صفحه اصلی > راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکار و سلامت سازمانی : آموزش سازمانی : چیستی، چرایی و چگونه

آموزش سازمانی : چیستی، چرایی و چگونه

آموزش سازمانی

آموزش سازمانی موثر در یک شرکت می‌تواند یکی از بزرگترین چالش‌های آن باشد. چطور مطمئن می‌شوید که پرسنل شما همه چیزهایی را که تا امروز باید به خوبی انجام دهند، می‌دانند؟ چگونه مطمئن می‌شوید که کارمندان مهارت‌های خود را بهبود می‌بخشند و برای فردا مهارت‌های جدیدی دریافت می‌کنند؟ به چه صورت مطمئن می شوید که کارمندان می دانند چه چیزی برای شرکت در مورد کاری که انجام می دهند و چگونه آن را انجام می دهند مهم است؟

این می‌تواند به ویژه زمانی چالش برانگیز باشد که شرکت شما در حال رشد است است و کارمندان جدیدی را جذب می‌کند. تعداد کارمندانی که تیم شما را تشکیل می‌دهند چالش‌های خاص خود را دارد.

برای رو به رشد نگه داشتن سازمان، سرمایه گذاری در یک برنامه آموزشی سازمانی احتمالاً بخشی از استراتژی شما خواهد بود. تغییر اجتناب ناپذیر است. برای اینکه یک سازمان به موفقیت بلندمدت دست یابد، اعضای تیم آن باید دائماً یاد بگیرند و سازگار شوند.

من سامان خردمند مهر در این مقاله  همه چیز را در مورد آموزش سازمانی و نحوه ایجاد یک برنامه موثر به شما خواهم گفت خواهیم داد.


مطالعه کنید: کوچینگ سازمانی : همه چیزهایی که می‌خواستید از کوچینگ سازمانی بدانید


آموزش سازمانی چیست؟

آموزش سازمانی فرآیند انتقال دانش در یک سازمان است.

این نوع آموزش بر روی توسعه کارکنان برای مشاغل فعلی آنها تمرکز دارد و همچنین آنها را برای نقش‌ها و مسئولیت‌های آینده آماده می‌کند.

از طریق آموزش سازمانی، کارکنان می‌توانند مهارت های جدیدی را توسعه دهند. آموزش سازمانی همچنین برای آموزش کارکنان در مورد سیستم ها، فرآیندها و ابزار خاصی که سازمان استفاده می کند استفاده می‌شود.

معمولاً آموزش سازمانی زیر مجموعه  واحد منابع انسانی است. دوره‌های آموزشی موفق ابزار و دانشی را برای حمایت از اهداف کسب و کار یک شرکت به کارمندان می‌دهد.

این کار از طریق انواع مختلف برنامه‌های آموزشی انجام می‌شود. که این آموزش سازمانی می‌تواند از جلسات آموزشی حضوری گرفته تا توسعه مهارت‌های فنی و شیوه‌های کاری باشد. به عنوان مثال، یک شرکت بزرگ ممکن است آموزش استفاده از صفحات گسترده و نحوه تکمیل بررسی عملکرد را ارائه دهد. همچنین ممکن است نیاز به آموزش رویه‌های امنیت اطلاعات شرکت داشته باشد.

 

توجه به این نکته مهم است که آموزش سازمانی و کوچینگ سازمانی متفاوت هستند. اگرچه آنها شبیه به هم هستند، اما اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند.

آموزش سازمانی در مورد انتقال دانش است. به جای تمرکز بر توسعه، یادگیری محور اصلیست است. آموزش سازمانی اغلب ساختاری و رسمی دارد و محتوا از پیش تعریف شده و بر اساس یک برنامه ارائه می‌شود. بسته به نیاز سازمان، مهارت‌های منتقل شده ممکن است فنی، سازمانی یا زمینه‌ای باشد.

آموزش سازمانی منحصر به فرد است زیرا کل سازمان از یک تجربه یاد می‌گیرد. محتوا شخصی‌سازی نشده است. این فقط یک مدیر یا کارمند فردی نیست که چیز جدیدی یاد می‌گیرد. دانش به طور کلی به سازمان منتقل می شود.

 

 

هدف از آموزش سازمانی چیست؟

 

چرا شرکت‌ها به آموزش سازمانی نیاز دارند؟

توسعه کارکنان برای کل سازمان سودمند است. و اکثر کارمندان یا کارمندان بالقوه می‌گویند که می‌خواهند به توسعه و آموزش حرفه‌ای دسترسی داشته باشند. در نهایت، افراد دوست دارند احساس شایستگی کنند و بدانند که در کارشان از آنها چه انتظاری می‌رود. آموزش سازمانی در این مورد بسیار می‌تواند کمک کننده باشد می‌تواند کمک کند.

هنگامی که شرکت‌ها فرصت‌هایی را برای کارکنان ارائه می‌دهند تا توسعه حرفه‌ای مرتبط را دریافت کنند، این امر بر عملکرد سازمانی تأثیر مثبت می‌گذارد. همچنین آموزش سازمانی رضایت مشتری و حتی درآمد و سود ایجاد شده توسط یک شرکت را به همراه دارد.

سازمان‌هایی که رویکرد دستیابی به عملکرد بهتر شرکت از طریق آموزش سازمانی را در پیش می‌گیرند، بر این موضوع تمرکز می‌کنند که کارکنان از مهارت‌ها، اطلاعات و ابزارهایی برای عملکرد خوب و پیشرفت برخوردار باشند.

از طریق برنامه‌های آموزشی سازمانی، کارکنان می‌توانند به طور موثر وظایف خود را انجام دهند. با به دست آوردن مهارت‌های مناسب، کارمندان با انگیزه باقی می‌مانند و توانایی بیشتری برای مقابله با چالش‌های کاری جدید دارند. آنها همچنین ممکن است انگیزه پیدا کنند تا به دنبال رشد خود باشند. با آموزش سازمانی، سازمان‌ها می‌توانند انتظار حفظ کارکنان بالاتری داشته باشند. خوب بودن کارمندان در کارشان منجر به رضایت شغلی بیشتر می‌شود. به نوبه خود، عملکرد بهتر کارکنان توسعه و بهره‌وری سازمان را افزایش می‌دهد. هدف از آموزش سازمانی، ایجاد فرهنگ یادگیری در سازمان است. این نوع آموزش تضمین می‌کند که کارکنان فراتر از آموزش مهارت‌های سنتی به پیشرفت خود سرعت بیشتری دهند.

 


مطالعه کنید: چرا کوچینگ سازمانی…


 

 

بهترین شیوه‌ها در آموزش سازمانی چیست؟

برای موفقیت آمیز بودن آموزش سازمانی، چه مواردی لازم است؟ اکنون که دلایل داشتن یکی از این موارد را می‌دانید، اجازه دهید به چهار مرحله‌ای که باید برای استفاده حداکثری از یک برنامه آموزش سازمانی بردارید نگاهی بیندازیم:

  1. نیاز به برنامه آموزش سازمانی را شناسایی کنید

مهمترین سوال در ابتدای مسیر، چرا در وهله اول به یک برنامه آموزشی سازمانی نیاز دارید؟

طبیعتاً برنامه آموزشی و توسعه مزایایی دارد. اما شما باید ایده روشنی از آنچه می‌خواهید سازمان شما از آموزش کسب کند داشته باشید. با ارزیابی مهارت‌های مورد نیاز برای دستیابی به اهداف سازمان، نیازهای آموزشی را شناسایی کنید. به عنوان مثال، برنامه آموزشی شما می‌تواند با هدف توسعه مهارت‌های فنی کارکنان باشد. این نوع آموزش تضمین می‌کند که همه به طور موثر از فناوری مناسب استفاده می‌کنند. نیاز به آموزش چارچوب را مشخص خواهد کرد. به عنوان مثال، گرایش کارمند متفاوت از یک جلسه آموزشی ایمنی به نظر می‌رسد. به یاد داشته باشید، فقط به این دلیل که کارکنان شما خواهان یادگیری، رشد و توسعه هستند، لزوماً به این معنی نیست که یک برنامه آموزش سازمانی پاسخ درستی است. آموزش سازمانی برای ارائه محتوای استاندارد شده به افراد زیادی مناسب است.

  1. با اهداف مدیریت هماهنگ شوید

مدیران مسئول تعیین اهدافی هستند که با اهداف سازمانی همسو باشد. به همین دلیل، مهم است که اهداف آنها با اهداف برنامه آموزشی مطابقت داشته باشد. بر اساس اهداف مدیریت، آموزش را طوری توسعه دهید که نیازهای کسب و کار را هدف قرار داده باشد. به عنوان مثال، یک هدف مدیریت می‌تواند تقویت ارتباط بین تیم‌ها باشد. بر این اساس، برنامه آموزشی می‌تواند حول محور آموزش مهارت‌های ارتباطی موثر باشد.

  1. از فرمت‌های آموزش سازمانی مختلف استفاده کنید: همه کارمندان به طور یکسان یاد نمی‌گیرند

متأسفانه، آموزش رسمی اغلب خسته کننده و غیر ضروری است. هنگام برنامه ریزی برنامه آموزش سازمانی خود، از انواع روش‌های آموزش کارکنان استفاده کنید. این به همه کسانی که درگیر این آموزش‌ها هستند کمک می کند تا واقعاً اطلاعات جدید را هضم کنند. سعی کنید انواع مختلفی از سبک‌های یادگیری را در آموزش خود بگنجانید. به عنوان مثال، از آموزش آنلاینی که به ویدیوهای آنلاین برای یادگیرندگان بصری متکی است، استفاده کنید. یادگیرندگان حرکتی از آموزش عملی بهره‌مند خواهند شد.

  1. نتایج را یادداشت کنید

پیگیری نتایج آموزش بسیار مهم است. اگر آموزش شما تاثیری بر سازمانی که انتظارش را داشتید ندارد، وقت آن رسیده که تغییراتی ایجاد کنید. برای تعیین نتایج، به اهداف برنامه مراجعه کنید.  این اهداف محقق شده است؟  کارکنان مهارت‌های خود را توسعه داده‌اند؟  این تأثیر مثبتی بر عملکرد سازمانی داشته است؟ برای ارزیابی بهتر نتایج، از کارمندان خود بخواهید بازخورد بدهند. آنها از شنیدن صدایشان قدردانی خواهند کرد.

 


ویدئو گفتگوی من دکتر سامان خردمند مهر با جناب آقای افشین وزیریان در مود اهمیت کوچینگ سازمانی در رشد کسب و کار


اثرات آموزش سازمانی

یک برنامه آموزش سازمانی می‌تواند بر سازمان شما تأثیر مثبت بگذارد. بیایید نگاهی به چگونگی آن بیندازیم: کارمندان احساس قدرت می کنند احساس توانمندی در محل کار چیزی است که همه کارکنان باید برای آن تلاش کنند. متأسفانه، بدون آموزش مناسب، این می‌تواند دشوار باشد. وقتی کارکنان مهارت‌های مناسبی برای انجام کارآمد کار خود ندارند، چگونه می‌توانند احساس کنترل کنند؟

از طریق آموزش سازمانی، تیم‌ها می‌توانند بهترین عملکرد را داشته باشند. داشتن ابزار مناسب به کارکنان این آزادی را می‌دهد که خلاقانه مشکلات را حل کرده و کنترل کنند. آنها برای ایجاد تغییرات مثبت احساس قدرت می‌کنند.

 

مشارکت کارکنان بالاتری دارید

ابتکارات توسعه منظم می‌تواند به کارمندان با انگیزه و فعال کمک کند. برنامه‌های آموزش سازمانی با در نظر گرفتن کارکنان طراحی شده است. وقتی کارکنان متوجه شوند که آموزش، سرمایه گذاری در رشد آنهاست، احساس مشارکت بیشتری می‌کنند. فراهم کردن فرصت‌های یادگیری برای کارکنان، فقط کارمندانی توانمند و با اعتماد به نفس ایجاد نمی‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که یادگیری و توسعه محرک کلیدی تعامل است.

 

کارکنان از وفاداری شرکت بیشتری برخوردارند

از طریق توانمندسازی و افزایش مشارکت، وفاداری به دست می‌آید. سرمایه گذاری در یادگیری و توسعه کارکنان نشان می‌دهد که کارکنان برای آنها ارزش قائل هستند. وقتی افراد احساس می‌کنند با ارزش هستند، احتمال اینکه سازمانی را ترک کنند کمتر است. کارکنانی که به صورت حرفه‌ای و شخصی پیشرفت می‌کنند به سازمان خود متعهد هستند و کارکنان راضی باعث کاهش گردش مالی می‌شوند.

 

 


مطالعه کنید: کوچینگ تیمی برای توانمند‌سازی تیم‌های چابک


 

 

شما بهترین استعدادها را جذب می‌کنید

آموزشی سازمانی میزان جذب استعداد و همچنین حفظ استعداد را بهبود می‌بخشد. وقتی کارمندان بالقوه فرصت‌هایی را برای توسعه حرفه خود می‌بینند، می‌خواهند بخشی از آن شرکت باشند. سرمایه گذاری در توسعه سازمانی نشان دهنده تعهد به کارکنان شما است. شما به پیشرفت حرفه‌ای و شخصی آنها متعهد هستید. این به شرکت شما مزیت رقابتی در استخدام نیروهای جدید می‌دهد.

 

نحوه انتخاب و شروع یک برنامه آموزشی سازمانی

دانستن اینکه چه برنامه آموزشی برای سازمان شما مناسب است ممکن است سخت باشد. بیایید شش مرحله را طی کنیم تا به شما در شروع کار کمک کند:

  1. اهداف برنامه آموزشی را بر اساس نیازهای سازمانی تعریف کنید

قبل از اینکه یک آموزش سازمانی را انتخاب کنید برنامه و اهداف آن را تعیین کنید. شما می‌خواهید برنامه‌ای را انتخاب کنید که نیازهای شرکت را برآورده کند. اهداف برنامه تنظیم و ماهیت آموزش را تعیین می‌کند. برخی از مهارت‌ها به بهترین وجه از طریق تجربیات آموزشی در کلاس، مانند راهنمایی غیررسمی، آموزش داده می‌شوند. مهارت‌های فنی بیشتر به آموزش رسمی تری مانند کارگاه ها و سمینارها نیاز دارد.

  1. از کارمندان نظر بخواهید

چه کسی بهتر از کارمندان شماست؟ به هر حال، آنها کسانی هستند که از این برنامه سود خواهند برد. کارکنان منبع عالی اطلاعات در مورد عملکرد و نیازهای سازمانی هستند. به کارمندان خود گوش دهید که چگونه می‌خواهند از برنامه آموزش سازمانی بهره‌مند شوند. نظرسنجی کارمندان یک راه عالی برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز است. برای شناسایی شکاف‌های مهارتی، از تیم‌های خود نظر بخواهید. باز بودن را تشویق کنید و از کارمندان خود بخواهید با مهارتی که می‌خواهند توسعه دهند باز باشند. این می‌تواند هر چیزی از آموزش نرم افزار گرفته تا بهبود مدیریت خود باشد. هنگامی که ورودی همه اعضای تیم خود را دریافت کردید، اطلاعات را یکپارچه کنید. اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنید تا مشخص کنید که در حال حاضر بزرگترین نیازهای سازمان شما چیست.

  1. جمع آوری دانش از درون سازمان

بسته به دلیل آموزش، فردی خارج از شرکت ممکن است برنامه را رهبری کند. اما، به خاطر داشته باشید که دانش سازمانی بسیار ارزشمند است. ممکن است این همان چیزی باشد که برای آموزش سازمانی مؤثر نیاز دارید. تمام دانش موجود در یک سازمان را جمع آوری کنید که می‌تواند ارزش کسب و کار را فراهم کند. این می‌تواند دانش محصول، مالکیت معنوی، یا فرآیندها و رویه‌ها باشد.

  1. انتقال دانش از طریق برنامه آموزشی

هنگامی که در مورد دانش و مهارت‌هایی که باید آموزش داده شوند تصمیم گرفتید، زمان تصمیم گیری در مورد بهترین نحوه انتقال این دانش است. انواع زیادی از برنامه‌های آموزشی برای انتخاب وجود دارد. همه چیز در مورد این است که کدام برنامه برای سازمان شما کار خواهد کرد و اهداف آموزش چیست. بسته به زمان و منابع، برنامه می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • بحث و فعالیت گروهی
  • آموزش عملی
  • آموزش به رهبری مربی
  • آموزش الکترونیکی
  • سخنرانی ها
  • یادگیری خودراهبر
  • کوچینگ یا راهنمایی
  1. آموزش سازمانی را بخشی از فرهنگ شرکت خود قرار دهید

سازمانی با فرهنگ، یادگیری مستمر را در برنامه خود قرار می‌دهد. یادگیری مداوم فرد را به عنوان یک کارمند و به عنوان یک فرد رشد می‌دهد. این فرصت‌هایی را برای سازمان باز می‌کند تا به‌طور مستمر در جهت بهتر شدن رشد کند. آموزش سازمانی را بخشی از فرهنگ شرکت خود قرار دهید. بر دستاوردهای حاصل از آموزش تمرکز کنید. پس از اتمام دوره آموزشی، از کارکنان خود جشن بگیرید. به معنای این موضوع برای فرصت‌های رشد آنها اشاره کنید. آموزش را بخشی از فرهنگ خود قرار دهید. این معمولاً جایی است که نیازهای توسعه و گزینه‌های آموزشی مناسب شناسایی می‌شوند.

  1. اندازه‌گیری اثربخشی

ارزیابی اثربخشی برنامه آموزشی سازمانی شما مهم است. برای قضاوت در مورد موفقیت آمیز بودن برنامه به اهداف اصلی برنامه مراجعه کنید. آیا اهداف محقق شد؟ چرا و چرا نه؟ برای بهبود برنامه بعدی چه کاری می‌توان انجام داد؟ به دلیل تغییرات سریع در فناوری، همیشه نیاز به اتخاذ جدیدترین ایده‌ها وجود دارد. به نوآوری و تطبیق برنامه های آموزش سازمانی خود ادامه دهید. این تضمین می‌کند که کارکنان و شرکت شما مزیت رقابتی خود را حفظ می‌کنند.

 


مطالعه کنید: کوچینگ رهبری چطور به رهبران کمک می‌کند؟


 

در آموزش سازمانی سرمایه گذاری کنید

در دنیایی که دائماً در حال تغییر است، مهم است که مهارت‌ها و دانش کارکنان خود را توسعه دهید. تیم‌ها باید بتوانند خود را با هر موقعیتی که با آن مواجه می‌شوند وفق دهند. صرف نظر از صنعت، آموزش سازمانی بخشی از هر استراتژی یادگیری و توسعه برای پیشرفت یک شرکت است. از طریق انتقال دانش، سازمان‌ها می‌توانند مزیت رقابتی خود را افزایش داده و کارایی را افزایش دهند. کارکنانی که آموزش‌ سازمانی می‌بینند هم از نظر حرفه‌ای و هم از نظر شخصی رشد می‌کنند. آن‌ها تشویق می‌شوند که خودشان را توسعه دهند، که رشد کسب‌وکار را تسریع می‌کند.

 

پست های مرتبط

عارضه یابی سازمانی چیست و چطور می تواند یک کسب و کار را نجات دهد؟

در دنیای پیچیده و متغیر کسب و کار، شناسایی مشکلات و چالش‌ها…

منتورینگ کسب و کار چرا ابزاری قدرتمند است ؟

منتورینگ کسب و کار به عنوان یک ابزار قدرتمند برای ارتقاء و پیشرفت…

طراحی کسب و کار چیست؟

طراحی کسب‌ و کار نقشه موفقیت کسب و کار ماست و باید…

دیدگاهتان را بنویسید