صفحه اصلی > منتورینگ : اهداف منتورینگ را چطور تعیین و اندازه‌گیری کنیم؟

اهداف منتورینگ را چطور تعیین و اندازه‌گیری کنیم؟

اهداف منتورینگ

برنامه منتورینگ مستلزم داشتن اهداف منتورینگ مشخص است که در آن یک منتور راهنمایی و کمک به مراجع را در رشد شخصی و حرفه‌ای‌اش ارائه می‌کند. دستیابی به اهداف و مقاصد خاص، موفقیت این رابطه را تعیین می کند. تعیین اهداف و مقاصد برنامه منتورینگ یک تجربه خوب سازماندهی شده و معنادار، با ارائه راهنمایی و مسیری روشن برای منتورها و مراجعین است.

این مقاله راهنمایی موثر برای شماست، چه در جایگاه یک منتور که به دنبال توانمندسازی مهارت‌های منتورینگ خود هستید و چه مراجع مشتاق به استفاده حداکثری از تجربه منتورینگ خود هستید، من سامان خردمند مهر در این این مقاله به ایجاد و ارزیابی اهداف برای منتورها و مراجعین، اهمیت اهداف، انواع مختلف اهداف و ابزارهای ارزیابی کارآمد می پردازد.

تعریف اهداف منتورینگ

اهداف منتورینگ اهداف مشخص، قابل اندازه‌گیری و دست یافتنی هستند که توسط منتورها و مراجعین تعیین می‌شوند تا رشد مهارت، دانش و توسعه حرفه‌ای منتی را افزایش دهند.

این اهداف به عنوان یک چارچوب استراتژیک برای برنامه منتورینگ عمل می کنند و یک مسیر قطعی را برای هر دو طرف ارائه می دهند. با ایجاد این اهداف، منتورها و منتی ها می توانند به طور مشترک یک برنامه سازماندهی شده را طراحی کنند که تحقق حداکثری توانایی های منتی را تسهیل کند.

مطالعه کنید: منتورینگ چیست ؟ { راهنمای دقیق برای فرآیند منتورینگ در سال 2024 }

دکتر سامان خردمند مهر

اهمیت تعیین اهداف منتورینگ

کارآمدی یک برنامه منتورینگ مشروط به ایجاد نمونه‌های هدف منتورینگ بدون ابهام است که به عنوان یک ابزار ناوبری برای منتور و منتی عمل می‌کند و آنها را به سمت پیروزی هدایت می‌کند. تعیین اهداف م به دلایل زیر بسیار مهم است:

جهت و تمرکز

منتورینگ بدون اهداف، شبیه به مسیریابی بدون قطب نما است. هدف گذاری تضمین می کند که هر دو طرف به سمت اهداف و نتایج یکسان حرکت می کنند و از رویه های یکسانی پیروی می کنند و جایی برای سردرگمی یا درگیری باقی نمی گذارند.

پیشرفت قابل اندازه گیری

تعیین اهداف به پیشرفت برنامه منتورینگ کمک می کند. نقاط عطف شفاف در منتورینگ به عنوان معیار عمل می‌کنند و به منتورها و مراجعین اجازه می‌دهند اثربخشی تلاش‌های خود را ارزیابی کنند. احساس موفقیت می دهد و در صورت لزوم امکان تعدیل در استراتژی منتورینگ را فراهم می کند.

توسعه شخصی

هر کس به طور متفاوتی یاد می گیرد و رویکرد متفاوتی را برای دستیابی به نتایج مطلوب دنبال می کند. اهداف منتورینگ نیازهای خاص افراد را برآورده می کند و تجربه ای منحصر به فرد و معنادار را برای کسب مهارت ها و پیشرفت شغلی ایجاد می کند.

انگیزه و مسئولیت پذیری

اهداف به‌عنوان منبعی از انگیزه برای منتی‌ها عمل می‌کنند، به مراجعین رویکردی ساختاریافته را یاد می‌دهند، و مسئولیت‌پذیری را در مراجعین پرورش می‌دهند، و تعهد و فداکاری بالا را در همه‌ی طرف‌های برنامه منتورینگ ایجاد می‌کند.

بنابراین، داشتن هدف در برنامه منتورینگ، برای ایجاد یک اتحاد هدفمند و نتیجه‌گرا، ارائه راهنمایی، پیشرفت قابل سنجش، رشد متناسب، الهام‌بخش و مسئولیت‌پذیری امری ضروری است.

مطالعه کنید: OKR چیست؟

دکتر سامان خردمند مهر

انواع اهداف منتورینگ

انواع اهداف منتورینگ
انواع اهداف منتورینگ

سازمان ها باید انواع مختلف اهداف منتورینگ را برای اجرای یک برنامه منتورینگ موفق داشته باشند. این اهداف ممکن است بسته به انتظارات منتورها و سازمان متفاوت باشد. برخی از انواع رایج اهداف راهنمایی عبارتند از:

افزایش مهارت

یکی از اهداف اصلی منتورینگ افزایش مهارت است. منتورها اغلب اهدافی را برای کسب یا اصلاح مهارت های مربوط به حوزه مربوطه خود تعیین می کنند. ممکن است مهارت های مختلفی را شامل شود، از شایستگی های فنی گرفته تا مهارت های نرم مانند مهارت های رهبری یا ارتباطی.

پیشرفت شغلی

منتورینگ ارتقای شغلی شامل نقشه برداری استراتژیک شغلی، بررسی سلسله مراتب سازمانی و کسب مهارت ها و دانش لازم برای رشد حرفه ای است. این هدف منتی به افراد در دستیابی به اهداف شغلی و پیشرفت در زمینه انتخابی خود کمک می کند.

شبکه سازی و ایجاد روابط

افرادی که قصد ایجاد یک شبکه حرفه ای قوی را دارند معمولاً به دنبال روابط منتورینگ هستند. برخی از منتی ها به شدت تمایل به گسترش شبکه های خود، کسب دانش در مورد استراتژی های ایجاد رابطه، و افزایش مهارت های بین فردی خود دارند.

تعادل کار و زندگی

ایجاد یک تعادل هماهنگ بین کار و زندگی برای احساس رضایت در یک شغل مهم است. تعادل بین کار و زندگی مستلزم تعیین اهدافی در مورد مدیریت زمان موثر، کاهش استرس و اجرای تاکتیک‌هایی برای حفظ تعادل در مشاغل شخصی و حرفه‌ای است، به‌ویژه برای کارمندان جوان‌تری که شغل خود را شروع می‌کنند.

توسعه مهارت‌های رهبری

کارمندانی که با هدف ارتقاء و مدیریت افراد در داخل یا خارج از شرکت می‌خواهند، اهداف منتورینگ را که حول تقویت مهارت‌های رهبری آنها می‌چرخد، در اولویت قرار می‌دهند. این اهداف معمولاً شامل پرورش مهارت های مدیریتی، اصلاح قابلیت های تصمیم گیری و هوش هیجانی می شود.

مطالعه کنید: مزایای منتورینگ چیست؟

دکتر سامان خردمند مهر

چگونه اهداف منتورینگ موثر تعیین کنیم

منتورینگ ابزاری قدرتمند برای تقویت توسعه شخصی و حرفه ای است که هم برای منتورها و هم منتی‌ها سودمند است. سازمان ها برای بهینه سازی پتانسیل موفقیت باید اهداف منتورینگ موثری را ایجاد کنند رابطه منتورینگ کامل در زیر یک راهنمای جامع برای کمک به مربیان در تعیین هدف آورده شده است.

ارزیابی نیازها و آرزوهای منتور

این مرحله زیربنای مشارکت در منتورینگ را تشکیل می دهد. برای دستیابی به این هدف، منتورها باید به‌طور شفاف با منتی‌های خود ارتباط برقرار کنند، به‌ویژه زمانی که با کارکنان جوان در کسب وکار سروکار دارند. هدف باید شناسایی آرزوها، موانع و نتایج مطلوب آنها از تجربه منتورینگ باشد. با شناخت و تصدیق نیازهای منحصربه‌فرد خود، منتورها می‌توانند راهنمایی و پشتیبانی خود را طوری تنظیم کنند که به بهترین وجه با رشد مراجع منطبق شود.

همسویی اهداف منتورینگ با اهداف سازمانی

منتورینگ همچنین نقش مهمی در افزایش نتایج سازمانی دارد. منتورهای کارآمد اهمیت همسویی آرمان های منتی خود را با اهداف سازمان تشخیص می دهند. برای مثال، اگر هدف بزرگ‌تر سازمان، ترویج برنامه‌ریزی جانشین پروری باشد، منتورها می‌توانند برنامه را برای آموزش مهارت‌های رهبری و تصمیم‌گیری به منتهی‌ها تنظیم کنند. به طور مشابه، اگر سازمان بر اجرای دیجیتالی سازی در سراسر شرکت تاکید کند، منتورها می توانند مراجعین را با آخرین فناوری، سیستم منابع انسانی و پورتال شرکت آشنا کنند.

با این حال، این نکته نباید اهداف منتی را به حاشیه براند. یکپارچه سازی و ایجاد تعادل در اهداف فردی و سازمانی مهم است.

