صفحه اصلی > سلامت سازمانی : اثر هاله‌ای چیست و چه تاثیری در محل کار دارد؟

اثر هاله‌ای چیست و چه تاثیری در محل کار دارد؟

اثر هاله‌ای

اثر هاله‌ای می‌تواند در بهبود شرایط محیط کار موثر باشد؟

این را تصور کنید: در محل کار، به ارائه ارائه‌های چشمگیر معروف هستید. صحبت کردن در جمع و برقراری ارتباط واضح از قوی‌ترین مهارت‌های نرم شماست. شما جذاب، متقاعد کننده و قادر به طراحی پاورپوینت‌هایی هستید که توجه همه را از ابتدا تا انتها جلب می‌کند.

همکاران و مدیران شما به دلیل این نقاط قوت تمایل دارند در مورد شما مثبت فکر کنند. و هنگامی که پروژه جدیدی به شما اختصاص داده می‌شود، همه به طور خودکار فرض می‌کنند که شما برتر خواهید بود – حتی اگر دور کار باشید.

این “اثر هاله‌ای” در کار است.

اثر هاله‌ای یک پدیده روانشناختی رایج است که در آن افراد بر اساس یک ویژگی یا توانایی واحد، تصور کلی مثبتی از شخصی ایجاد می‌کنند. در محل کار، می‌تواند بر فرآیندهای تصمیم‌گیری، فرهنگ شرکت و درک مشتریان از برند شما تأثیر بگذارد.

در این مقاله خواهید آموخت که چگونه اثر هاله‌ای را برای ایجاد یک تیم و کسب و کار قوی‌تر بشناسید و از آن استفاده کنید – و از دام‌های سوگیری شناختی اجتناب کنید.

اثر هاله‌ای چیست؟

اثر هاله‌ای برای اولین بار توسط روانشناس آمریکایی ادوارد ثورندایک در گزارشی در سال 1920 با عنوان “یک خطای ثابت در رتبه بندی‌های روانشناختی” معرفی شد.

ثورندایک داده‌های حاصل از نظرسنجی‌ها را بررسی کرد که در آن از شرکت‌کنندگان خواسته شد ویژگی‌های فردی زیردستان، مانند هوش، قابلیت اطمینان و ظاهر فیزیکی را امتیاز دهند.

ثورندایک به این نتیجه رسید که انسان ها برای تجزیه و تحلیل جنبه‌های مختلف طبیعت یک فرد به طور جداگانه تلاش می‌کنند. در عوض، مردم تمایل دارند دیگران را بر اساس یک جنبه خاص از یک فرد به عنوان برجسته یا پست قضاوت کنند، که بر ادراک آنها از سایر ویژگی‌ها تأثیر می‌گذارد.

چرا اثر هاله‌ای اتفاق می‌افتد

مغز شما دائماً در حال پردازش اطلاعات و محرک‌ها است و تصمیمات فراوان است. برای صرفه جویی در زمان، زمانی که انتخاب‌ها به زمان حساس و پرفشار هستند، ذهن برای ایجاد میانبرهایی به نام اکتشافی سیمی می‌شود.

ذهن شما برای نتیجه‌گیری سریع در موقعیت‌های پیچیده به انواع مختلف اکتشافی وابسته است. از آنجایی که قدرت مغز محدود است، کاهش تلاش ذهنی با سوگیری‌های رایج به شما کمک می‌کند تا از خستگی ذهنی جلوگیری کنید و انرژی را برای کارهای مهم دیگر ذخیره کنید.

در بسیاری از مواقع، مغز شما در نتیجه گیری به خوبی کار می‌کند. پاسخ جنگ یا گریز ممکن است در صورت دویدن در پروژه ای آغاز شود: ذهن شما عواقب منفی را پیش‌بینی می‌کند و ترس از متوقف کردن گردش کار اعضای تیم شما را به اقدام وادار می‌کند. شما از بیشتر ژیمناستیک‌های ذهنی که برای ساختن این نتیجه گیری انجام شده‌اند، بی اطلاع هستید، اما این کار باعث تحریک انگیزه می‌شود و باعث می‌شود که تصمیم بگیرید که روی کارتان کوتاه بیایید، که به نفع شماست.

 


مطالعه کنید: آموزش سازمانی : چیستی، چرایی و چگونه


 

اثر هاله‌ای به زبان ساده

به زبان ساده، ذهن شما یک سوگیری اثر هاله‌ای ایجاد می‌کند زیرا روش کارآمدتری برای پردازش اطلاعات است. ایجاد یک تصور کلی از یک فرد بر اساس یک ویژگی ساده‌تر از تجزیه و تحلیل شخصیت او به عنوان مجموع چندین ویژگی مثبت و منفی است. اما این نوع تفکر همیشه نتیجه مثبتی ندارد.

وقتی سوگیری شناختی را به چالش نکشید، ممکن است افراد را اشتباه قضاوت کنید و ارتباطات مهم را از دست بدهید. و اگر یک رهبر کسب‌و‌کار هستید، می‌توانید برای ایجاد تیم‌های قوی مبارزه کنید، زیرا تلاش بیشتری برای ارزیابی منصفانه پتانسیل واقعی هر یک از اعضا انجام نمی‌دهید.

سوگیری‌های رایج تفکر شما را هدایت می‌کند، اما آنها مجبور نیستند آن را دیکته کنند. به چالش کشیدن این عادت ذهنی با عقب نشینی و نگاه کردن به تمام وجود یک فرد یک مهارت قابل یادگیری است – و در محل کار برای شما مفید خواهد بود.

4 نمونه از اثر هاله‌ای در محل کار

نظریه ثورندایک به طور گسترده‌ای در روانشناسی اجتماعی پذیرفته شده است، و آزمایش‌های بعدی اثر هاله‌ای راه‌های تحریک این سوگیری شناختی را بررسی کرده‌اند. بیایید نمونه‌هایی از اثر هاله‌ای را بررسی کنیم تا بتوانید این پدیده را در روابط و تعاملات حرفه‌ای تشخیص دهید:

مهارت‌های تعمیم دهنده

اگر یک همکار یا همکار دارای مهارت‌های مثال زدنی در یک زمینه خاص، مانند تخصص سازمانی یا فنی باشد، ممکن است فرض کنید که آنها در زمینه‌های غیر مرتبط دیگر عملکرد بالایی دارند. بیش از حد ارزیابی توانایی‌های آنها می‌تواند قضاوت شما را به قدری تیره و تار کند که کاستی‌های احتمالی را نادیده بگیرید. در یک محیط تیمی، عبور از کارگران با مهارت یا با تجربه تر می‌تواند حسادت یا رنجش ایجاد کند، به حفظ کارمندان آسیب برساند و در نهایت پروژه ها را از مسیر خارج کند.

سوگیری جذابیت

اثر هاله جذابیت زمانی است که ویژگی‌های مثبت را به یک فرد جذاب از لحاظ فیزیکی نسبت می‌دهید. ما تمایل داریم افرادی را که با استانداردهای زیبایی اجتماعی مطابقت دارند، علیرغم اینکه اطلاعات کمی در مورد شخصیت آنها داریم، مثبت‌ر قضاوت کنیم. ممکن است ناخواسته افراد معمولی را با ویژگی‌های مثبت دیگری مانند هوش، کاریزما و رهبری مرتبط کنید. قربانی شدن این سوگیری می‌تواند شما را وادار می‌کند که بیش از حد به یکی از اعضای تیم اعتماد کنید یا از یک همکار مناسب تر برای یک کار مهم چشم پوشی کنید.

تاکید بر ویژگی‌های مثبت

برداشت‌های مثبت بسیار تاثیرگذار است. اگر فکر می‌کنید یک همکار دارای ویژگی‌های شخصیتی مثبتی است، مانند صمیمی، خنده‌دار و دوست‌داشتنی بودن، می‌تواند بر درک شما از توانایی‌های حرفه‌ای او تأثیر بگذارد. ممکن است فرض کنید که روحیه مثبت آنها باعث عملکرد شغلی بالاتر می‌شود – اما قضاوت حرفه‌ای بر اساس ویژگی‌های شخصی به ندرت دقیق است.

وضعیت

قضاوت فوری در مورد فردی با موقعیت بالا یا شهرت برجسته در محل کار می‌تواند یک اثر گلوله برفی را تحریک کند. دستاوردهای قبلی، پیشینه اجتماعی-اقتصادی، یا موقعیت قدرت ممکن است به شما انگیزه دهد که با توجیه اندک، ویژگی‌های مثبت را به آنها نسبت دهید، و در نتیجه فرصت‌های بیشتر و موقعیت بهتری به دست می‌آورید.

فردی را تصور کنید که از یک دانشگاه معتبر فارغ التحصیل شده است. ممکن است تصور کنید که آنها بسیار باهوش هستند یا دارای اخلاق کاری قوی هستند، حتی بدون شواهد مستقیم. این می‌تواند منجر به رفتار ترجیحی، تغییر یا دسترسی به فرصت‌ها نسبت به دیگران با مهارت‌ها یا دانش ارزشمندتر شود.

اثر هاله‌ای در بازاریابی

اثر هاله‌ای نه تنها بر نحوه تعامل ما در روابط تأثیر می‌گذارد، بلکه نحوه درک مشتریان از کسب‌وکار و برند را شکل می‌دهد. اگر به طور مثبت با یک محصول یا ویژگی برند خاص شناسایی می‌شوید، به احتمال زیاد کل کسب‌وکار را در یک نور مثبت می‌بینید.

مصرف‌کنندگان ممکن است تصور کنند کسب‌وکاری که محصولات پایدار می‌فروشد، مباشر اخلاقیات عالی است، بدون اینکه جنبه‌های دیگر کسب‌وکار، مانند فراگیری، اخلاق، و رفاه کارکنان را زیر سؤال ببرند. حتی اگر جزئیات مبهم در مورد نام تجاری را یاد بگیرید – مانند یک مشکل سمی رهبری – ممکن است تمایل داشته باشید که بر اساس شهرت قبلی کسب‌و‌کار از شک و تردید بهره مند شوید.

حتی یک شرکت قوی هم می‌تواند از این تعصب سود ببرد. در اینجا چند راه وجود دارد که می‌توانید از ااثر هاله‌ای برای تأثیرگذاری مثبت بر یک کسب‌ؤکار یا برند شخصی استفاده کنید:

تایید برند:

کار با اینفلوئنسرهای محبوب یا برندهای دیگر با تصاویر عمومی مثبت می‌تواند بر تجارت شما تأثیر بگذارد و حس اعتماد یا وضعیتی را ایجاد کند که تعامل با برند شما را افزایش می‌دهد. فریلنسرهایی که در رسانه‌های اجتماعی حضور دارند، ممکن است بخواهند به طور استراتژیک خود را با مشاغل و برندهایی که دارای تصاویر عمومی مثبت و پایگاه های مشتری قوی هستند، هماهنگ کنند.

بسته بندی و طراحی:

یک مطالعه در مورد زیبایی شناسی وب نشان داد که کاربرانی که به طراحی بصری یک وب سایت امتیاز مثبت داده‌اند، قابلیت استفاده بالایی را حتی در وب سایت‌هایی با نرخ شکست بالا نیز درک کرده‌اند. اگرچه باید برای ساخت محصولات خوب تلاش کنید، اما استفاده از طراحی به عنوان اولین برداشت مثبت می‌تواند مشتریان را متقاعد کند که به محصول یا خدمات شما فرصت دهند.

توجه به جزئیات:

کاربران وب سایتی که اشتباهات دستوری و املایی را مشاهده می‌کنند تمایل دارند محتوا یا سازنده را کمتر قابل اعتماد یا معتبر ببینند. برای متخصصان بازاریابی و ارتباطات، بررسی مجدد هر کاما  می‌تواند شهرت شما را افزایش دهد و کیفیت درک شده برند را افزایش دهد.

شهرت:

اگر محصولی با کیفیت بالا تولید می‌کنید، مشتریان شما احتمالاً تصور می‌کنند که سایر محصولاتی که راه اندازی می‌کنید دارای همان کالیبر هستند. چه یک استارت‌آپ یا یک کسب‌وکار معتبر باشید، تمرکز بر کیفیت و ثبات می‌تواند به شما کمک کند تا در بازارهای جدید گسترش پیدا کنید و مشتریان فعلی خود را با خود همراه کنید.

 


مطالعه کنید: بیزینس کوچینگ چطور پتانسیل کسب‌وکار شما را بالا می‌برد؟


 

اثر هاله‌ای معکوس چیست؟

اثر هاله‌ای معکوس، همچنین به عنوان اثر شاخ یا اثر شیطان شناخته می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که یک قضاوت منفی منفرد بر سایر ویژگی‌های غیر مشابه تأثیر بگذارد. به عنوان مثال: اگر به دلیل یک رفت و آمد دشوار، تمایل دارید که دیر به محل کار خود برسید، همکاران شما ممکن است تصور کنند شما تنبل، بی‌تحرک یا ناکارآمد هستید.

در محل کار، اثر شیطان می‌تواند به چندین روش دیگر نشان داده شود، مانند:

  • اجازه دادن به ظاهر شخصی برای تأثیر منفی بر درک شما از شایستگی، حرفه‌ای بودن یا پتانسیل رهبری او
  • قضاوت در مورد شخصیت یک فرد بر اساس یک تصمیم اشتباه یا ضعف حرفه‌ای
  • قضاوت منفی در مورد توانایی‌ها، اخلاق کاری یا هوش افراد بر اساس پیشینه اجتماعی-اقتصادی آنها
  • ایجاد فرضیات منفی در مورد تجربه، قابلیت‌ها یا پتانسیل یک فرد بر اساس سن او
  • استفاده از کلیشه‌های جنسیتی برای اطلاع از ارزش منحصر به فرد فرد
  • زیر سوال بردن عملکرد یا قابلیت اطمینان فردی به دلیل ناتوانی یا وضعیت سلامتی

وقتی از یک ویژگی، کلیشه یا کیفیت شخصی ذاتی برای قضاوت در مورد شخصیت و پتانسیل یک فرد استفاده می‌کنید، آنها را کبوتر می‌کنید. این برداشت‌های منفی محیط‌های کاری ناخوشایند و سمی ایجاد می‌کند که بر بهره‌وری و نوآوری تأثیر منفی می‌گذارد – و منجر به احساس ناامنی و تبعیض در کارکنان می‌شود.

چگونه از اثر هاله‌ای در محل کار جلوگیری کنیم؟

ترویج فرهنگ انصاف باعث ایجاد محیط کاری فراگیرتر می‌شود. به جای اینکه در تعصبات مستقر شوید، از نقاط قوت همه و رشد پاداش بگیرید. نتیجه؟ رضایت کارکنان بهبود یافته و نیروی کار متنوع تر و مرتبط تر.

در اینجا چند راه برای جلوگیری از منفی وجود دارد تأثیر اثر هاله‌ای بر روی شرکت شما:

  • از انتقاد فرار نکنید: در طول تصمیم گیری فعالانه بازخورد سازنده و دیدگاه‌های متنوع ارائه دهید یا به دنبال آن باشید. فضاهای سازنده به همه صدا و فضایی برای خودسازی می‌دهد.
  • ارتباط را تمرین کنید: از ارتباطات باز برای به چالش کشیدن سوگیری‌ها استفاده کنید. صراحت شما ممکن است دیگران را ترغیب کند تا تجربیات و نظرات خود را به اشتراک بگذارند.
  • آن را جستجو کنید: نشان دهید و از طرح‌های تنوع و شمول حمایت کنید که فرصت‌های برابر را برای همه کارکنان ترویج می‌کند.
  • به سمت خودآگاهی کار کنید: خودآگاهی و انعطاف روانی خود را با تلاش آگاهانه برای کنار آمدن با سوگیری‌های شناختی خود. و زیر سوال بردن قضاوت‌های فوری خود به منظور رشد از آنها توسعه دهید.
  • برداشت اول همه چیز نیست: توجه داشته باشید که اولین برداشت شما ممکن است. پتانسیل کامل توانایی‌های یک فرد یا وسعت شخصیت او را نشان ندهد.
  • مهربان باشید: همدلی را تمرین کنید و به یاد داشته باشید که همه اشتباه می‌کنند و ایراداتی دارند. از شک و تردیدی که در خود دارید، همان بهره را به دیگران بدهید.
  • مثبت بمانید: سهم خود را در پرورش تیم‌های حمایتی و انعطاف‌پذیر انجام دهید. یک محیط قابل اعتماد امنیت روانی را تشویق می‌کند. که در آن افراد به راحتی ارزش منحصر به فرد یکدیگر را تصدیق کنند و آشکارا روی نقاط ضعف خود کار کنند.

پست های مرتبط

آموزش سازمانی : چیستی، چرایی و چگونه

آموزش سازمانی موثر در یک شرکت می‌تواند یکی از بزرگترین چالش‌های آن…

دیدگاهتان را بنویسید