییر رفتار پایدار در سازمان استفاده کرد.

کوچینگ چیست؟

کوچینگ زمانی موثر است که یک فرد با یک متخصص آموزش دیده مهارت‌های کوچینگ در فرآیند خودیابی و خودآگاهی کار می‌کند. کوچ با همکاری یکدیگر به فرد کمک می‌کند تا نقاط قوت را شناسایی کرده و اهداف را توسعه دهد. کوچ و مراجع با هم، مهارت‌ها و رفتارهای مورد نیاز برای پیشرفت به سمت اهداف خود را تمرین و ایجاد می‌کنند.

کوچینگ برای چه افرادی می‌تواند موثر باشد؟

کوچینگ برای همه است. این یک فرآیند فردی است که می‌تواند رشد سریع را تقویت کند و به تسریع تغییرات پایدار کمک کند. اما هم برای کوچ هم برای مراجع کار سختی است. با سرمایه‌گذاری در حوزه‌های تاثیرگذار کلیدی که به باز کردن پتانسیل کامل شما کمک می کند، شروع می‌شود.

کوچینگ بر اهداف شما تمرکز دارد. یک کوچ به مراجع کمک می‌کند تا خودآگاهی در مورد نقاط قوت و انگیزه خود را توسعه دهد. در نهایت، این فرآیند منجر به تغییر رفتارهایی می‌شود که مراجع با بالاترین حد پتانسیل خود می‌تواند در مسیر رسیدن به اهداف خود گام بردارد.

کوچینگ سرمایه‌گذاری است نه هزینه. کوچینگ ارزشی را در لحظه به ارمغان می‌آورد و در طول زندگی حرفه‌ای و طول عمر خود و سازمانتان می‌تواند ابزاری باشد که به کارکنان شما کمک می‌کند تا از ضعف به شکوفایی برسند. به هر حال، افراد روزانه با استرس‌ها و چالش‌های منحصربفردی روبرو هستند. این نیاز به حمایت شخصی شما برای پیشرفت و رفاه حرفه‌ای ما دارد و کوچینگ می تواند یک راه حل قدرتمند و انعطاف پذیر باشد.


مطالعه کنید: کسب و کار کوچینگ را چطور از ابتدا شروع کنیم؟


 

انواع مختلف کوچینگ

این مهارت جذاب در چند سال گذشته به سرعت به عنوان یک صنعت و یک حرفه رشد کرده است. کوچینگ به عنوان توسعه حرفه‌ای برای مدیران سطح بالا هم انجام می‌شود. در حال حاضر، کوچینگ در همه شاخه‌ها می‌تواند موثر باشد و البته همه کوچ‌ها یکسان نیستند. انواع مختلف کوچینگ در حوزه های تمرکز، رویکردها و موارد استفاده متفاوتی دارند و همه انواع کوچینگ به تخصص متفاوتی نیاز دارند و نتایج متفاوتی دارند. برخی از کوچ‌ها بر روی شغل، رشد حرفه‌ای و کوچینگ رهبری و مدیریت، تمرکز می‌کنند. برخی دیگر کوچ‌های متخصصی هستند که بر روی زمینه‌هایی مانند تغذیه، تناسب اندام و تندرستی فعالیت می‌کنند. در اینجا فقط برخی از انواع مختلف کوچینگ (هم در داخل محل کار و هم در خارج از آن)بیان شده است.

کوچینگ برای کسب و کارها و سازمان ها:

  • اجرایی
  • رهبری
  • عملکرد اوج
  • تنوع، برابری، شمول، و تعلق (DEIB).
  • فروش
  • کارکنان
  • تیمی و سازمانی
  • رشد شغلی
  • استراتژی یا کسب و کار
  • داخلی
  • اثربخشی ارتباط
  • والدین شاغل
  • منابع انسانی

کوچینگ برای افراد:

  • زندگی
  • تغذیه
  • اثربخشی ارتباط
  • جسمانی و رفاهی
  • آمادگی ذهنی
  • رابطه
  • تحول آفرین
  • رشد شغلی
  • والدین شاغل
  • مالی
  • سلامتی کل نگر

انواع مختلف کوچینگ برای اهداف مختلف رشد شخصی و حرفه‌ای مناسب است. کوچینگ مجازی طیفی از کوچینگ‌های با کیفیت را برای افراد بیشتری در همه سطوح قابل دسترس‌تر می‌کند. با کوچینگ مجازی، می‌توانید بدون توجه به محدودیت‌های مکانی یا زمانی، به پیشرفت خود ادامه دهید.

برخی از کارمندان شما ممکن است بخواهند روی رشد شغلی و حرفه‌ای تمرکز کنند. دیگران ممکن است نیاز به سرمایه گذاری در کاهش فرسودگی شغلی و ایجاد آمادگی ذهنی داشته باشند. ممکن است سازمان شما بخواهد از کوچینگ برای کمک به شما در عبور از بحران و تغییر مداوم استفاده کند. یا ممکن است از کوچینگ به عنوان یک ابزار مدیریت عملکرد استفاده کنید. مهم نیست که سازمان یا فرد چه نوع کوچینگی را انتخاب کند، کیفیت کوچینگ اهمیت دارد. کوچینگ – وقتی با اهداف شما همسو باشد – به تعیین نتایج برای فرد و سازمان کمک می‌کند.

 

کوچینگ به عنوان یک سبک رهبری

وقتی صحبت از توسعه رهبری می‌شود، لازم نیست همه رهبران کوچ باشند. با این حال، بسیار مهم است که مدیران کوچ‌های موثری باشند. این بدان معنا نیست که آنها با همان ظرفیت کوچ‌‌های خبره عمل می‌کنند، بلکه می توانند رویکرد کوچینگ را برای مدیریت گزارش‌های مستقیم اتخاذ کنند.

به عنوان یک رهبر به چه مهارت‌های کوچینگی نیاز دارید؟ بیایید به برخی از عناصر کلیدی سبک رهبری یا مدیریت کوچینگ رهبری نگاهی بیندازیم:

توسعه حرفه‌ای.

وقتی نوبت به توسعه تیم‌هایشان می‌رسد، رهبران باید برای کمک به اعضای تیم خود در ادامه رشدشان همراهی دقیق داشته باشند. این به معنای مدل‌سازی مهارت‌ها و رفتارهای سطح بالاتر است. این فرصت‌های ایجاد شده را برای اعضای تیم ایجاد می‌کند تا مهارت‌ها و رفتارهای جدید را فرا بگیرند.

تعیین هدف.

بدون نقشه، فهمیدن اینکه به کجا می روید سخت است. یک رهبر می‌تواند به اعضای تیم کمک کند تا اهدافی را توسعه دهند که به صورت فردی و سازمانی معنادار هستند.

آینده نگری.

رویکرد کوچینگ مستلزم سطوحی از خوش بینی و عمل گرایی است. در اصطلاح ما این را آینده نگری می‌نامیم. زمانی که رهبران می‌توانند با این لنز به آینده نگاه کنند، بهتر است تیم‌هایشان را برای تغییر و عدم اطمینانی که قرار است پیش بیاید، مجهز کنند.

بازخورد.

فرآیند کوچینگ بر قدرت بازخورد متکی است. برای اتخاذ رفتارهای جدید، کوچ باید بازخورد دریافت کند که چه رفتارهایی مطلوب و مؤثر است. این بدان معناست که رهبران باید مهارت‌های بازخورد خود را تقویت کنند و فرکانس آن را افزایش دهند، به طوری که واضح، منصفانه و توسط اعضای تیم دریافت شود.


مطالعه کنید: کوچینگ سازمانی : همه چیزهایی که می‌خواستید از کوچینگ سازمانی بدانید


کوچینگ در محیط کار چیست ؟

کوچینگ در محل کار یک بسته مناسب برای همه نیست. مشاغل منحصر به فرد هستند، به این معنی که رویکرد کوچینگی باید برای فرد شخصی سازی شود و در حالی که شایستگی‌های کوچینگ به عنوان یک پایه در نظر گرفته می‌شود، کوچ‌ها می‌توانند در زمینه‌های مختلف تخصص داشته باشند. فقط در چند سال گذشته، نوآوری ها در کوچینگ در کنار آینده کاری که به سرعت در حال تغییر است، تکامل یافته است.

