صفحه اصلی > منتورینگ : مزایای منتورینگ در توسعه شغلی چیست؟

مزایای منتورینگ در توسعه شغلی چیست؟

مزایای منتورینگ در توسعه شغلی

مزایای منتورینگ در توسعه شغلی چقدر است؟

توسعه موفقیت آمیز شغلی به چیزی بیش از مهارت های فنی و تخصصی نیاز دارد. به طور معمول، ایجاد یک شغل موفق به ارتباطات مؤثر و سایر مهارت‌های نرم، روابط و شبکه‌های حرفه‌ای و چشم‌انداز شغلی نیاز دارد.

مطالعه کنید: منتورینگ چیست ؟ { راهنمای دقیق برای فرآیند منتورینگ در سال 2024 }

بسیاری از متخصصان حتی در حالی که در مشاغل خود برتر هستند، از نردبان شغلی بالا نمی روند زیرا آنها برخی از این شایستگی های مهم را ندارند. با این حال، یک منتور می تواند به متخصصان کمک کند تا برخی از این مهارت های اضافی را توسعه دهند و روابط کلیدی ایجاد کنند. بخشی از یک رابطه منتورینگ می تواند برای متخصصان اولیه حرفه ای تحول آفرین باشد که همین هم مزایای منتورینگ در توسعه شغلی است.

منتورینگ یک رابطه طولانی‌مدت است که حداقل 9 ماه بین متخصصان با تجربه‌تر و مربیان آنها طول می‌کشد. هدف اصلی یک رابطه منتورینگ، توسعه مستمر مراجع است، اگرچه مزایای منتورینگ در توسعه شغلی بیش از این موارد است.

منتور به عنوان یک همراه قابل اعتماد برای منتی عمل می کند و از آنها در توسعه مهارت های جدید، هدایت محیط های کاری، ایده های چالش برانگیز و تشویق توسعه شغلی حمایت می کند. اکثر متخصصانی که به سطح اجرایی راه می یابند، از منتورینگ به عنوان عامل مهمی در موفقیت شغلی خود یاد می کنند.

منتورها به طرق مهمی در پیشرفت شغلی مربیان خود نقش دارند. در اینجا شش مزیت کلیدی مشاوره در توسعه شغلی آورده شده است:

6 مورد از مزایای منتورینگ در توسعه شغلی

یک منتور می تواند در توسعه مهارت های ارتباطی مفید باشد.

منتورها می توانند به عنوان الگو برای رفتارهای مورد نظر عمل کنند که اغلب شامل مهارت های ارتباطی است. تعامل بین منتور و منتی به منتور این فرصت را می دهد تا مراجع را مشاهده کند و برخی از رفتارهای مؤثر را با آن سازگار کند. منتورها همچنین می توانند بازخورد ارزشمندی را در مورد سبک ارتباطی و اثربخشی آنها به منتی ها ارائه دهند.

مطالعه کنید: مزایای منتورینگ چیست؟

مزایای منتورینگ در توسعه شغلی همچنین شامل رشد شبکه حرفه ای منتهی ها می شود.

منتورها معمولاً از دانش و تجربه رهبری بیشتری برخوردار هستند که اغلب معادل یک شبکه گسترده تر و عمیق تر است.منتورها می‌توانند با معرفی و ایجاد ارتباط منتی‌ها با سایر افراد که می‌توانند به ارتقاء شغلی منتی کمک کنند، به منتی‌های جدید کمک کنند تا شبکه خود را گسترش دهند.

به عنوان مثال، یک منتور می تواند منتی را به همتایان سازمانی خود معرفی کند. مراجعین معمولا از ارتباط با افراد با تجربه تر از خودشان سود خواهند برد.

منتورها می توانند به مراجعین کمک کنند تا بر موانع موجود در شغل خود غلبه کنند.

 این یکی از شگفت انگیزترین مزایای منتورینگ برای منتهی ها است. با بحث در مورد مشکلات با منتور خود، منتورها می توانند مشکلات را حل کرده و از طریق مسائل شغلی، چه مسائل فوری، چه مسائل عملیاتی و چه مشکلات طولانی مدت، کار کنند.

منتهی ها می توانند به جای یادگیری “راه سخت” از طریق آزمون و خطا، از تجربه منتورها بهره ببرند. منتورها همچنین می توانند با ارائه راهنمایی‌هایی موثر به منتهی ها کمک کنند تا در وهله اول از مشکلات جلوگیری کنند.

گاهی اوقات، یک منتور حتی می‌تواند وارد عمل شود و از طریق حمایت مالی از آنها یا استخدام آنها برای موقعیت‌های جدید، از آنها حمایت کند. وقتی یک منتور از یک منتی حمایت می کند، فعالانه از او و حرفه اش حمایت می کند.

 

منتورها می توانند به مراجعین خود در شناسایی اهداف توسعه کمک کنند.

 اغلب، متخصصان اولیه شغلی ممکن است فاقد خودآگاهی باشند و درک خوبی از نقاط قوت و ضعف حرفه ای خود نداشته باشند. منتورها همچنین می‌توانند در شناسایی مهارت‌های حیاتی برای نقش‌های بالقوه آینده برای منتی مفید باشند. منتورها می توانند به کشف این نقاط کور حرفه ای کمک کنند، که می تواند به متخصصان کمک کند تا تلاش های توسعه ای خود را هدف قرار دهند.

مطالعه کنید: فرآیند منتورینگ چیست؟ {4 مرحله کلیدی فرآیند منتورینگ }

یکی از مزایای منتورینگ در توسعه شغلی، توسعه و اصلاح فلسفه رهبری مراجعین است.

 وقتی یک منتور حرفه ای به بلوغ می رسد، باید بفهمد که چه نوع رهبری را اجرایی خواهد بود و برای رویارویی با انتخاب های اخلاقی سخت آماده شود.

اغلب، این در بسیاری از موقعیت‌ها، بزرگ و کوچک، انجام می‌شود که مرزهای حرفه‌ای را آزمایش می‌کنند. منتورها می تواند به عنوان یک تابلوی صدا برای منتی عمل کند تا به آنها کمک کند تا از مشکلات اخلاقی و سایر موقعیت های سخت عبور کنند.

یکی از مهمترین نقش های منتور، نقش یک شنونده خوب است. در حالی که ارزش‌های خود را بر منتهی تحمیل نمی‌کنند، می‌توانند پیشنهاداتی ارائه دهند، به او کمک کنند تا از طریق انتخاب‌ها فکر کند، و سؤالاتی برای به چالش کشیدن تفکر منتی بپرسند.

برای مثال، منتور ممکن است به منتی کمک کند تا از طریق رفع یک چالش اخلاقی در کار خود موثر تر باشد. به این ترتیب، منتور می تواند در رشد شخصیت منتهی مؤثر باشد.

منتورها به متخصصان جوان کمک می کنند تا زاویه دید بزرگتری داشته باشند.

 اغلب، منتورها در سطح سازمانی بالاتر از منتی (یا بیشتر) هستند. از نقطه نظر سازمانی خود، در شرایط‌های مختلف استفاده می کنند تا زاویه دید مراجع را بهبود بخشند

منتورها با به اشتراک گذاشتن نظرات خود، می توانند به مراجعین کمک می کنند تا زاویه دید خودشان را گسترش دهند، و عملکرد خود را از زویای مختلفی مورد بررسی قرار دهند. علاوه بر این، منتورها می‌توانند هنگام تصمیم‌گیری و انتخاب به مراجعین خود کمک بزرگی کنند.

مطالعه کنید: اصول منتورینگ در سال 2024

اگر تصمیم دارید به عنوان یک منتور حرفه‌ای فعالیت داشته باشید، آموزش مهارت‌های منتورینگ می‌تواند به حرفه‌ای تر شدن شما کمک کند. ما در مجموعه آموزشی پل برای اولین بار در ایران دوره‌ای اختصاصی را برگزار کرده‌ایم که به صورت جامع به تربیت منتور کسب‌وکار پرداختیم. شما هم اگر علاقه دارید به عنوان منتور در کسب‌وکارها فعالیت داشته باشید در سفر منتورینگ کسب‌وکار شرکت کنید. { ویدئو معرفی دوره منتورینگ را تماشا کنید }

پست های مرتبط

مزیت منتورینگ معکوس

به محض شنیدن اصطلاح “منتور”، به یک فرد با دانش و با…

۲۶ مهر ۱۴۰۳

منتورینگ برای رهبران چه ضروریاتی دارد ؟

منتورینگ برای رهبران چقدر موثر است؟ رهبر بودن فقط به این معنی…

اهداف منتورینگ را چطور تعیین و اندازه‌گیری کنیم؟

برنامه منتورینگ مستلزم داشتن اهداف منتورینگ مشخص است که در آن یک…

۲۳ مهر ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید