صفحه اصلی > توسعه و رشد فردی : کاریزما چیست؟

کاریزما چیست؟

کاریزما

“کاریزما؛ کیفیت جذب اطرافیان است”

کاریزما، چگونگی جذب و تحت تأثیر قراردادن افراد است. معمولاً تشخیص اینکه فردی کاریزماتیک هست یا نه، آسان است. اغلب دشوارتر این است که دقیقاً بگوییم آن افراد چه مهارت‌ها یا ویژگی‌هایی دارند که افراد غیرکاریزماتیک، فاقد آن هستند.

انواع مختلفی از رفتارهای کاریزماتیک وجود دارد. برخی افراد ممکن است ساکت‌تر باشند و برای تأثیرگذاری بر دیگران، بیشتر به جذابیت شخصی خود متکی باشند تا کلماتشان و برخی ارتباطات پرشوری دارند و افراد را با اشتیاق خود جذب می‌کنند.

کاریزما نتیجه مهارت‌های عالی ارتباطی و بین فردی است و شما می‌توانید کاریزمای خود را توسعه و بهبود بخشید.


مطالعه کنید: کوچینگ رهبری چطور به رهبران کمک می‌کند؟


 

تعریف کاریزما چیست؟

محققان دانشگاه تورنتو یک مطالعه در مقیاس بزرگ در مورد کاریزما انجام دادند که شامل بیش از 1000 نفر بود. آنها دریافتند که کاریزما شامل ترکیبی از آنچه که «محبت» و «نفوذ» می‌نامند است.

  • نفوذ به عنوان توانایی رهبری و قدرت «حضور» تعریف شد.
  • مهرورزی به عنوان قابل دسترس بودن و خوشایند بودن تعریف شد.

به نظر می‌رسد که ما می‌توانیم کاریزما را اندازه‌گیری کنیم. در اینجا می‌توانید سطوح کاریزمای خود را بسنجید.

سنجش کاریزما

خود را در مقیاس یک تا پنج (پنج بیشترین) در برابر این شش عبارت زیر ارزیابی کنید:

من کسی هستم که…

  1. در یک اتاق حضور کامل دارد
  2. توانایی تأثیرگذاری بر مردم را دارد
  3. می داند چگونه یک گروه را رهبری کند
  4. باعث می شود مردم احساس راحتی کنند
  5. اغلب به مردم لبخند می زند
  6. می‌تواند با هر کسی کنار بیاید

نمره کل را بر شش تقسیم کنید تا یک ارزش کاریزمایی بدست آورید. عدد  3 حد متوسط در نظر گرفته می‌شود.

کاریزما به طورکلی دارای سه بخش اصلی است:

  • حضور
  • توانایی تأثیرگذاری
  • توانایی رهبری

حضور شاید سخت‌ترین تعریف و تعیین آن باشد. عموماً می‌توان گفت که کسانی که حضور دارند، اعتماد به نفس دارند،خود را باور دارند و در مقابل شکست‌ها نیز خوش‌بین و مقاوم هستند.

 


دانلود کنید: چشم انداز رهبری چطور می تواند در کسب و کار ما تحول ایجاد کند؟(PDF رایگان)


 

 

ویژگی‌های افراد کاریزماتیک

افراد کاریزماتیک افرادی با عزت نفس هستند یا حداقل این توانایی را دارند که با عزت نفس به نظر برسند.

داشتن عزت نفس برای برقراری ارتباط در موقعیت‌های مختلف، یک به یک، در گروه و در مقابل مخاطبان، مهارتی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. یک فرد کاریزماتیک نه تنها می‌تواند در برقراری ارتباط با عزت نفس ظاهر شود، بلکه می‌تواند به دیگران نیز کمک کند تا عزت نفس داشته باشند، بنابراین به روند ارتباط کمک کرده و آن را تقویت می‌کنند. افراد کاریزماتیک به شیوه‌ای مثبت عزت نفس دارند، بدون اینکه فخرفروش یا خودپسند باشند.

افراد کاریزماتیک خوش بین هستند.

این بدان معنی است که آنها سعی می‌کنند بهترین‌ها را در افراد، موقعیت‌ها و رویدادهای دیگر ببینند. آن‌ها معمولاً شاد هستند و از ناکامی‌ها عقب نشینی می‌کنند، زیرا انعطاف‌پذیری خوبی دارند. افراد کاریزماتیک این توانایی را دارند که دیگران را تشویق کنند تا چیزها را همانطور که آنها می‌بینند، ببینند. بنابراین می‌توانند همیشه مشتاق باشند و دیگران را قادر سازند تا احساس خوش بینی بیشتری داشته باشند.

مثبت اندیشی و خوش بینی می‌تواند نیروهای قدرتمندی برای مذاکره موفق و حل مشکلات باشد.

این افراد  مهارت‌های متقاعدسازی و تأثیرگذاری بسیار خوبی دارند.

آنها اغلب می‌توانند مردم را برای رسیدن خواسته های خود وادار کنند و آنها را در یک هدف مشترک متحد کنند.

این توانایی هم برای خوب و هم برای بد قابل استفاده است. رهبران کاریزماتیک می‌توانند بر پیروان خود تأثیر بگذارند و آنها را تشویق به انجام کارهایی کنند که حتی ممکن است غیرممکن به نظر برسد. آنها می‌توانند افراد را برای انجام کارهای سخت ترغیب کنند. فقط متوجه این موضوع باشید که یک کلاهبردار کاریزماتیک هم می‌تواند از مهارت‌های خود برای جلب اعتماد و احترام قربانیان خود قبل از اخاذی در نهایت پول یا هرچیز با ارزش حتی وجود خود شما استفاده کند.

افراد کاریزماتیک اغلب مهارت های رهبری بسیار خوبی دارند.

آخرین ویژگی که به عنوان بخشی از «نفوذ» طبقه بندی می شود این است که افراد کاریزماتیک اغلب مهارت های رهبری بسیار خوبی دارند.

آنها ممکن است به عنوان “رهبران طبیعی” دیده شوند، حتی اگر آنها اغلب سال‌ها برای تقویت مهارت‌های خود تلاش کرده‌ تا رهبری کاریزماتیک باشند. آنها می‌توانند از انواع سبک‌های رهبری متناسب با شرایط استفاده کنند. همچنین معمولاً در ایجاد و سپس انتقال یک چشم انداز قانع کننده بسیار خوب هستند. مهارت‌های ارتباطی عمومی آنها اغلب بسیار قوی است.

 

زمینه‌های اصلی دوست‌داشتنی بودن، توانایی برقراری ارتباط با مردم، لبخند زدن صادقانه و ایجاد احساس راحتی در افراد است. شاید مهمترین عنصر این امر هوش هیجانی بالا باشد.

توانایی ظاهر شدن با عزت نفس و یا خوش‌بینانه نیاز به مقدار مشخصی «عملکرد» دارد که مستلزم این است که شما بر احساسات خود مسلط باشید. همچنین باید بتوانید احساسات خود و دیگران را به طور مثبت مهار کنید تا به آنچه می خواهید برسید.

 


مطالعه کنید: تصمیم‌گیری چطور باعث قاطع بودن در محیط کار می‌شود؟


 

 

این افراد در نشان دادن احساسات واقعی خود بسیارتوانا هستند.

افراد کاریزماتیک جالب هستند: دیگران می‌خواهند به آنچه می‌گویند گوش دهند. این تا حدی به این دلیل است که آنها چیزهای جالبی برای گفتن دارند – مانند یک چشم انداز قانع کننده – و تا حدودی هم نحوه برقراری ارتباط آنها.

آنها اغلب داستان سرای خوبی هستند، با شیوه ای جذاب در هنگام صحبت کردن و توضیح دادن. آن‌ها می‌توانند پیام خود را واضح و مختصر بیان کنند، جدی باشند و در جاهایی که مناسب است برای حفظ توجه و تمرکز مخاطبان، شوخ طبعی را تزریق کنند. وقتی در موقعیت‌های فردی یا گروهی کوچک قرار می‌گیرند، افراد کاریزماتیک از زبان بدن باز، آرام و از جمله تماس چشمی زیاد استفاده می‌کنند. آنها به دنبال بازخورد مخاطبان خود خواهند بود و موقعیت خود را بر این اساس روشن می‌کنند. وقتی در گروه‌های بزرگ‌تر هستند یا به دیگران ارائه می‌دهند، زبان بدن‌شان در تلاش برای دربرگرفتن همه افراد مبالغه آمیزتر می‌ شود.

افراد کاریزماتیک نیز علاقه مند هستند: آنها واقعاً می خواهند به آنچه دیگران می گویند گوش دهند.

آنها احتمالاً سؤالات باز می پرسند تا به آنها کمک کند نظرات و احساسات دیگران را درک کنند و به دلیل توانایی آنها در ایجاد احساس راحتی در دیگران، اغلب پاسخ های صادقانه و صمیمانه دریافت می‌کنند. افراد کاریزماتیک تمایل دارند نسبت به دیگران همدل و با ملاحظه رفتار کنند و جزئیات مکالمات قبلی را به خاطر بسپارند و در نتیجه احترام و اعتماد به دست آورند.

این افراد در ایجاد رابطه با دیگران خوب هستند.

یک لبخند صمیمانه، حفظ ارتباط چشمی و مؤدب بودن، راه بسیار مؤثری برای جلب نظر مردم است. اگر با آنها خوب رفتار شود و شما با آنها خوب رفتار کنید، احتمال انجام کارهایی برای شما بسیار بیشتر است.


مطالعه کنید: کوچینگ تیمی برای توانمند‌سازی تیم‌های چابک


 

توصیه نهایی

کاریزماتیک بودن شامل برقراری ارتباط پویا، همراه با اشتیاق در عین حال نشان دادن زبان بدن مثبت است. این شامل مثبت اندیشی، داشتن خوش‌بینی، عزت نفس، متقاعدکننده بودن، ایجاد احترام و اعتماد دیگران است.

همه ما می‌توانیم با توسعه مهارت‌های بین فردی خود از طریق درک و تمرین یاد بگیریم که کاریزماتیک‌تر باشیم. با این حال، به یاد داشته باشید که هر چقدر هم کاریزماتیک باشید، نمی‌توانید همیشه همه مردم را راضی نگه دارید و همچنین نباید تلاش کنید تا به این امر دست پیدا کنید.

مریم بیگی

پست های مرتبط

استراتژی کایزن چیست؟ و چطور در موفقیت کسب و کار می‌تواند موثر باشد؟

استراتژی کایزن به عنوان یک رویکرد جامع و کارآمد در بهبود مستمر،…

۱۲ شهریور ۱۴۰۳

ارزش‌ شخصی شما چیست؟ 380 ارزشی که به شما کمک می‌کند

ارزش شخصی چیست؟ ارزش‌ شخصی مجموعه‌ای از باورها هستند که بین «خوب»…

تصمیم‌گیری چطور باعث قاطع بودن در محیط کار می‌شود؟

تصمیم‌گیری شما با چه فاکتورهایی است؟ همه احساس می‌کنند در مقطعی در…

۲۳ شهریور ۱۴۰۲

دیدگاهتان را بنویسید