صفحه اصلی > منتورینگ : توسعه رهبری از طریق منتورینگ

توسعه رهبری از طریق منتورینگ

توسعه رهبری از طریق منتورینگ

توسعه رهبری از طریق منتورینگ امکان‌پذیر است یا نه؟ بخشی از تبدیل شدن به یک رهبر عالی، تأثیرگذاری در سازمان و ایجاد محیطی است که دیگران بتوانند تلاش خود را به حداکثر برسانند و به اهداف خود برسند. بنابراین، یکی از راه‌های قدرتمند برای توسعه مهارت‌های رهبری، منتورینگ اعضای تیم و دیگران است.

منتورینگ فرصتی را برای افراد فراهم می کند تا استعدادهای نهفته را کشف کنند، توانایی های فعلی را گسترش دهند و شکاف های دانش و مهارتی را که می توانند برای دستیابی به پتانسیل کامل خود روی آنها کار کنند، شناسایی کنند. در واقع، 71 درصد از شرکت‌های Fortune 500 برنامه‌های تخصصی منتورینگ دارند، زیرا این مزایا به خوبی درک شده‌اند. ( اصول منتورینگ در سال 2024 )

در زیر، نکات و استراتژی‌های توسعه رهبری در نتیجه راهنمایی دیگران را مورد بحث قرار می‌دهیم. هدف ما این است که بررسی کنیم که چگونه هر کسی، از جمله منتور، می تواند از روابط منتورینگ برای بهبود و توسعه مهارت های رهبری خود استفاده کند.

مطالعه کنید: منتورینگ چیست ؟ { راهنمای دقیق برای فرآیند منتورینگ در سال 2024 }

چرا منتورینگ در رهبری مهم است؟

منتورینگ نقش مهمی در ارتقای عملکرد کارکنان دارد. منتور بودن همچنین به رهبران این فرصت را می دهد که در نقش های خود رشد و توسعه پیدا کنند. در اینجا برخی از مزایای مستقیم راهنمایی برای رهبران آورده شده است:

احساس رضایت را به دست آورید

در حالی که ممکن است به نظر برسد که منتورینگ در درجه اول برای افرادی که راهنمایی می شوند مفید است، ما در مجموعه آموزشی پُل معتقدیم که منتورها هم معمولاً به همان اندازه از فرآیند منتورینگ سود می برند. رهبران بزرگ تمایل دارند دانش، تخصص و درس های آموخته شده را در طول حرفه خود با سایر اعضای سازمان به اشتراک بگذارند. رهبرانی که مایل به راهنمایی دیگران هستند، رشد و موفقیت اعضای تیم را از نزدیک مشاهده می کنند.

مطالعه کنید: منتورینگ رهبری چیست؟ و چطور می‌تواند در کسب‌وکار موثر باشد.

رهبری و منتورینگ بهترین ورژن افراد را نشان می‌دهد. منتورها می توانند سال ها تخصص و تجربه خود را به اشتراک بگذارند، که به عنوان یک تقویت کننده اعتماد به نفس عمل می کند و به رهبران اجازه می دهد تا آگاهی آگاهانه از آنچه در حرفه خود آموخته و تجربه کرده اند به دست آورند. در نتیجه، رهبران ممکن است بیشتر احساس کنند که میل بیشتری به این فرآیند بدهند و به نتایج مثبتی برای خود، منتورها و سازمان برسند.

سبک های مختلف رهبری را بیاموزید و به کار ببرید

دانیل گولمن، متخصص هوش هیجانی، توضیح می دهد که یک نوع سبک رهبری وجود ندارد که بر همه سبک های دیگر حاکم باشد. در عوض، سبک رهبری که بهترین است، به نیازهای موقعیت و افراد درگیر بستگی دارد. رهبرانی که قادر و مایل هستند سبک خود را به گونه ای تطبیق دهند که با نیازهای منحصر به فرد هر موقعیت جدید هماهنگ باشد، به محترم ترین و قابل اعتمادترین افراد در یک شرکت تبدیل می شوند. منتورینگ به رهبران اين فرصت را مي دهد كه رويكرد تثبيت شده خود را براي رهبري بهبود بخشند و فنون رهبري نوین را توسعه دهند كه با شخصيت ها، سبك ها و مجموعه مهارت هاي مختلف كار مي كنند.

مطالعه کنید: مزایای منتورینگ چیست؟

ایجاد روابط قوی با مراجعین

منتورینگ پیوند و صمیمیت ایجاد می کند که در بسیاری از انواع دیگر روابط تجاری به سختی می توان به آن دست یافت که همین مورد به توسعه رهبری از طریق منتورینگ کمک می‌کند. زمانی که رهبر در فرآیند منتورینگ کاملاً پاسخگو و متعهد به مراجع باشد، مشارکت قوی‌تر و وفاداری بیشتر بین هر دو طرف را تقویت می‌کند. علاوه بر این، تعهد نشان‌داده‌شده به فرآیند منتورینگ توسط رهبر، اعتماد بالاتر را تضمین می‌کند، که منجر به بحث‌هایی می‌شود که بازتر هستند و به منتور‌ها اعتماد به نفس لازم برای اعمال توصیه‌ها و مشاوره‌های منتور را می‌دهند.

چگونه به یک منتور موفق تبدیل شویم؟

منتور موفق
منتور موفق

همه منتور‌ها یکسان خلق نمی شوند. بهترین منتورها ویژگی های زیر را نشان می دهند:

کمک به دیگران باید یک ارزش باشد

در کمک به پیشرفت دیگران ارزش پیدا کنید. منتورها موفق با کمک به دیگران هدایت می شوند. آنها از به اشتراک گذاشتن تفکرات و راهنمایی برای کمک به اعضای تیم برای تقویت تجربه کارکنان خود، استفاده از نقاط قوت و کار بر روی نقاط ضعف خود لذت می برند. و همین میتواند به توسعه رهبری از طریق منتورینگ کمک کند

داشتن دانش و مهارت‌های ارتباطی

داشتن مهارت های ارتباطی بسیار موثر منتورهای بزرگ از طریق الگو و تمرین گفتگوی باز به دیگران الهام می بخشند. رهبرانی که به عنوان منتور کار می کنند زیرک هستند و سبک ها و روش های ارتباطی خود را با توجه به شخصیت افرادی که به آنها آموزش می دهند تنظیم می کنند. علاوه بر این، رهبران زمان می‌گذارند تا خواسته‌ها و نیازهای مراجع خود را بشناسند تا در طول فرآیند منتورینگ بهتر به آنها خدمت کنند.

چالش ایجاد کنید

چالش هایی را برای خودتان فراهم کنید. سختی‌های معنادار این فرصت را به منتورها می دهد تا از مناطق راحتی خود خارج شوند و نقاط ضعف خود را بهبود بخشند. یک منتور خوب انواع اهداف، پروژه ها، وظایف و نتایج مطلوبی را که مراجع باید دنبال کند، درک می کند. منتورهای موفق مراجعین را به چالش می کشند. آنها روندهایی را که در برخی از روابط منتورینگ مشاهده می کنیم، کنار می گذارند، جایی که هر دو طرف مطمئن هستند و از نظر احساسی سرمایه گذاری نمی کنند یا روی کشش و رسیدن به ظرفیت تمرکز نمی کنند.

داشتن هوش هیجانی (EQ) برای توسعه رهبری از طریق منتورینگ

هوش هیجانی چیزی است که در نهایت اثربخشی را تعیین می کند .رهبران فعال جُدا از منتورهای بزرگ این ظرفیت را دارند که از احساسات خود آگاه باشند، کنترل کنند و به درستی ابراز کنند. منتورینگ نیازمند خودآگاهی، خودتنظیمی، انگیزه، همدلی و مهارت های اجتماعی است. جنبه های مختلف هوش هیجانی زمانی توسط منتورهای راهبر نشان داده می شود که هم درونی و هم ظاهری را منعکس می کنند. رهبرانی که درک و بینش رفتاری از خود نشان می دهند، بسیار مؤثرتر از کسانی که خود بازتابی نمی کنند یا خود انضباط عاطفی ندارند، بر دیگران تأثیر می گذارند. رهبر باهوش عاطفی، تنظیمات لازم را برای کمک به دیگران برای دستیابی به پتانسیل بیشتر و نتایج بهتر انجام می دهد.

3 نکته برای استراتژی منتورینگ شما

ارزیابی اینکه آیا در مسیر درستی در سفر منتورینگ خود قرار گرفته اید یا خیر، می تواند دشوار باشد. در اینجا سه ​​نکته کلیدی وجود دارد که به شما کمک می کند تا شما را در مسیر درست هدایت کرده و به شما انگیزه دهد تا روی مهارت های توسعه رهبری خود کار کنید:

1. شناسایی نتایج مطلوب

توسعه رهبری از طریق منتورینگ با تعیین اهداف و نتایجی که هر فرد دوست دارد به آن دست یابد آغاز می شود. اهداف مربیگری خود را توسط:

• پرسیدن سوالات خاص و به اشتراک گذاشتن اهداف

شفافیت مورد نیاز خود را با پرسیدن سؤالات از شخصی که راهنمایی می کنید به دست آورید. این شفافیت می‌تواند توسعه رهبری از طریق منتورینگ را سهل تر کند. در اینجا چند سوال برای بررسی وجود دارد:

  • آنها می خواهند به چه چیزی برسند؟
  • آنها می خواهند در چه چیزی بهبود یابند؟
  • آنها با چه چیزی دست و پنجه نرم می کنند؟
  • آنها دوست دارند چگونه پاسخگو باشند؟

سوال پرسیدن جریان گفتگو را ایجاد می‌کند و پایه و اساس این فرآیند بر روی درک متقابل است. به عنوان منتور، بهتر می‌توانید نیازهای مراجعین خود را برآورده کنید و اهداف و نتایج مورد نظر خود را برای فرآیند منتورینگ به اشتراک بگذارید. هر یک از طرفین با شفافیت تمام به هدف و احساس مالکیت و مشارکت در فرآیند منتورینگ دست می یابند.

توسعه رهبری از طریق منتورینگ
توسعه رهبری از طریق منتورینگ

مطالعه کنید: کوچینگ رهبری چطور به رهبران کمک می‌کند؟

• ایجاد معیارها در فرآیند منتورینگ

با مراجع خود، اهدافی را ایجاد کنید که شامل معیارها یا نقاط عطف مرتبط باشد. معیارها نه تنها باید موفقیت فرآیند منتورینگ شما را بسنجند، بلکه باید شما و مراجع را تشویق کنند تا در قبال اهداف خود پاسخگو بمانند.

برای مثال، اگر مراجع شما می‌خواهد مهارت‌های ارائه خود را بهبود بخشد، می‌توانید به او هدفی را برای ایجاد و ارائه یک ارائه اختصاص دهید که با ضرب‌الاجل‌ها و نقاط عطف مانند انجام تحقیق، آماده‌سازی مطالب، طراحی اسلاید، و اختصاص زمانی برای تمرین تکمیل شود. .

2. از مراجع خود بازخورد دریافت کنید

ما قبلاً پیشنهاد کردیم که یکی از کلیدهای رهبری مؤثر، هوش هیجانی و به طور خاص، خودآگاهی است. خودآگاهی شامل درک نقاط قوت و ضعف شما و تنظیم رفتارهایتان به نحوی است که به نفع مراجع شما باشد. شما می توانید با ایجاد شرایط برای دریافت بازخورد از منتور خود، مهارت های رهبری خود را به طور فعال در طول فرآیند راهنمایی ارتقا دهید.

گفتگو‌های دوره ای با منتور خود برای دریافت بازخورد، افکار و نگرانی های او در مورد رویکرد و سبک منتورینگ شما می تواند در یافتن راه هایی برای تنظیم دقیق مهارت های رهبری شما بسیار مفید باشد. رهبران بزرگ قابل منتورینگ هستند، بنابراین این وظیفه منتور است که بازخورد بخواهد، به بازخوردها گوش دهد و در مواقع و مکان مناسب به آن عمل کند. باز بودن برای بازخورد شما را به یک رهبر نزدیک‌تر تبدیل می‌کند.

3. نتایج منتورینگ خود را به اشتراک بگذارید

در صورت لزوم، مهم است که تجربیات و موفقیت های منتورینگ خود را به اشتراک بگذارید. بیشتر سازمان ها باید تاثیر منتورینگ موفق را درک کنند. در بیشتر موارد، تیم‌های رهبری و همکاران می‌خواهند معیارهای ملموسی را ببینند، مانند تأثیر استراتژی راهنمایی شما بر نتایج مرتبط با کارمندان (مانند مشارکت و حفظ) و همچنین نتایج کیفی (مثلاً پیشرفت شخصی از طرف مراجعین شما ). توسعه رهبری از طریق منتورینگ بسیار می‌تواند کارساز و ساراسر نتیجه باشد.

به اشتراک گذاشتن تأثیر و نتایج به دست آمده از منتورینگ نه تنها به شما این امکان را می دهد که به همکاران خود در مورد استراتژی های مربیگری مؤثر آموزش دهید، بلکه فرصتی برای تبادل نظر و کسب بینش بیشتر در مورد ویژگی ها و ویژگی های رهبری که بیشترین تأثیر را بر تجارت شما دارند را فراهم می کند.

پست های مرتبط

مزیت منتورینگ معکوس

به محض شنیدن اصطلاح “منتور”، به یک فرد با دانش و با…

۲۶ مهر ۱۴۰۳

منتورینگ برای رهبران چه ضروریاتی دارد ؟

منتورینگ برای رهبران چقدر موثر است؟ رهبر بودن فقط به این معنی…

اهداف منتورینگ را چطور تعیین و اندازه‌گیری کنیم؟

برنامه منتورینگ مستلزم داشتن اهداف منتورینگ مشخص است که در آن یک…

۲۳ مهر ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید