صفحه اصلی > دسته‌بندی نشده و منتورینگ : فرآیند منتورینگ چیست؟ {4 مرحله کلیدی فرآیند منتورینگ }

فرآیند منتورینگ چیست؟ {4 مرحله کلیدی فرآیند منتورینگ }

فرآیند منتورینگ

فرآیند منتورینگ به ۴ مرحله کلیدی تقسیم می شود : 1- شروع . 2- مذاکره . 3- رشد . 4. بسته شدن . در این مقاله من دکتر سامان خردمند مهر این 4 مرحله حیاتی رابطه منتورینگ را برای شما باز خواهم کرد.

برقراری رابطه مثبت بین منتور و مراجع بسیار شبیه برقراری هر رابطه انسانی دیگری است. این امر مستلزم آن است که هر دو طرف تمایل واقعی برای درک ارزش ها و انتظارات یکدیگر داشته باشند و این یکی از بزرگترین مزایای منتورینگ برای کسب‌وکارهاست.

مراحل فرآیند منتورینگ چیست؟

 

یک رابطه موثر در فرآیند منتورینگ چهار مرحله را طی دوره نه تا دوازده ماهه طی می کند:

  1. شروع
  2. مذاکره
  3. رشد
  4. بسته شدن

 

برای موفقیت رابطه منتورینگ هر مرحله بسیار مهم است و باید به میزان بالایی دقت و همراهی چاشنی کار شود. در حالی که زمان صرف شده در هر مرحله از رابطه با رابطه‌ی دیگر متفاوت است، اما پیشرفت مراجعین یکنواخت است.

 

 

فرآیند اجرایی منتورینگ
فرآیند اجرایی منتورینگ

 

 

 

مرحله اول: شروع رابطه منتورینگ

مرحله اول یک مرحله بسیار مهم از یک رابطه منتورینگ است. منتور و مراجع با یکدیگر آشنا می شوند، می بینند که آیا برای همراهی یکدیگر مناسب هستند یا خیر، و سپس رابطه منتورینگ را ایجاد می کنند. آنها به طور شفاف در مورد علایق، ارزش ها، اهداف و رویاهای آینده خود گفتگو می کنند.

از آنجایی که منتور و مراجع اولین بار است که در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و رابطه‌ای جدید را خلق می‌کنند، مرحله اول می تواند کمی چالش برانگیز باشد. ممکن است سردرگمی، مشکل در برقراری ارتباط یا حتی عدم ارتباط وجود داشته باشد. در بسیاری از موارد، مراجعین تمایلی به اعتماد به منتور خود در این مرحله ندارند.

اگر این مرحله به عنوان اولویت اول و مهم در فرآیند منتورینگ در نظر گرفته نشود، رابطه منتورینگ ممکن است به دلیل عدم ارتباط و سوء تفاهم کوتاه شود.

منتورها در اینجا نقش حیاتی را ایفا می کنند تا رابطه منتورینگ را به نتیجه برسانند. آنها نه تنها برای برقراری ارتباط با مراجع ابتکار عمل به خرج می‌دهند، بلکه زمانی را نیز به رابطه با مراجعین اختصاص می دهند. آنها مطمئن می شوند که مراجع با آنها احساس راحتی می کند. علاوه بر این، آنها مسئول ایجاد اعتماد در مراجعین هستند.

 

مرحله دوم: مذاکرده در مورد شیوه اجرای فرآیند منتورینگ

مرحله دوم، مرحله تجاری یک رابطه منتور و مراجع است. این مرحله ای است که در آن یک منتور به مراجع کمک می کند تا اهداف یادگیری و همراهی را تعیین کند. آنها همچنین در مورد انتظارات اولیه خود توافق می کنند و استراتژی دستیابی به هدف را تعریف می کنند. علاوه بر این، آنها در مورد زمان و چگونگی ملاقات، دفعات ملاقات و پاسخگویی آنها گفتگو می کنند.

اگرچه منتورها و مراجعین روی تعیین اهداف و ایجاد یک برنامه کاری تمرکز دارند، مرحله مذاکره در فرآیند منتورینگ چندان ساده نیست. این شامل صحبت در مورد مسائل نرم در یک رابطه، ایجاد قوانین برقراری رابطه منتورینگ، رازداری، مرزها و مسئولیت های مشترک است. اینها موضوعاتی هستند که اغلب از مکالمات کنار گذاشته می شوند زیرا صحبت در مورد آنها خیلی آسان نیست. با این حال، اینها موضوعات مهمی هستند که باید مورد بحث قرار گیرند.

اگر منتور و مراجع با یکدیگر سازگار نیستند، مذاکره مرحله ای است که می توانند راه خود را به شیوه ای دوستانه جدا کنند.

 

مرحلۀ سوم: رشد

هنگامی که اعتماد ایجاد شد و انتظارات مورد بحث قرار گرفت، یک رابطه منتورینگ وارد مرحله سوم رشد می شود. در این مرحله، منتور به همراه مراجع برای رسیدن به اهداف شروع به کار می کنند. این مرحله بزرگترین فرصت را برای یادگیری و توسعه ارائه می دهد.

وظایف منتور در این مرحله کمک به مراجع با منابع مختلف آموزشی برای توسعه آنهاست. منتورها به مراجعین کمک می کنند تا بر چالش های پیش رو غلبه کنند. و بتدریج یک منتور راهنما، مشاور و دوست مراجع می شود.

یکی دیگر از مسئولیت های کلیدی یک متور ارائه بازخورد صادقانه، صریح و در عین حال سازنده به مراجع است. زیرا بازخورد مهمترین بخش یک رابطه منتورینگ است. این به منتورها اجازه می دهد تا نقاط قوت مراجعین را بشناسند و به آنها کمک کنند تا نقاط ضعف خود را شناسایی کنند. که  این کار برای رشد مراجعین بسیار مهم است.

در طول این مرحله، هر دو طرف فرآیند یادگیری و پیشرفت را برای اطمینان از تحقق اهداف مورد بررسی قرار می‌دهند.

 

مرحله چهارم: بسته شدن فرآیند

در مرحله چهارم، منتور رسما فعالیت خود را با توجه به رسیدن به اهداف مراجع تمام می‌کند. این اتمام کار ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. ( زمان برنامه منتورینگ تمام شده است، اهداف محقق می شوند، نیازها برآورده می شوند یا چیز دیگری). با این حال، این مرحله فراتر از پایان دادن به رابطه است. این فرصتی است برای منتور و مراجع است تا موفقیت خود را بشناسند و جشن بگیرند. اگر شما هم دوست دارید به منتوری قوی تبدیل بشوید ما در مجموعه آموزشی پل دوره تخصصی و حرفه‌ای داریم، تحت عنوان دوره تخصصی منتورینگ کسب‌وکار که به شما در جهت تبدیل شدن به منتوری قوی کمک می‌کنید.


مطالعه کنید: منتورینگ رهبری چیست؟ و چطور می‌تواند در کسب‌وکار موثر باشد.


 

نتیجه گیری

منتورینگ یکی از ابزارهای قدرتمند برای رسیدن به رشد و توسعه کسب وکار است. هر رابطه منتورینگ از طریق این چهار مرحله حرکت می کند. با این حال، هیچ فرمول خاصی برای ایجاد یک رابطه موفق وجود ندارد. تلاش هر دو طرف لازم است تا به نتیجه برسد. و اگر در هر مرحله، رابطه با سختی مواجه شد، ارتباط تنها راه حل است. دکتر سامان خردمند مهر به عنوان منتوری کاربلد در حوزه کسب‌وکار می‌تواند در کنار کسب‌وکارهای شما باشد تا به اهداف بیزینسی خود برسید.

پست های مرتبط

منتورینگ رهبری چیست؟ و چطور می‌تواند در کسب‌وکار موثر باشد.

منتورینگ رهبری ، مزایا و معایب . با من سامان خردمند مهر…

۲۶ شهریور ۱۴۰۳

مزایای منتورینگ چیست؟

 مزایای منتورینگ و داشتن منتور و …. با اخراج، سازماندهی مجدد شرکت…

۲۴ شهریور ۱۴۰۳

منتورینگ کسب و کار چرا ابزاری قدرتمند است ؟

منتورینگ کسب و کار به عنوان یک ابزار قدرتمند برای ارتقاء و پیشرفت…

دیدگاهتان را بنویسید