تضمین اهداف هوشمند

برای اطمینان از اثربخشی اهداف و مقاصد منتورینگ، تعیین اهداف راهنمایی شدیدا ضروری است. این اهداف باید SMART، خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و محدود به زمان باشند. . یک مثال هدف منتورینگ می‌تواند بهبود توانایی‌های رهبری منتهی در شش ماه باشد که یک هدف دقیق و محدود به زمان است.

اهداف مشخص و قابل اندازه گیری شفاف و واضح می شوند. علاوه بر این، ایجاد اهداف قابل دستیابی، امکان سنجی و عملی بودن آنها را افزایش می دهد. علاوه بر این، همسویی اهداف با آرمان‌های مراجع و اهداف سازمان با اطمینان از ارتباط هدف تقویت می‌شود. در نهایت، با حصول اطمینان از اینکه اهداف محدود به زمان هستند، منتورها و مراجعین در یک مهلت تکمیل کار می کنند، که به پاسخگویی آنها کمک می کند.

مطالعه کنید: منتورینگ رهبری چیست؟ و چطور می‌تواند در کسب‌وکار موثر باشد.

دکتر سامان خردمند مهر

نحوه اندازه‌گیری اهداف منتورینگ با شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)

منتورینگ فرآیندی پویا و ارزشمند است که می تواند به طور قابل توجهی به پیشرفت شخصی و حرفه ای کمک کند. سازمان ها باید اهداف روشنی را تعیین کنند و پیشرفت را در برابر این اهداف بسنجند تا از اثربخشی اطمینان حاصل کنند.

شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) برای اندازه گیری موفقیت و اثربخشی برنامه های منتورینگ ضروری هستند. هنگام تعیین اهداف راهنمایی، همسویی KPIها با اهداف برنامه مهم است. در اینجا چند KPI وجود دارد که می توان از آنها برای اندازه گیری اهداف راهنمایی استفاده کرد:

رضایت مراجع

نمرات بازخورد منتی می‌تواند سطح رضایت مندی‌ها را از رابطه منتورینگ و برنامه، با استفاده از مقیاس رتبه‌بندی از 1 تا 10 ارزیابی کند.

توسعه مهارت‌های نرم و سخت در اهداف منتورینگ

ارزیابی بهبود مهارت‌های مراجع، پیشرفت آن‌ها را در کسب مهارت‌های جدید یا تقویت مهارت‌های از پیش موجود ارزیابی می‌کند.

دستیابی به هدف مشخص و قابل دستیابی

یک معیار اساسی که همچنین موفقیت برنامه منتورینگ را نشان می دهد، دستیابی به هدف است. در این رابطه باید به اهدافی که برای دستیابی به آن در مدت زمان مشخص تعیین کرده اند دست یافته باشد.

حفظ و تعامل اهداف منتورینگ

این KPI مستلزم نظارت بر تعداد منتی‌هایی است که برنامه را تکمیل می‌کنند در مقایسه با کسانی که پیش از موعد آن را قطع کرده‌اند. تجزیه و تحلیل علل زمینه‌ای ترک برنامه منتورینگ می‌تواند به سازمان‌ها در شناسایی مناطق بهبود یافته برای افزایش نرخ حفظ برنامه کمک کند.

انتقال دانش

این KPI میزان کسب و استفاده شایسته از منتورها بینش و تخصص مراجعین خود را از طریق ارزیابی دانش یا گزارش های خود منتی ارزیابی می کند.

پیشرفت شغلی

این KPI پیشرفت شغلی منتورها، از جمله ترفیع، افزایش حقوق، و پذیرفتن مسئولیت‌های جدید را ارزیابی می‌کند. این بینش های ارزشمندی را در مورد تأثیر قابل اندازه گیری برنامه بر رشد حرفه ای مراجعین ارائه می دهد.

مطالعه کنید: اصول منتورینگ در سال 2024

دکتر سامان خردمند مهر

ارزیابی منظم این KPIها بینش های ارزشمندی را در مورد اثربخشی برنامه منتورینگ ارائه می دهد و به تصمیم گیری آگاهانه برای بهبود مستمر کمک می کند. { اگر به دانش منتورینگ علاقه دارید می‌توانید در تنها دوره تخصصی منتورینگ ایران شرکت کنید و دانش منتورینگ را فرا بگیرید.}

پست های مرتبط

مزیت منتورینگ معکوس

به محض شنیدن اصطلاح “منتور”، به یک فرد با دانش و با…

۲۶ مهر ۱۴۰۳

منتورینگ برای رهبران چه ضروریاتی دارد ؟

منتورینگ برای رهبران چقدر موثر است؟ رهبر بودن فقط به این معنی…

مزایای منتورینگ در توسعه شغلی چیست؟

مزایای منتورینگ در توسعه شغلی چقدر است؟ توسعه موفقیت آمیز شغلی به…

۱۹ مهر ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید