صفحه اصلی > منتورینگ : مزیت منتورینگ معکوس

مزیت منتورینگ معکوس

منتورینگ معکوس

به محض شنیدن اصطلاح “منتور”، به یک فرد با دانش و با تجربه تر فکر می کنیم که یک فرد جوان را در مسیر شغلی خود راهنمایی می کند. این به این دلیل است که راهنمایی سنتی به این روش عمل می کند. نوع دیگری از راهنمایی وجود دارد که این روزها به دلیل مزایای بسیار زیاد آن محبوبیت بیشتری پیدا کرده است و آن هم منتورینگ معکوس است.

من دکتر سامان خردمند مهر در این مقاله به منتورینگ معکوس خواهم پرداخت و 5 مزیت مهم منتورینگ معکوس را باهم بررسی می‌کنیم.

منتورینگ معکوس چیست؟

 این مدل همچنین به عنوان “توسعه به سمت بالا” شناخته می شود، به ابتکاری اشاره دارد که رابطه سنتی منتورینگ را تغییر می دهد. در اینجا، مدیران توسط کارمندان جوان تر راهنمایی می شوند. هدف استفاده از دیدگاه تازه کارمندان جوان و توسعه دانش مدیران در زمینه فناوری، رسانه های اجتماعی و روندهای فعلی است.

جک ولش، مدیر عامل سابق جنرال الکتریک، به خاطر ابداع برنامه منتورینگ معکوس در سال 1999 اعتبار دارد. امروزه شرکت هایی مانند سیسکو، دل و اچ پی از این مدل راهنمایی به عنوان بخشی از برنامه های توسعه کارکنان خود استفاده می کنند. ثابت شده است که این مفهوم هم برای منتورها، هم برای منتهی ها و هم برای سازمانی که آن را اجرا می کند مفید است.

منتورینگ معکوس یا راهنمایی صعودی می تواند برای سازمان ها بسیار سودمند باشد. راهنمای تخصصی ما در مورد راهنمایی معکوس را بررسی کنید تا متوجه شوید که چگونه آن را در سازمان خود پیاده سازی کنید.

مزایای منتورینگ معکوس چیست؟

 

منتورینگ معکوس مزایای متعددی را ارائه می دهد و به ایجاد تأثیر پایدار در یک سازمان کمک می کند.

  1. ماندگاری نیروهای وفادار را افزایش می دهد
  2. به اشتراک گذاری مهارت های دیجیتال
  3. منتورینگ معکوس باعث دیده شدن تفاوت‌ها می شود
  4. به نیروهای جدید قدرت می دهد تا صحبت کنند
  5. مهارت های تجاری حیاتی کارگران جدید را بهبود می بخشد

ماندگاری نیرو‌های وفادار

نیروهای وفادار به عنوان شغل گردان شناخته می شوند. به همین دلیل است که سازمان ها به دنبال راه های مختلفی برای حفظ آنها در نیروی کار هستند. بسیاری از کارفرمایان از مزایای منتورینگ رو به بالا استفاده می‌کنند، که شفافیت و به رسمیت شناختن این نیروها را در پی دارد.

وقتی به یک کارمند کوچک مسئولیت می‌دهند که یک کارمند ارشد را راهنمایی کند، آنها احساس می‌کنند:

  • وقتی دانش و مهارت های خود را به اشتراک می گذارند، با کار خود درگیر می شوند
  • احساس موفقیت زمانی که منتورهای آنها چیز جدیدی از آنها یاد می گیرند
  • شناخته می‌شوند و مورد احترام همکاران قرار می‌گیرند
کارمندان وفادار
کارمندان وفادار

به اشتراک گذاری مهارت های دیجیتال

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات پیو، نیروهای متخصص و وفادار در سال 2016 به بزرگترین نسل در نیروی کار ایالات متحده تبدیل شدند. آنها نسلی هستند که انقلاب فناوری را دیده اند. در نتیجه، نیروهای متخصص وفادار کاربران بسیار ماهری از فناوری هستند.

مطالعه کنید: منتورینگ برای رهبران چه ضروریاتی دارد ؟

از سوی دیگر، در دنیای مدرن و پرشتاب، همگامی با پیشرفت های تکنولوژیک برای مدیران ارشد کمی دشوار است. یادگیری در مورد رسانه های اجتماعی، محاسبات مبتنی بر فضای ابری، و سایر مهارت های دیجیتال مدرن می تواند برای آنها طاقت فرسا باشد. حتی اکثر کارمندانی که از فناوری آگاه هستند، مانند مهندسان نرم افزار، برای به روز ماندن با فناوری های جدید، به مطالعه و آموزش زیادی نیاز دارند.

منتورینگ معکوس به کارمندان جوان اجازه می دهد تا مهارت های دیجیتال خود را با مدیران ارشد به اشتراک بگذارند و به آنها کمک می کند به روز بمانند. نه تنها این، بلکه به مدیران اجرایی کمک می کند تا با افزایش سن در هنگام بحث در مورد موضوعات دیجیتال در محل کار، اعتماد به نفس خود را افزایش دهند.

منتورینگ معکوس باعث دیده شدن تفاوت‌ها می شود 

با وجود تفاوت‌های زیاد، بسیاری از سازمان ها در پرورش و ایجاد حس تعلق در میان کارکنان شکست می خورند. اگر کارمندی در محل کار احساس ارزشمندی نکند، آسیب زیادی به سلامت روان او وارد می کند. این می تواند منجر به کاهش بهره وری و گردش مالی بیشتر شود.

مطالعه کنید: مزایای منتورینگ چیست؟

منتورینگ به کارکنان کمک می کند تا احساس مشارکت داشته باشند و حس تعلق ایجاد می کند. از آنجایی که کارکنان جوان‌تر به احتمال زیاد دارای تنوع قومی و نژادی هستند، منتورینگ معکوس می‌تواند بهترین گزینه برای ارتقای تنوع در محیط کار باشد.

در سال 2014، PwC یک برنامه منتورینگ معکوس را به عنوان بخشی از انگیزه تنوع و شمول خود راه اندازی کرد. کریستال آلن، مربی و مدیر منابع انسانی در PwC، می‌گوید: «چیزی که بیشتر از همه از آن لذت بردم، توانایی به اشتراک گذاشتن تجربیاتم به‌عنوان یک زن در شرکت برای به چالش کشیدن دیدگاه‌ها و روش‌های کار در یک محیط امن بود.»

به نیروهای جدید قدرت می دهد تا صحبت کنند 

اغلب اوقات، کارمندان رده پایه بیشتر به جلب رضایت مدیران و مدیران ارشد خود علاقه مند هستند تا انتقاد از شیوه های فعلی. سازمان‌ها به هر فرد، به‌ویژه کارمندان سطح پایه، نیاز دارند تا برای بهبود شرکت، مشارکت‌کننده‌تر و نترس باشند.

مطالعه کنید: منتورینگ رهبری چیست؟ و چطور می‌تواند در کسب‌وکار موثر باشد.

از آنجایی که در منتورینگ رو به بالا، کارمندان جوان باید به کارمندان ارشد راهنمایی کنند، آنها این شانس و قدرت را پیدا می‌کنند که صحبت کنند. آنها رهبری را در یک محیط کم خطر انجام می دهند که به آنها کمک می کند تا شغل خود را به عنوان رهبر توسعه دهند.

مهارت های حیاتی کسب و کار را بدست می‌آورند

در حالی که کارمندان ارشد فاقد پیشرفت فناوری هستند، تجربیات بیشتری نسبت به نیروهای جدید دارند. کارمندان در منتورینگ معکوس نه تنها به منتور خود کمک می‌کند تا فناوری‌های جدید و گرایش‌های رسانه‌های اجتماعی را بیاموزد، بلکه مراجعین همچنین درک عمیق‌تری از فرهنگ شرکت به دست می‌آورند و مهارت‌های مهم کسب‌وکار را از منتورهای خود می‌آموزند.

آنها اطلاعات درونی سازمان مانند نحوه کار شرکت، اصطلاحات مناسب برای استفاده در هنگام بحث در مورد مفهوم کسب و کار، و اینکه چه کاری باید انجام شود و چه کاری نباید انجام شود را یاد می گیرند. این نوع مهارت ها برای بقا در دنیای شرکت ها و برای پیشرفت شغلی بسیار مهم هستند.

چرا منتورینگ معکوس مهم است

در حالی که منتورینگ معکوس مزایای قابل توجهی را ارائه می دهد، همه به راحتی از این برنامه استقبال نمی کنند. برخی از چالش‌ها عبارتند از اینکه نسل قدیمی‌تر برای پذیرش بازخورد از کارمندان پایین‌تر مشکل پیدا می‌کند و کارمندان جوان‌تر در مشاوره دادن به مدیران یا مدیران ارشد مردد هستند، به‌ویژه اگر تازه وارد سازمان باشند. اجرای موفقیت آمیز یک برنامه راهنمایی مستلزم پرداختن به این چالش ها با حساسیت است. مزایای منتورینگ معکوس را بررسی کنید و برای رویکردی فراگیرتر، این مسائل را با دقت بررسی کنید.

مطالعه کنید: منتورینگ چیست ؟ { راهنمای دقیق برای فرآیند منتورینگ در سال 2024 }

ما در مجموعه آموزشی پل برای اولین بار دوره تخصصی تربیت منتور کسب‌وکار را برگزار کرده‌ایم تا بتوانیم مهارت‌های تخصصی منتورینگ را به تمامی مدیران و مشاورین کسب‌وکار آموزش دهیم . اگر شما هم تمایل دارید به عنوان منتور فعالیت کنید حتما در دوره تخصصی منتورینگ ما شرکت کنید.

پست های مرتبط

منتورینگ برای رهبران چه ضروریاتی دارد ؟

منتورینگ برای رهبران چقدر موثر است؟ رهبر بودن فقط به این معنی…

اهداف منتورینگ را چطور تعیین و اندازه‌گیری کنیم؟

برنامه منتورینگ مستلزم داشتن اهداف منتورینگ مشخص است که در آن یک…

۲۳ مهر ۱۴۰۳

مزایای منتورینگ در توسعه شغلی چیست؟

مزایای منتورینگ در توسعه شغلی چقدر است؟ توسعه موفقیت آمیز شغلی به…

۱۹ مهر ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید