صفحه اصلی > مدیریت و رهبری و منتورینگ : مزایای منتورینگ چیست؟

مزایای منتورینگ چیست؟

مزایای منتورینگ

 مزایای منتورینگ و داشتن منتور و ….

با اخراج، سازماندهی مجدد شرکت و کنارگذاشتن کارکنان، سازمان ها به دنبال پیشرفت های بزرگ در تجربه کارکنان هستند تا کارکنانی را که موثر و سازنده هستند حفظ کنند. بهبود ارتباط کارکنان، توسعه و فرصت های رشد برای بسیاری از رهبران منابع انسانی مورد توجه است. دکتر سامان خردمند مهر دریافت که «توسعه رهبر و مدیر با فراگیری علم و مهارت منتورینگ» و فرهنگ سازمانی اولویت‌های اصلی سال 2024 هستند.

توانایی منتورینگ برای ایجاد ارتباط در حین رشد مهارت و انتقال دانش دلیلی است که شرکت‌هایی مانند آمازون از آن برای توسعه مدیران جدید، Paychex برای افزایش برابری جنسیتی در رهبری و کوکاکولا برای ادغام بهتر کارکنان با سازمان و افرادش از آن استفاده می‌کنند. منتورینگ به افراد امکان می دهد از یکدیگر بیاموزند و راهی برای رشد شخصی و حرفه ای فراهم می کند.

به عنوان مثال، در محل کار، فردی که در حرفه خود جا افتاده است، می تواند دانش و بینش خود را به اشتراک بگذارد و همچنین راهنمایی هایی را برای شخصی با تجربه کمتر ارائه دهد. در موسسات آکادمیک، دانش‌آموزان می‌توانند فرصت‌های تحصیلی و شغلی را با یک منتور کشف کنند، در حالی که یک فارغ‌التحصیل اخیر می‌تواند بینشی در مورد چگونگی ترسیم مسیر شغلی و ارتباطات برای شغل آینده کسب کند.


مطالعه کنید: منتورینگ کسب و کار چرا ابزاری قدرتمند است ؟


برنامه منتورینگ چیست؟

یک برنامه منتورینگ رسمی، یک رابطه ساختار یافته و اغلب یک به یک در یک محیط کاری، سازمانی یا دانشگاهی است. منتورینگ به افراد امکان می دهد از یکدیگر بیاموزند و راهی برای انتقال مهارت و دانش  درست را فراهم می کند. برنامه‌های آموزشی تأثیرگذار، منتورها را آموزش می‌دهند تا مکالمات و جلسات مؤثری داشته باشند و ابزارها و منابع توسعه شغلی و شخصی را برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده منتورینگ در اختیار آنها قرار دهد. { مجموعه آموزشی پل برای اولین بار در ایران اقدام به برگزاری دوره آموزشی تربیت منتور کسب‌وکار نموده است تا افراد بتوانند تبدیل به منتوری قدرتمند برای کسب وکار خود شوند.}

شروع یک برنامه منتورینگ مستلزم:

  • شناسایی هدف از منتورینگ و چشم انداز برنامه در سازمان شما
  • درک منتور از شرایط حال حاظر منتی
  • ارتباط و ارتقاء مداوم برای تشویق طول عمر منتورینگ

هنگامی که یک برنامه منتورینگ در یک محیط حرفه ای به درستی انجام شود، یک تجربه لذت بخش و ارزشمند برای سازمان ها و افراد آنها است.

هدف از برنامه های منتورینگ چیست؟

هدف از راهنمايي تسهيل فرآیند رشد شخصي و حرفه اي افراد از طريق ارائه خدمات منتورینگ، حمايت و انتقال دانش از منتورهاي مجرب به مراجع است. به خصوص در محل کار، فرصتی برای ارتباط انسانی با هدف یادگیری، ایجاد مهارت های جدید و ایجاد روابط همدلانه بین همکاران فراهم می کند. از طریق ارائه منتورینگ و حمایت از توسعه، افراد می توانند به پتانسیل کامل خود دست یابند که می تواند بهره وری، خلاقیت و بازدهی موثر را برای کسب و کار باز کند.

برنامه های رسمی منتورینگ یک رویکرد ساختاریافته، سیستماتیک و استراتژیک برای مشاوره ارائه می دهند. آنها به توسعه شخصی و حرفه ای کمک می کنند، از اهداف سازمانی حمایت می کنند و فرهنگ رشد و یادگیری را در محیط کار پرورش می دهند.

