صفحه اصلی > کوچینگ رهبری و مدیریت و رهبری : رهبری کاریزماتیک چگونه به قلب و روح افراد نفوذ می‌کند؟

رهبری کاریزماتیک چگونه به قلب و روح افراد نفوذ می‌کند؟

رهبری کاریزماتیک

رهبری کاریزماتیک چطور می‌تواند به راندمان کسب‌وکار شما کمک کند؟

انتخاب سبک رهبری مناسب برای رهبران خوب جهت رشد یک سازمان و الهام بخشیدن به اعضای آن ضروری است. با این حال، دانستن اینکه کدام سبک مدیریت برای رشد شرکت شما و گرفتن بهترین نتیجه از کارمندانتان مؤثرتر است، می‌تواند کار سختی به نظر برسد. بیایید نگاهی به سبک رهبری کاریزماتیک بیندازیم و اینکه چگونه مهارت‌های ارتباطی و جذابیت مناسب می‌تواند الهام بخش تغییرات مثبت باشد.

رهبری کاریزماتیک چیست؟

رهبری کاریزماتیک؛ نوعی رهبری است که جذابیت، ارتباط بین فردی و متقاعدسازی را برای ایجاد انگیزه در دیگران ترکیب می‌کند. رهبران کاریزماتیک می‌توانند تیم‌های خود را به سمت یک هدف بزرگ‌تر تشویق کرده و الهام بخشند. آنها این کار را با استفاده از احساسات اعضای تیم خود، ایجاد حس اعتماد، اشتیاق و هدفی بزرگتر از هدف خودشان انجام می‌دهند.

رهبری کاریزماتیک با تمرکز بیشتر بر روابط بین فردی و نحوه تعامل رهبر با افرادی که رهبری می‌کنند، از سایر سبک‌های رهبری، مانند لیسه‌فر یا خودکامه متمایز می‌شود. بسیاری از رهبران به نوعی کاریزماتیک هستند. مردم می‌خواهند رهبر را به‌عنوان یک شخص دنبال کنند، نه فقط برای هدف تجاری که نماینده آن هستند. با این حال، رهبری کاریزماتیک برای برانگیختن رفتارهای دلخواه، بر ویژگی‌های متعدد کاریزماتیک متکی است. کاریزمای آنها رشد کارکنان و شرکت را شکل می‌دهد و نتایج خاصی را ایجاد می‌کند.

 


مطالعه کنید: کاریزما چیست؟


 

 

چه چیزی یک رهبر کاریزماتیک را تعریف می‌کند؟

رهبری کاریزماتیک از ترکیب چند ویژگی تشکیل شده است. بسیاری از آنها همزمان نتیجه می‌دهند و می‌توانند در زمان‌های مختلف برای استفاده بهتر اجرا شوند.

در اینجا هشت ویژگی رهبری کاریزماتیک وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد:

  1. ارتباطات

یک رهبر کاریزماتیک می‌تواند وظایف و اهداف شغلی خود را به وضوح به تیم خود منتقل کند. آنها آشکارا، به شیوه‌ای حرفه‌ای صحبت می‌کنند و افکار دقیق خود را بدون کم یا زیاد بیان می‌کنند. آنها همچنین امکان ارتباط باز بین همه را فراهم می‌کنند. آنها کارکنان خود را تشویق می‌کنند تا آزادانه و بدون ترس از عواقب صحبت کنند. آنها همچنین مهارت‌های شنیداری خوبی دارند تا کارمندانشان احساس کنند شنیده می‌شوند.

  1. همدلی

یک رهبر کاریزماتیک با اجازه دادن به کارمندان خود برای صحبت آشکار، باید از همدلی و شفقت نیز به خوبی استفاده کند. آنها نسبت به نگرانی‌ها و علایق کارکنان خود باز هستند و مایل به درک احساسات آنها هستند. رهبران کاریزماتیک هوش هیجانی بالایی دارند. به دلیل داشتن این مهارت، آنها در بین کارمندان خود به عنوان شنوندگان و محرمان بسیار محبوب می‌شوند.

  1. اعتماد به نفس

کاریزما اغلب اعتماد به‌ نفس را به همراه دارد. اعتماد به نفسِ قوی در دنیای تجارت، جنبه‌های زیادی دارد. استایل و زبان بدن مناسب، مانند: طرز ایستادن، نوع بیان، حفظ تماس چشمی، تصویری از اعتماد به نفس ایجاد می‌کند.

وقتی تيم با چالش‌هایی روبرو می‌شود یا مسائلی پیش می‌آید، رهبران با اعتماد به نفس می‌توانند با اطمینان کنترل را در دست بگیرند. آنها وظایف محول شده به افراد تیم را بررسی می‌کنند و به وضوح خواسته‌های خود و نتیجه‌ای را که به دنبال آن هستند، بیان می‌کنند.

نکته اصلی برای اعتماد به نفس این است که شما به گونه ای فکر، نگاه و رفتار کنید که بدون توجه به اینکه دیگران به چه می‌اندیشند، ایمان دارید همه چیز به نتیجه خوبی منجر می‌شود.

  1. فروتنی

یک رهبر کاریزماتیک می داند که کامل نیست و تکبر یکی از بدترین صفات رهبری است. در عوض، یک رهبر باید قابلیت پذیرش اشتباهات خود و درک اشتباهات تیم را داشته باشد. آنها می‌دانند که این روحیه می‌توانند به پیشرفت تیم کمک کند. رهبران کاریزماتیک همچنین می دانند که بخشی از تیم هستند. اگر یک کار کوچک نیاز به تکمیل داشته باشد و وقت داشته باشند که آن را انجام دهند، به جای اینکه از کسی بخواهند که آن را برایشان انجام دهد، خودشان کار را انجام می دهند.

ارزش این فروتنی وانسانیت به کارکنانشان نشان می دهد که رهبرشان انسان متواضعی است، با این حال ویژگی های دیگر آنها جایگاهشان را حفظ میکند.

  1. خودآگاهی

صرف نظر از اینکه یک رهبر چقدر می تواند شگفت انگیز باشد، باید از به رفتارهای خود و بازتاب آن به دیگران نیز آگاه باشند. بسیاری از رهبران نامنظم استرسی که به کارمندان خود وارد می کنند را درک نمی کنند. اما یک رهبر کاریزماتیک بر رفتارخود و تاثیرات آن بر تیم تمرکز می‌کند.

  1. بلوغ

رهبر کاریزماتیک کسی است که به دلیل بلوغ در این موقعیت قرار گرفته است. آنها می توانند با توجه به تخصص و تجربه خود یک تیم را به سمت اهداف وتوسعه کسب و کار هدایت کنند. آنها می توانند این کار را با ذهنیت عاقلانه ای که به هر کاری انجام دهند. آنها رهبری هستند که هدایت و فرمان می دهند.

  1. خوش بینی

 رهبر کاریزماتیک باید خوش بین باشد، یک نوع آدمی که “نیمه پر لیوان”را میبیند، اگر مشکلی پیش بیاید به کارمندان خود اطمینان می دهند که مسئله قابل اصلاح است. آنها می توانند با نگاه کردن به جنبه های روشن تر، نگرش مثبتی برای همه اطرافیان خود ایجاد کنند.

  1. اشتیاق

یک رهبر کاریزماتیک همیشه در هر کاری که انجام می دهد اشتیاق زیادی نشان می دهد. آنها واقعاً برای کار خود اشتیاق زیادی نشان می دهند. این اشتیاق همچنین باید از طریق ارتباط روشن و نحوه عمل آنها در سایر کارمندان جاری شود.

 


مطالعه کنید: کوچینگ رهبری چطور به رهبران کمک می‌کند؟


 

 

ویژگی‌های رهبران کاریزماتیک

بیایید نگاهی به برخی از ویژگی‌های مختلف بین رهبری کاریزماتیک و سایر انواع رهبری بیندازیم.

رهبری خودکامه در مقابل رهبری کاریزماتیک

رهبری استبدادی یک سبک رهبری قدرتمند است. آنها به دیگران دستور می دهند که از آنها پیروی کنند و انتظار دارند که دستورات آنها به طور کامل اجرا شود. این می‌تواند در برخی زمینه‌ها، مانند نقش‌های رهبری سطح بالا که در آن یک فرد به تنهایی دستورات را ارسال می‌کند، به خوبی کار کند. این نوع رهبری به جای حضور فرماندهانه، بر جذب کارمندان تمرکز دارد.این رهبران بیشتر بر جذابیت، همدلی و ایجاد اشتیاق با اعتماد به نفس متمرکز هستند.

رهبری دموکراتیک در مقابل رهبری کاریزماتیک

رهبری دموکراتیک از ماهیت سیاسی اصطلاحات خود پیروی می کند: عقلانیت و اهداف آن را هدایت می کند. این نوع رهبری بر توسعه گروه به عنوان یک کل متمرکز هستند و به عنوان رهبری که گروه از او پیروی می کند عمل می کنند.

رهبری کاریزماتیک بیشتر به احساسات شخصی تیم خود متوسل می شود. آنها بیشتر مایل به تغییر هستند و به جای چشم پوشی از تصویر کلی، نسبت به آنچه کارکنان خود احساس می کنند، عمل می کنند. رهبران کاریزماتیک همچنین در سطح احساسی با کارمندان خود ارتباط برقرار می کنند.

رهبری Laissez-faire در مقابل رهبری کاریزماتیک

رهبری Laissez-faire جایگاه خود را دارد که در آن رهبر می تواند به تیم اجازه دهد تا به طور مستقل و بدون ورودی زیاد کار کند. تیم قدرت بیشتری در تصمیم گیری و اهداف خود دارد. اما این باعث می‌شود که آن‌ها به اشتیاق خود تکیه کنند و برای کارشان حرکت کنند. اگرچه رهبران کاریزماتیک افکار کارمند را در مورد کاری که انجام می‌دهند تصدیق می‌کنند، اما نقش فعال‌تری در تأثیرگذاری و توسعه تلاش‌های گروهی دارند.

رهبری کاریزماتیک در مقابل رهبری تحول آفرین

بیایید به برخی از ویژگی‌های مشابه و متفاوت رهبری کاریزماتیک و تحول آفرین نگاه کنیم.

شباهت‌ها

  • هر دو سبک رهبری کاریزماتیک هستند و از شخصیت برای تأثیرگذاری بر اطرافیان خود استفاده می کنند.
  • آنها الهام بخش رشد و توسعه در تیم خود هستند.
  • هر دوی آنها ارتباط واضح و قوی بین تیم خود و اطرافیانشان ارائه می دهند.
  • هر دوی آنها در سطح حرفه ای برای کارمندان خود جذابیت دارند.

تفاوت

  • رهبران تحول آفرین روی چشم انداز متمرکز هستند. آنها هدف گرا هستند و بیشتر روی نتیجه تمرکز می کنند.
  • رهبران تحول آفرین تیم را به سمت چالش هایی سوق می دهند که توسعه و رشد درون تیم را بهبود می بخشد.
  • رهبران تحول آفرین الگو هستند. آنها بر روی قرار گرفتن در مرکز حرکت تیم برای موفقیت تمرکز می کنند در حالی که سعی می کنند کمی از تیم خود فاصله بگیرند.
  • رهبران تحول آفرین بر غیرقابل نفوذ بودن و قوی بودن در مواجهه با ناملایمات تمرکز دارند تا اینکه به اندازه رهبران کاریزماتیک به احساسات متوسل شوند.

مطالعه کنید: کوچینگ تیمی برای توانمند‌سازی تیم‌های چابک


 

آیا رهبران کاریزماتیک متولد می‌شوند یا ساخته می‌شوند؟

هر رهبر می تواند برخی از ویژگی های یک رهبر کاریزماتیک را بپذیرد و توسعه دهد تا در ایجاد نفوذ بهتر عمل کند. با این حال، قدرت یک رهبر کاریزماتیک اغلب از تأثیر متقابل ویژگی ها با شخصیت آنها ناشی می شود. همه نمی توانند یک رهبر کاریزماتیک باشند. هیچ شخصی با شخصیت کاریزماتیک به دنیا نیامده است، هنوز هم کاملاً ارزشمند است که برای ایجاد شخصیت کاریزماتیک وقت بگذارید.

افراد کم کاریزما ممکن است علم ،دانش و تجربه زیادی داشته باشند. آنها توانایی رهبری عاقل را دارند. اما آنها باید یک سبک رهبری متناسب با شخصیت خود پیدا کنند.

5 رهبر کاریزماتیک معروف تاریخ

رهبران کاریزماتیک اغلب در مواقع عدم اطمینان و تهدید وجودی مؤثر هستند. این سبک رهبری مبتنی بر هماهنگی با احساسات و نیازهای افرادی است که هدایت می شوند. به همین دلیل، نمونه‌هایی از رهبران کاریزماتیک معروف افرادی هستند که از طریق بحران‌ها هدایت می‌شوند. بیایید به چند نمونه نگاه کنیم.

مارتین لوتر کینگ جونیور

مارتین لوتر کینگ جونیور مردم خود را با امید توانمند کرد. او این کار را با انتقال احساسات خود به وضوح با زبانی شبیه به داستان انجام داد که عمیقاً در قلب میلیون ها نفر از زمان او و میلیون ها نفر پس از زمان او طنین انداز شد. او هرگز از زور یا خشونت استفاده نکرد، بلکه با صلح و با تمرکز بر رفاه علیه آن عمل کرد.

مهاتما گاندی

مهاتما گاندی، مانند MLK، بر الهام بخشیدن به دیگران برای انجام کارهای خوب تمرکز داشت. او مردم را به حقیقت و عدم خشونت در مواجهه با مخالفان تشویق می کرد. او همچنین به دیگران دستور نمی‌داد که از او پیروی کنند، فقط به کسانی که می‌خواستند اعمال او را دنبال کنند اجازه می‌داد، تا او را همراهی کنند، زیرا او آنقدر متعهد بود که نوع بودنش مردم را به دنباله رو بودن ترغیب میکرد.

مارگارت تاچر

اولین نخست وزیر زن بریتانیا در حین انجام وظیفه و پس از آن مورد توجه مردم قرار گرفت. مارگارت تاچر یک زن قوی و با اعتماد به نفس بود. او همچنین در ارتباطات باز بود و مایل بود به دیدگاه های بیرونی توجه کند و در صورت نیاز فروتنی نشان می داد.

مادرترزا

مادرترزا فردی سخاوتمند بود. او تعهد داشت که به نیازمندان کمک کند. در مقابل مخالفت ها شجاعت نشان می داد. با وجود شرایط سخت کاملا فداکارانه دیگران را حمایت میکرد.


مطالعه کنید: چشم انداز رهبری چطور می تواند در کسب و کار ما تحول ایجاد کند؟(PDF رایگان)


 

 

6 نکته برای به کار انداختن رهبری کاریزماتیک

 

بینش و اشتیاق خود را به اشتراک بگذارید.

کاریزما برای اطرافیان رهبری هیجان انگیز است.

 

اغلب با تیم خود صحبت کنید.

اجازه دهید یک دوره ارتباط باز داشته باشید و از همان ابتدا سعی کنید خوب گوش کنید.

 

اغلب بهتر است به سادگی گوش دهید، همدردی کنید و فقط بفهمید که آنها چه می گویند.

سعی کنید گوش دادن فعال را درگفتگو داشته باشید که اعضای تیم به ‌رغم شور و اشتیاق شما، آزادانه درباره نگرانی‌ها با شما صحبت می‌کنند.

 

هنگامی که در مورد وظایف یا اهداف شغلی ارتباط برقرار می کنید، سعی کنید واضح و با برنامه مشخص صحبت کنید.

خوب است که نشان دهید به اندازه کافی میتوانید افراد را به سمت هدف هدایت کنید.

 

مایل به انجام کارهای کوچک باشید،

حتی گاهی به تیم خود در انجام کارهای کوچک در زمانی که مشغول هستند کمک کنید. این نشان دهنده فروتنی و تمایل زیادی برای حمایت از تیم خود در صورت امکان است.

 

سعی کنید ذهن خود را بر روی “نیمه پر لیوان” با قاب بندی شکست ها و صحبت های منفی با روحیه مثبت متمرکز کنید.

این نشان می دهد که شما اعتماد زیادی به اهداف و تیم خود دارید. با نشان دادن اشتیاق، حمایت و تشویق درست در زمان مناسب می توانید به تیم خود انگیزه دهید.

 

شما به عنوان یک رهبر و فردی بینا به آنها الهام می دهید. اشتیاق شما می تواند انگیزه خوبی برای کارمندان شما باشد، زمانی که آنها به چیزی دست می یابند یا نیاز به مقابله با یک چالش دارند،شما میتوانید به آنها انگیزه دهید.

 

از رهبری کاریزماتیک برای هدایت عملکرد استفاده کنید

 

رهبری کاریزماتیک می تواند یکی از بهترین سبک های رهبری برای ایجاد انگیزه در کارکنان برای دستیابی به اهداف بزرگتر باشد. این سبک رهبری در هر کاری که انجام می دهند به آنها انرژی می دهد. به نوبه خود، این باعث ایجاد حس تعلق برای کمک به حفظ کارکنان ارزشمند می شود.

مهم نیست که چه کسی یک تیم را رهبری می کند، استفاده از تکنیک هایی برای ایجاد جذابیت بیشتر می تواند مزایایی را به همراه داشته باشد. وقت آن است که مهارت های رهبری خود را توسعه دهید و پتانسیل خود را به عنوان یک رهبر کاریزماتیک کشف کنید.

مریم بیگی

پست های مرتبط

تیم سازی در سازمان چه اصولی دارد ؟

تیم سازی در سازمان‌ ها به عنوان یکی از ارکان اساسی موفقیت…

۱۱ شهریور ۱۴۰۳

چشم انداز رهبری چطور می تواند در کسب و کار ما تحول ایجاد کند؟(PDF رایگان)

چشم انداز رهبری در کسب و کار رهبران واقعی یک چشم انداز…

کوچینگ رهبری چطور به رهبران کمک می‌کند؟

کوچینگ رهبری یا leadershp coaching آیا می توانید تصور کنید یک ورزشکار…

۲۳ شهریور ۱۴۰۲

دیدگاهتان را بنویسید