اگر به دنبال اجرای این فرآیند در محل کار هستید، در اینجا هشت نوع موثر کوچینگ آورده شده است:

  • تیمی: بر تیم ها و توسعه شخصی و حرفه ای آنها تمرکز می‌کند.
  • داخلی: بر روی افراد و کارکنان تمرکز می‌کند.
  • سازمانی: بر عملکرد، عملیات و استراتژی سازمانی تمرکز دارد.
  • مدیران: بر توسعه و حفظ رهبران ارشد خود تمرکز می‌کند.
  • رهبران: بر مدیران و رهبران شما تمرکز می‌کند.

چهارچوب کوچینگ در محل کار

  اگر به دنبال آوردن کوچ به محل کار هستید، این موضوع را بدانید که چارچوب کوچینگ، مجموعه‌ای از معیارهای تعیین شده است که برای هدایت یک سری ارتباطات در محل کار طراحی شده است.

یک چارچوب کوچینگ خوب با داشتن درک عمیق از نحوه عملکرد سازمان شما شروع می‌شود. این رویکرد به شما کمک می‌کند که هم کوچ‌ها و هم کارمندان در یک سطح باشند. همچنین کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که می‌توانید پیشرفت را اندازه‌گیری کنید و به مشتری کمک می‌کند تا به نتیجه دلخواه برسد.

هر چهارچوب را می‌توان با این چهار رکن ارزیابی کرد:

با این چهار رکن به عنوان راهنمای خود، چگونه ممکن است فرهنگ کوچینگ را در سازمان خود ببینید؟

  • ارتباط. چه نوع کوچینگی برای نیروی کار شما مناسب است؟ چه مهارت‌ها و توانایی‌هایی را می‌خواهید ایجاد کنید؟ چه شکاف‌هایی را می‌خواهید در تیم خود پر کنید؟
  • پیاده سازی. اگر نیروی کار شما دورکار یا ترکیبی است، چگونه می‌توانید کوچینگ را پیاده کنید؟ آیا به کوچ مجازی یا دیجیتال نیاز دارید؟ از چه راه‌هایی می‌توانید برنامه‌های آموزشی موجود را با دسترسی به کوچینگ تقویت کنید؟ چگونه کوچینگ در استراتژی یادگیری و توسعه شما قرار می‌گیرد؟
  • زمان. چقدر می‌خواهید به سفرهای یادگیری و توسعه کارکنان خود اختصاص دهید؟ آیا یک دوره فشرده چند هفته‌ای منطقی است؟ یا می‌خواهید روی یک رابطه مداوم با کوچینگ سرمایه‌گذاری کنید؟
  • نتایج. چه اهدافی را تعیین خواهید کرد و چگونه آنها را اندازه‌گیری خواهید کرد؟

دوره تخصصی راه_اندازی کسب_وکار کوچ_ها در ایران

چگونه فرهنگ کوچینگ در محل کار را ایجاد کنیم

کوچینگ یک فرآیند اختصاصی است. ابزاری است که به افراد کمک می‌کند تا نقاط قوت خود را کشف کنند، مهارت‌ها را توسعه دهند و انعطاف‌پذیری خود را ایجاد کنند. با تکنیک‌های اثبات شده علوم رفتاری، کوچینگ منجر به سفرهای تحول آفرین می شود. بنابراین، وقتی کوچینگ را در فرهنگ شرکت خود پیاده می‌کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟ فرهنگ کوچینگ چگونه است؟ و چگونه این فرهنگ را در محل کار خود ایجاد می‌کنید؟

تفاوت بین کوچینگ و مدیریت چیست؟

اول؛ فرهنگ، یک موجود زنده و تنفس کننده در سازمان شما است. دائماً در حال تغییر و تحول است و در حالی که فرهنگ یک شرکت برای هر سازمان منحصر به فرد است، تعریف مشترکی وجود دارد که می‌توانیم به آن اشاره کنیم. فرهنگ شرکت ارزش‌ها، رفتارها، طرز فکرها و استانداردهای مشترکی است که یک محیط کار را می سازد. از بسیاری جهات، فرهنگ چهارچوبی است که به موفقیت سازمان کمک می‌کند.

گنجاندن این مهارت در فرهنگ شرکت شما به معنای به چالش کشیدن نیروی کار شما برای متعهد شدن به رشد تحول آفرین است. سرمایه گذاری در فرهنگ قوی کوچینگ به چابکی و سازگاری سازمان شما کمک می کند. اما این فرهنگ با بازخورد همراه است و متعهد به دستیابی به پتانسیل کامل فرد است.

فرهنگ قوی کوچینگ فقط یک مزیت رقابتی برای رشد سازمانی نیست. این یک الزام تجاری است. فرهنگ کوچینگ، فرهنگی است که ریشه در بازخورد و یادگیری دارد. با این فرهنگ، بسیار مهم است که کارمندان و رهبران، نتایج مورد نظر را شفاف کنند. برای رسیدن به این نتایج، کوچینگ به ارتقاء و مهارت مجدد نیروی کار شما کمک می‌کند. اما برخلاف تصور برخی از بازخوردها، کوچینگ تنبیهی یا دستور محور نیست. این یک رابطه همزیستی بین بازخورد و یادگیری است – بدون از دست دادن مسئولیت.

رشد درآمد بالاتر

شرکت‌هایی که این فرهنگ قوی دارند، از 14 درصد رشد متوسط درآمد پنج ساله بالاتری نسبت به شرکت‌هایی که این فرهنگ را ندارند برخوردارند. این شرکت‌ها همچنین شاهد رشد درآمد سالانه 45 درصدی بیشتر از شرکت‌های فرهنگی با استفاده از کمترین از این خدمات هستند.

افزایش تاب آوری در کوچینگ

شرکت‌هایی که دارای این فرهنگ قوی هستند، 20 درصد بیشتر احتمال دارد که پس از تجربه‌های استرس‌زا به سرعت بهبود یابند. آنها همچنین در بازگشت به عملکرد کامل پس از شکست 16٪ بهتر هستند.

تمرکز بهتر برای حل مشکلات سخت

شرکت هایی با فرهنگ قوی، 22 درصد بیشتر به توانایی خود در تمرکز مجدد پس از حواس پرتی اطمینان دارند. آنها همچنین 23 درصد در ارائه راه‌حل‌های خلاقانه برای مشکلاتی که با آن مواجه می‌شوند بهتر عمل می‌کنند.

افزایش ارتباطات اجتماعی

شرکت‌هایی که فرهنگ کوچینگ قوی دارند، 34 درصد بیشتر احتمال دارد که با اعضای تیم خود ارتباط برقرار کنند. آنها همچنین 26 درصد بیشتر از دیگران در مواقع سخت درخواست کمک می‌کنند.

ایجاد یک فرهنگ کوچینگ قوی در سازمان شما، با یک ذهنیت رشد شروع می شود. رهبران شما باید تمایل به ادامه‌ی توسعه و رشد را مدل کنند. اما آنها همچنین باید آسیب پذیری خود را نشان دهند (به ویژه در میان اشتباهات) و متعهد به تغییر و تحول باشند. کارکنان شما نیاز به دسترسی به کوچ‌ها در سطح جهانی دارند که به ارائه نتایج مبتنی بر شواهد کمک می‌کنند.


مطالعه کنید: تفاوت کوچینگ و مدیریت در کسب‌ و کار چیست؟


 

کوچینگ شغلی و زندگی

انتقال در اینجا سخت است. هیچ کس از تغییر شغل یا تغییر شخصی مصون نیست، چه بخواهیم چه نخواهیم. اما برای رشد شخصی و حرفه‌ای باید از تغییرات به نفع خود استفاده کنیم. ما باید بتوانیم بر منابع و سیستم‌های کوچینگی تکیه کنیم تا به ما کمک کنند تا یک قدم به پتانسیل کامل خود نزدیکتر شویم.

کوچینگ حرفه‌ای خوب با ارزیابی و تأمل شروع می‌شود تا بفهمید چه چیزی برای شما مهم است و در کجای سفر خود قرار دارید. سپس، با کوچ خود بر روی یک برنامه شخصی کار می‌کنید تا به اهداف خود کمک کنید. برای برخی، این ممکن است شامل کوچینگ مالی باشد. برای دیگران، این ممکن است نیاز به تمرکز شدید روی موضوع سلامتی داشته باشد و برخی ممکن است بخواهند در حرفه خود به صفر برسند تا نقشه راه حرفه‌ای خود را ترسیم کنند. یک کوچ شغلی به فرد کمک می‌کند تا به طور گسترده در مورد گزینه‌های خود فکر کند و یک استراتژی مناسب برای دستیابی به اهداف خود برنامه ریزی کند.

کوچینگ زندگی به همین ترتیب شروع می‌شود. اولین قدم این است که یک قدم به عقب بردارید و فکر کنید. سپس، مشخص کنید چه چیزی برای شما مهم است و در کجای سفر زندگی خود قرار دارید. یک کوچ زندگی در جنبه‌های مختلف زندگی شخصی‌تان با شما یک به یک کار می‌کند. گاهی اوقات، آنها بر روابط تمرکز می‌کنند. در مواقع دیگر، آنها می‌توانند روی پیشرفت شخصی، بحران‌های زندگی یا حتی یافتن هدف و معنا تمرکز کنند.

هزینه‌های کوچینگ

اگر می‌خواهید با حضور یک کوچ، پتانسیل نیروی کار خود را باز کنید، ممکن است در مورد هزینه آن فکر کنید. بیایید هزینه‌های داشتن یک کوچ را بررسی کنیم.

اولاً، مانند هر برنامه یا شغل دیگری، کوچینگ را نمی‌توان به تنهایی با هزینه ارزیابی کرد. مهم است که ببینید شما یا سازمان‌تان چه نوع نتایجی را می‌خواهید از رابطه یا یک کوچ بگیرید. عواملی مانند تأثیر بر حفظ کارکنان، بهره‌وری، مشارکت و رفاه، چند مؤلفه هستند که باید در نظر گرفته شوند.

نتایج و مزایایی که از کوچینگ می‌‌بینید نیز به کیفیت کوچینگی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. همچنین بستگی به میزان هماهنگی کوچ‌ها و متناسب با نیازها و اهداف شما دارد. اگر کارمندان به رفاه نیاز داشته باشند، ممکن است یک کوچ شغلی مناسب نباشد.

هزینه کوچ‌ها متفاوت خواهد بود. به طور کلی، کوچ‌های حرفه‌ای از 1 الی 10 میلیون تومان در ساعت هزینه می‌گیرند. این محدوده مواردی مانند تجربه، طول جلسه، مدارک تحصیلی، و آموزش و توسعه حرفه‌ای را در نظر می‌گیرد. کوچ‌های اجرایی با تجربه می توانند هزینه بسیار بیشتری داشته باشند.


مطالعه کنید: کوچینگ زندگی چیست؟


 

دوره تخصصی راه_اندازی کسب_وکار کوچ_ها در ایران

 

 

 

 

 

چگونه با یک کوچ شخصی شروع کنیم؟

هنگامی که کوچ خود را پیدا کردید، برای شروع آماده هستید؟ ابتدا، مهم است که به این فکر کنید که یک کوچ می‌تواند در مورد چه چیزی به شما کمک کند.

یک جلسه با کوچ خود می‌تواند به شما در موارد بی‌شماری کمک کند. حرفه شما، تغییری در زندگی شما و ایجاد آمادگی ذهنی برای شما. چگونه می‌توان یک تصمیم دشوار گرفت یا تغییر و عدم اطمینان پیش رو را هدایت کرد؟ این می‌تواند به شما کمک کند هدف خود را از کار شناسایی کنید و بفهمید که می‌خواهید در وضعیت فعلی خود چه چیزی را تغییر دهید و می‌تواند به شما کمک کند تا یک نقشه راه از اهداف بسازید تا به شما کمک کند به جایی که می‌خواهید باشید برسید.

شروع کار با کوچ شخصی

  1. مکث و تأمل کنید – دوست دارید روی چه چیزی کار کنید؟
  2. یک ارزیابی کامل از افراد را در نظر بگیرید.
  3. طرز فکر رشد را اتخاذ کنید.
  4. در مورد آنچه می خواهید از جلسه خود به دست آورید فکر کنید.
  5. آنچه را که می خواهید در مورد وضعیت فعلی خود تغییر دهید، مشخص کنید.
  6. در هدف خود کمالگرایی را ریشه کن کنید.

 


مطالعه کنید: کوچینگ رهبری چطور به رهبران کمک می‌کند؟


 

چگونه برای یک جلسه کوچینگ آماده شویم

اگر برای یک جلسه آماده هستید، وقت آن است که آغاز کنید. شما و سازمان‌تان می‌خواهید از تجربه داشتن کوچ خود بیشترین بهره را ببرید. برای اینکه بتوانید از پتانسیل کامل خود استفاده کنید، باید تمام تلاش خود را نیز به کار بگیرید.

در اینجا یک راهنمای گام به گام در مورد چگونگی بهترین آمادگی برای جلسه کوچینگی خود آورده شده است:

در مورد آنچه در برنامه این هفته شما وجود دارد فکر کنید.

آیا یک جلسه یا ارائه بزرگ دارید؟ در مورد یک مکالمه چالش برانگیز یا دشوار چطور؟ آیا موانع شخصی وجود دارد که ظاهر می‌شود؟

اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود را دوباره مرور کنید.

اگر چیزی فوری وجود ندارد، سعی کنید اهداف خود را دوباره مرور کنید. چقدر در اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود پیشرفت کرده‌اید؟ کجا به حمایت نیاز دارید تا شما را به جایی که نیاز دارید برساند؟

در مورد آنچه از آخرین جلسه شما به خوبی کار کرده است (یا چه چیزی نبوده است) فکر کنید.

اگر قبلاً با کوچ خود جلسه‌ای داشته‌اید، دوباره فکر کنید. چه چیزی از آخرین جلسه شما خوب کار کرده است؟ آیا تغییراتی را اعمال کردید که منجر به نتایج مثبت شود؟ یا از طرف دیگر، چه چیزی خوب کار نمی‌کند؟

هر تمرین یا ابزاری را که برای تمرین به شما داده شده است مرور کنید.

گاهی اوقات، کوچ‌ها می‌توانند به شما تکالیف بدهند. بیشتر اوقات، اینها تمرینات، ابزارهایی هستند که می‌توانید آنها را عملی کنید. در مواقع دیگر، ممکن است مقاله یا وبلاگی برای خواندن باشد.

اهداف یا نتایج کلیدی خود را برای جلسه آینده خود شناسایی کنید.

با نزدیک شدن به جلسه شما، اهداف یا نتایج کلیدی خود را شناسایی کنید. دقیقاً می‌خواهید از جلسه آینده خود با چه چیزی کنار بروید؟ چه چیزی در این جلسه برای شما تاثیرگذارتر خواهد بود؟

مهم نیست در کجای این سفر هیجان‌انگیز  هستید، سفر شما فقط همین است: مال شماست. نتیجه آن متعلق به شماست، اما برای بهره‌مندی کامل از فواید، به آمادگی نیاز دارد.

برچسب ها :
پست های مرتبط

کوچینگ شغلی چیست؟ چرا به کوچ شغلی نیاز داریم؟

کار با یک کوچ شغلی مزایای زیادی دارد، اما همه با این…

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

کوچینگ اجرایی چیست؟ و 12 مورد از انواع کوچینگ اجرایی

کوچینگ اجرایی چقدر موثر است؟ بسیاری فکر می‌کنند که کوچینگ اجرایی برای…

۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

کسب و کار کوچینگ را چطور از ابتدا شروع کنیم؟

کسب و کار کوچینگ را چطور از ابتدا شروع کنیم؟ (که به…

۱۷ دی ۱۴۰۲

دیدگاهتان را بنویسید