منتور کیست؟

طیف وسیعی از چیزهایی که یک منتور می تواند به منتی ارائه دهد وجود دارد. منتور ها می توانند گوش دهند، دانش و تجربه خود را به اشتراک بگذارند، سؤالات باز و عمیق بپرسند، و موارد دیگر، از جمله:

منتورها در کنار مراجعین هستند

منتور ها می توانند به نگرانی های مراجعین خود گوش دهند و ایده ها و پیشنهادات خود را در مورد آینده شغلی آنها مطرح کنند. منتورها همچنین می‌توانند بازخورد و پاسخ‌هایی را به اشتراک بگذارند که ممکن است به متبلور شدن مسیر فرد در یک موقعیت خاص یا در رابطه با مسیر شغلی کمک کند.

توصیه می کنند

منتورها مستقیماً توصیه‌هایی را ارائه می‌دهند. آنها می توانند اولویت های توسعه حرفه ای را پیشنهاد کنند، به مراجعین کمک کنند تا اهداف را تعیین کنند، و منابع را شناسایی کنند. منتورها همچنین می‌توانند در فرآیند مصاحبه یا ارتقای شغلی مفید باشند و بازخورد خود را در مورد رزومه‌ها و همچنین نکاتی برای انجام مصاحبه ارائه دهند.

الهام‌بخش و تشویق کننده هستند

برداشتن گام هایی که فردی در حرفه خود برداشته است می تواند روشنگر باشد. منتورها دانش را هم در مقیاس کوچک (موفقیت‌های بی‌نظیر در محل کار) و هم در مقیاس بزرگ (چگونگی ایجاد یک شغل موفق و رضایت‌بخش) به اشتراک می‌گذارند. منتورها همچنین می توانند تشویق کنند و به عنوان یک تشویق کننده برای اهداف و رویاهای مراجع عمل کنند.

فرصت شبکه‌سازی را فراهم می‌کنند

یک منتور می‌تواند افرادی را معرفی کند که می‌توانند در شغل مراجع مفید باشند، فرصت‌ها را به اشتراک بگذارند، و رویدادها و تکالیف طولانی را توصیه کنند که مراجع را در معرض اطلاعات و ارتباطات مهم قرار دهد.

مزایای منتورینگ چیست؟

یک برنامه منتورینگ مدبرانه و برنامه ریزی شده افراد را تشویق می کند تا در سطح بالاتری با دیگران ارتباط برقرار کنند. این به ایجاد روابط قوی و قابل اعتماد کمک می کند که انگیزه و هدایت به سمت اهداف آینده باشد. مزایای منتورینگ شامل منتورها، مراجع‌ها ها و سازمان های آنها می شود و شامل موارد زیر است:

  • کمک به دانشجویان برای فارغ التحصیلی و ورود به بازار کار
  • بهبود مشارکت و حفظ کارکنان
  • افزایش تنوع، برابری و شمول (DEI) در محل کار
  • قادر ساختن اعضای یک انجمن حرفه ای به پیشرفت حرفه ای خود
  • به متخصصان کمک می‌کند تا با سایرین در صنعت خود ارتباط برقرار کنند

هنگامی که یک برنامه منتورینگ در یک محیط حرفه ای به درستی انجام شود، یک تجربه لذت بخش و ارزشمند برای سازمان ها و افراد آنها است.

مزایای منتور بودن

منتور بودن طیف وسیعی از مزایا را هم از نظر شخصی و هم از نظر حرفه ای ارائه می دهد. در اینجا برخی از مزایای کلیدی ذکر شده است:

  • توسعه و اصلاح مهارت‌ها: منتور‌ها یاد خواهند گرفت که سازماندهی کنند، اطلاعات را به طور واضح به اشتراک بگذارند و شخص دیگری را برای رشد شخصی و حرفه ای راهنمایی کنند. منتور‌ها همچنین مهارت خود را در رهبری و مدیریت ایجاد می کنند.
  • بعدی را ببینید: اشتراک دانش در این رابطه در هر دو جهت است. نه تنها منتورها به دغدغه‌ها و اولویت‌های کارگران جوان‌تر دسترسی پیدا می‌کنند، بلکه ممکن است نگاهی عملی به فن‌آوری یا روش‌های عملکرد جدید داشته باشند.

منتورینگ می تواند در سطح شخصی بسیار مفید باشد. بسیاری از منتورها از کمک به رشد، دستیابی به اهداف و غلبه بر چالش ها به دیگران رضایت دارند. ایجاد تأثیر مثبت بر زندگی یک نفر می تواند بسیار رضایت بخش باشد.

مزایای منتورینگ برای سازمان ها

با ایجاد ساختار، یک برنامه منتورینگ رسمی به منتورها و سازمان‌ها اجازه می دهد تا رابطه ای سازنده و مفید برای همه افراد داشته باشند. ساختار و مسئولیت‌پذیری ارائه شده در برنامه‌های منتورینگ (مانند اهداف تعریف‌شده، آموزش سازمان/مدیر، و بستر برقراری ارتباط)  ارتباط را فراتر از محدودیت‌های منتورینگ غیررسمی ارتقا می‌دهد. بعلاوه، با وجود یک برنامه حرفه‌ای منتورینگ، روابط بیشتری می‌تواند شکوفا شود، به‌ویژه با افرادی (کارمندان و دانشجویان) که به‌طور سنتی به دلیل ماهیت غیررسمی منتورینگ تحت مراقبت قرار می‌گیرند.

افزایش وفاداری و کاهش گردش مالی

منتورینگ می تواند به افزایش و حفظ وفاداری کمک کند. دکتر سامان خردمند مهر با تجربه بیش از 5000 ساعت منتورینگ در سازمان‌ها می‌گید بیش از 60٪ افرادی که با فرایند منتورینگ در سازمان آشنا می شوند، بیش از 5 سال در آن سازمان می‌مانند.

ایحاد مهارت‌های موثر می‌کند

منتورینگ برای ایجاد مهارت‌ها و دانش در سازمان بسیار مورد نیاز است. کارمندان مشتاق رشد در محل کار هستند، بنابراین شرکت ها نه تنها از نیروی کار ماهرتر بهره می برند، بلکه چیزی را برای کارمندان فراهم می کنند که می خواهند.

منتورینگ مشارکت کارکنان را افزایش می دهد

یک مطالعه در Moving Ahead نشان داد که 82 درصد معتقدند که روابط منتورینگ به تقویت ارتباطات معنادار بین منتور و مراجع، در بخش ها و سازمان کمک می کند.

فرهنگ و وفاداری شرکت را ایجاد می کند

منتورینگ می تواند کارکنان را با فرهنگ شرکت ادغام کند و باعث شود کارکنان احساس کنند که سازمان روی آنها سرمایه گذاری کرده است.

 

 

 

مزایای منتورینگ و داشتن منتور در سازمان_ها

 

منتورینگ چگونه به جذب نیرو کمک می کند؟

مزایای منتورینگ از مشاوره و کوچینگ در جذب نبرو‌ها موثر تر است، اما اجازه دهید یک لحظه به این موضوع بپردازیم که چگونه برنامه های منتورینگ بر نحوه درک گزینه‌های شغلی از شرکتی که برنامه های منتورینگ ارائه می دهد تأثیر می گذارد. این نکته اغلب کمتر مورد تاکید قرار می گیرد، اما قابل ذکر است، به خصوص اگر شرکت شما استخدام بالایی دارد.

در هنگام جستجوی شغل، گزینه‌های خود را در اولویت قرار می دهند . آنها آنچه را که به نفعشان است می خواهند و می خواهند مناسب‌ترین فضا برای کار را پیدا کنند. آنها می خواهند یاد بگیرند و می خواهند رشد کنند. آنها می خواهند در شغل خود راضی باشند.

ارائه برنامه های منتورینگ کمک می کند تا شرکت، شما را از کسانی که این کار را نمی کنند متمایز کنید. برخی از شرکت‌ها می‌توانند در مورد داشتن ذهنیت رشد صحبت کنند، اما اگر از آن حمایت نکنید، این نکته از بین می‌رود. برنامه های منتورینگ رسمی شرکت، فرهنگ یادگیری شرکت شما را تقویت می کند. فرآیند فکری یک نامزد شغل هنگام ارزیابی یک شرکت چگونه است؟

  • در پایان، آیا من افتخار می کنم که این شرکت را در رزومه خود ذکر کنم؟
  • آیا در این شغل مهارت ها و شایستگی هایی کسب خواهم کرد؟
  • آیا در آینده برای کار در این شرکت کاندیدای بهتری خواهم بود؟

با ارائه برنامه های منتورینگ به کارکنان، شواهد ملموسی نشان می‌دهید که شرکت شما زمان، پول و تلاش خود را برای چیزی سرمایه‌گذاری می‌کند که مستقیماً به نفع کارمندان بلندمدت باشد.

چگونه منتورینگ به سلامت روان کمک می کند؟

یکی از مهمترین مزایای منتورینگ بهبود سلامت روان در سازمان است. بنیاد سلامت روان، منتورینگ را به عنوان راهی موثر برای حمایت از سلامت روان در محل کار توصیه می کند. منتورینگ می تواند ابزار مهمی برای رفاه کارکنان به روش های زیر باشد:

  • تقویت ارتباط انسانی
  • ارائه پشتیبانی از کارکنان
  • ایجاد اعتماد
  • ایجاد پاسخگویی

نیاز به ارتباط زمانی متوقف نمی شود که افراد در محل کار از در عبور می کنند یا در خانه خود می نشینند. با منتورینگ، سازمان‌ها می‌توانند بر سلامت روان تمرکز کنند و حمایت شخصی و حرفه‌ای برای کارکنان ایجاد کنند.

مزایای منتورینگ برای تنوع و شمول چیست؟

وقتی صحبت از شمولیت و پیشرفت شغلی به میان می آید، کارمندانی که تعلق کمتری دارند می توانند در محل کار با چالش هایی مواجه شوند. منتورینگ می تواند موارد زیر را فعال کند:

  • توسعه مهارت
  • گسترش شبکه
  • مشارکت همدلانه
  • اتحاد
  • تعلق و امنیت روانی

منتورینگ می تواند به ایجاد یک محل کار فراگیر کمک کند که به کارمندان اجازه می دهد خود کامل خود را به کار بیاورند، چه از نظر فیزیکی و چه از راه دور.

 

برنامه های منتورینگ رسمی در مقابل غیررسمی

برنامه های منتورینگ رسمی به دلیل ماهیت ساختاریافته و سازماندهی شده خود، مزایای مشخصی نسبت به برنامه‌های منتورینگ غیررسمی دارند. در یک برنامه منتورینگ رسمی، شرکت کنندگان از یک چارچوب واضح بهره می برند که نقش ها، مسئولیت ها و انتظارات را مشخص می کند و از ثبات و مسئولیت پذیری اطمینان پیدا می کنند. این برنامه‌ها اغلب از روش‌های داده‌محور برای تطبیق منتور و مراجع استفاده می‌کنند که احتمال ایجاد رابطه‌ای سازگار و مؤثر را افزایش می‌دهد. برنامه‌های رسمی منتورینگ اغلب آموزش مراجعین را ارائه می‌دهند و منتور‌ها را با مهارت‌های لازم برای ارائه راهنمایی و پشتیبانی معنادار تجهیز می‌کنند.

آنها همچنین شامل مکانیسم هایی برای تعیین هدف و ارزیابی پیشرفت، تقویت تعهد و تشویق توسعه مداوم هستند. علاوه بر این، ماهیت ساختارمند برنامه‌های منتورینگ رسمی، جمع‌آوری بازخورد و بهبود مستمر را تسهیل می‌کند. در نهایت، این رویکرد سیستماتیک منجر به افزایش اثربخشی برنامه، دسترسی برابر برای همه کارکنان و موفقیت قابل اندازه‌گیری می‌شود و برنامه‌های آموزشی رسمی را به انتخابی بهینه‌تر برای تقویت رشد و توسعه حرفه‌ای تبدیل می‌کند. آیا می خواهید یاد بگیرید که چگونه برنامه منتورینگ می تواند در سازمان‌ها موثر واقع شود؟ { مجموعه آموزشی پل بارای اولین بار در ایران اقدام به برگزاری دوره تربیت منتور کسب‌وکار نموده است که می‌توانید در این دوره ارزشمند با شرایط ویژه شرکت کنید}

 

 

برنامه های منتورینگ می تواند منجر به بهبود زندگی شخصی و حرفه ای برای منتورها و مراجعین آنها شود که این یکی از مهمترین مزایای منتورینگ در کسب و کارها است. منتورها یک سرمایه گذاری ارزشمند برای افراد و سازمان ها هستند. این مقاله بر مزایای منتورینگ و بر اهمیت آنها در توسعه حرفه ای و شخصی تاکید می کند. برنامه های منتورینگ در انتقال دانش، پیشرفت شغلی و تقویت ارتباطات انسانی نقش دارند.

پست های مرتبط

منتورینگ رهبری چیست؟ و چطور می‌تواند در کسب‌وکار موثر باشد.

منتورینگ رهبری ، مزایا و معایب . با من سامان خردمند مهر…

۲۶ شهریور ۱۴۰۳

ناامیدی در سازمان و 5 راه‌کار برای رفع‌ ناامیدی در کسب‌وکار

ناامیدی در سازمان یکی از چالش‌های جدی است که می‌تواند عواقب منفی…

۱۸ شهریور ۱۴۰۳

تیم سازی در سازمان چه اصولی دارد ؟

تیم سازی در سازمان‌ ها به عنوان یکی از ارکان اساسی موفقیت…

۱۱ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید