صفحه اصلی > کوچینگ و کوچینگ کسب‌وکار : کوچینگ شغلی چیست؟ چرا به کوچ شغلی نیاز داریم؟

کوچینگ شغلی چیست؟ چرا به کوچ شغلی نیاز داریم؟

کوچینگ شغلی

کار با یک کوچ شغلی مزایای زیادی دارد، اما همه با این مفهوم آشنا نیستند. کوچینگ شغلی هنوز برای دنیای حرفه‌ای کسب و کار نسبتاً جدید است و این فرصتی است که بتوان این شاخه از کوچینگ را معرفی کرد.

نیروی کار جهانی همیشه در حال تغییر است. بسیاری از شرکت ها در حال کشف این هستند که چگونه نیروی کار خود را چابک و سازگار نگه دارند. و در یک فضای ناپایدار اقتصادی و کمبود نیروی کار، هم شرکت‌ها و هم کارمندان به دنبال راه‌هایی برای عبور از تغییرات و رسیدن به نقطه مطلوب هستند.

کوچینگ شغلی به سازمان ها و کارکنان کمک می کند تا راه را برای پیشرفت شغلی و شرکت هموار کنند. بیایید در مورد اینکه کوچینگ شغلی چیست و کوچ‌های شغلی چه می‌کنند صحبت کنیم. همچنین مزایای کوچینگ شغلی و آنچه را که باید از این تجربه انتظار داشت، کشف خواهید کرد.

کوچینگ شغلی چیست؟

ابتدا اجازه دهید با تعریف کوچینگ شغلی شروع کنیم. کوچینگ شغلی زمانی است که یک کوچ و یک کارمند برای کمک به دستیابی به اهداف شغلی و پتانسیل کامل با هم کار می‌کنند. کوچ‌های شغلی در برنامه ریزی شغلی، تغییرات شغلی، مشاوره شغلی و سایر تصمیمات شغلی کمک می‌کنند.

طبق گزارش فدراسیون بین المللی کوچینگ در ماه مه 2023، بیش از 48000 کوچ دارای گواهینامه در سرتاسر جهان مشغول به کار هستند و این تعداد هر ساله با تقاضای بالا افزایش می یابد.

از آنجایی که هر سفر شغلی منحصر به فرد است، یک کوچ شغلی رویکرد خود را متناسب با مراجع خود شخصی می کند. آنها طیف وسیعی از موضوعات کوچینگ شغلی را پوشش می‌دهند. هر چیزی که در مورد آن به کمک نیاز دارید. در اینجا جزئیات بیشتری از کاری که یک مربی شغلی انجام می دهد و چگونه می تواند به سازمان و کارمندان شما کمک کند، آورده شده است.


مطالعه کنید: کوچینگ چیست ؟ راهنمای چیستی کوچینگ در سال 2024

 

کوچ حرفه ای شغی چه کارهایی می‌کند؟

یک کوچ شغلی توصیف شغلی یکسانی ندارد. این به این دلیل است که مسیر شغلی یک فرد مانند اثر انگشت است: هیچ دو نفری یکسان نیستند. هر سفر شغلی منحصر به فرد است و نیاز به همراهی و همدلی منحصر به فرد دارد.

اما وقتی به مسئولیت های کلیدی یک کوچ شغلی نگاه می‌کنید، شباهت‌هایی وجود دارد. در اینجا مواردی وجود دارد که یک کوچ  شغلی می تواند به آنها کمک کند:

  • مسیر انتقال شغلی
  • ارائه مشاوره شغلی
  • کمک به جویندگان کار با مهارت‌های مصاحبه شغلی (از جمله تمرین مصاحبه‌های ساختگی)
  • نتایج ارزیابی شغلی را بررسی کرده و راهنمایی ارائه دهید
  • در برنامه ریزی شغلی کمک کنید
  • کمک به تعیین اهداف شغلی و اهداف حرفه‌ای بلند مدت
  • گزینه ها و فرصت های شغلی جدید را کاوش کنید
  • در مورد چگونگی ایجاد برند شخصی خود مشاوره دهید
  • با تعیین مرزها و بررسی اولویت ها تعادل کار و زندگی را پیدا کنید
  • در فرآیند کاریابی کمک کنید
  • در یک نقش جدید یا شغل جدید جای خود را پیدا کنید
  • راه های ارتقاء مهارت یا مهارت مجدد در شغل فعلی را کاوش کنید
  • استراتژی های جدید را برای ارتقای پیشرفت شغلی شناسایی کنید

در پایان روز، یک کوچ شغلی به شما یا کارمندانتان کمک می‌کند تا شغل مورد علاقه خود را پیدا کنید. گاهی اوقات، این بررسی نقش فعلی و یافتن راه هایی برای ارتقاء مهارت یا مهارت مجدد در سازمان است. و مواقع دیگر، مسیر شغلی کاملاً جدیدی را ایجاد می کند که با هدف کار شما همسو می شود.

چه کسانی می توانند از کوچینگ شغلی سود ببرند؟

پاسخ کوتاه؟ همه می توانند از کوچینگ شغلی بهره مند شوند.

پاسخ طولانی‌تر؟ هر کس این توانایی را دارد که برای دستیابی به پتانسیل کامل خود عمیق‌تر کند، اما همه نمی‌توانند به تنهایی این کار را انجام دهند. کوچینگ به همه کمک می‌کند در همه جا با هدف، وضوح و اشتیاق بیشتر زندگی کنند.

برای بیدار کردن پتانسیل انسانی، باید واقعیت‌های نیروی کار امروزی را بشناسید. در مشاغل سخت، ثابت ماندن کار سختی است و کوچینگ کارکنان نقطه شروع حمایت و رشد است. با کوچینگ، می توانید تعامل، رفاه و بهره وری کارکنان خود را افزایش دهید.

4 نشانه که می توانید از کوچینگ شغلی بهره مند شوید

مطالعات نشان می دهد که 55 درصد از کارمندان در حالت ضعف و بی حالی هستند،احساس پوچی و ناامید شدن می‌کنند. سلامت روان یک طیف است و کارمندان بدون حمایت مناسب در معرض خطر سقوط به پایین آن طیف هستند. بنابراین چه نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد شما (یا تیم شما) می توانید از کوچینگ حرفه ای بهره مند شوید؟

  1. احساس می‌نید گیر کرده‌اید

اگر احساس می‌کنید گیر افتاده اید، تنها نیستید. داستان استعفای بزرگ نشان داد که میلیون ها کارمند در همه جا می خواهند شغل خود را تغییر دهند. اگرچه بازار کار سرد شده است، اما دنیای کار همچنان در حال تغییر است. اما حتی در میان آن تغییر، ممکن است احساس کنید در گل و لای گیر کرده‌اید. اگر شغل فعلی شما راکد است، کوچینگ به شما می‌تواند کمک کند.

  1. مطمئن نیستید که در شغل مناسبی هستید یا خیر

مهم نیست چقدر در مسیر شغلی خود هستید، برای تغییر هیچ وقت دیر نیست. تشخیص اینکه باید دنده‌ها را عوض کنید، و حتی بیشتر از آن برای عمل به این درک، شجاعت می‌خواهد. وقتی تغییری را در نظر می گیرید، باید تصمیمات سخت زیادی بگیرید، چه بازگشت به مدرسه یا ترک شغل. یک کوچ شغلی می‌تواند شما را در مسیر انتقال راهنمایی کند و به شما کمک کند تا در هر کجا که به پایان رسیدید به موفقیت برسید.

  1. شما خواهان تعادل بین کار و زندگی و رفاه کلی هستید

 بر اساس تحقیقات سازمان جهانی کار، محرک اصلی رضایت از زندگی چیست؟ رضایت شغلی. با توجه به اینکه مردم بیش از یک سوم زندگی خود را در محل کار می گذرانند، تعجب آور نیست. هنگامی که کسالت و فرسودگی جهانی بیشتر از همیشه است، کوچینگ می‌تواند به شما کمک کند تا بحران را انعکاس دهید و مهار کنید.

 

  1. شما می‌خواهید چیزهای جدیدی یاد بگیرید و در حرفه خود رشد کنید

کارمندان می‌خواهند رشد کنند و در شغل خود احساس حرکت صعودی کنند. اما برای دنبال کردن این مسیرهای یادگیری، باید بدانید که چگونه از نظر حرفه ای بهتر پیشرفت کنید. اگر می خواهید ذهن خود را منعطف کنید و مهارت های جدید بیاموزید، نشانه این است که آماده همکاری با یک کوچ حرفه ای هستید.

 

کوچینگ شغلی در مقابل مشاوره شغلی

اگر به دنبال یک کوچ شغلی بوده اید، ممکن است به طور تصادفی با مشاوره شغلی مواجه شده باشید. بنابراین تفاوت بین مشاوره شغلی و کوچینگ شغلی چیست؟

ابتدا به این فکر کنید که کوچینگ چیست: رویکردی فعال برای ایجاد آمادگی ذهنی. این آینده رو به جلو است، با تمرکز بر جنبه های مختلف حرفه و دیدگاه شما. این به شما کمک می کند تا مهارت‌های مورد نیاز خود را برای رسیدن به سطح بعدی توسعه دهید. این یک رابطه بلندمدت است که بر خود بنا می‌شود.

مشاوره شغلی می‌تواند برخی از جنبه های کوچینگ شغلی را منعکس کند. هم یک مشاور شغلی و هم یک کوچ شغلی می‌توانند بر ایجاد مهارت ها و قابلیت ها تمرکز کنند. اما یک مشاور شغلی به جای تصویر بزرگ، بهبود کوتاه مدت و هدف فوری بعدی را برجسته می کند.

 

8 مزیت مهم کوچینگ شغلی

پل بلاگ مزایای کوچینگ در محیط کار را به طور گسترده مورد مطالعه قرار داده است. در اینجا فقط برخی از مزایای رایجی که مردم مشاهده می کنند آورده شده است:

کاهش فرسودگی شغلی:

به طور متوسط، کاهش 19 درصدی در فرسودگی شغلی را رقم میزند.

کاهش خستگی:

افراد در سه ماه اول خود با کوچ، 38 درصد کاهش در خستگی را مشاهده می‌کنند.

افزایش خودآگاهی و خودکارآمدی:

در مطالعه‌ای که توسط سایت جهانی کار انجام شده است افزایش خودکارآمدی، ارتباط اجتماعی و تنظیم عاطفی می‌تواند به رشد عملکرد کمک کند. همچنین کاهش استرس و افزایش مدیریت استرس را هم به ارمغان می‌آورد.

افزایش انعطاف پذیری:

انعطاف پذیری، به ویژه در دنیای کار که به سرعت در حال تغییر است، حیاتی است. ما در پل بلاگ دریافته است که کوچینگ انعطاف‌پذیری تیم شما را افزایش می‌دهد. داده‌های ما همچنین نشان داد که سطح انعطاف‌پذیری رهبر شما به طور قابل‌توجهی بر انعطاف‌پذیری کلی تیم تأثیر می‌گذارد، به این معنی که کوچینگ در همه سطوح مفید است.

افزایش آمادگی ذهنی:

از بین افرادی که شروع به گیر افتادن می کنند، 77 درصد به طور قابل توجهی وضعیت رفاهی خود را طی سه یا چهار ماه پس از کوچینگ بهبود می بخشند.

بهره وری بیشتر:

با افزایش آمادگی ذهنی، فواید زیادی به همراه دارد. کارمندان موفق تیم هایی را رهبری می کنند که 31 درصد بهره وری بیشتری دارند.

حفظ بهتر کارمندان:

علاوه بر افزایش بهره وری، رهبران موفق احتمال بیشتری برای حفظ تیم خود دارند. در واقع، داده‌های پل بلاگ گزارش می‌دهند که گزارش‌های مستقیم یک کارمند موفق 78 درصد کمتر احتمال دارد که داوطلبانه آن را ترک کند.

تمرکز بهبود یافته:

کوچینگ همچنین به شما کمک می کند تمرکز خود را بهبود ببخشید. این امر مخصوصاً زمانی که نوبت به رسیدن و دستیابی به اهدافتان می‌رسد بسیار مهم است.

 

چگونه کوچینگ شغلی با سایر انواع کوچینگ مقایسه می شود؟

انواع زیادی از کوچینگ وجود دارد و خدمات کوچینگ حرفه ای جامع ممکن است با انواع دیگر همپوشانی داشته باشد. از طرف دیگر، کوچینگ شغلی می تواند کاملاً با سایر مسیرها متفاوت باشد. در اینجا برخی از انواع رایج کوچینگ و تفاوت‌های کلیدی که بین آنها خواهید یافت آورده شده است:

کوچینگ زندگی یا لایف کوچینگ

یک کوچ زندگی تمایل دارد به تمام جنبه های زندگی یک فرد نگاه کند. اگرچه برخی از کوچ‌های شغلی ممکن است گواهینامه کوچینگ زندگی را داشته باشند، کوچینگ زندگی گسترده تر است و موضوعات بیشتری را پوشش می دهد، خواه خانواده، سرگرمی ها یا شغل شما. مقاله کوچینگ زندگی چیست؟ به شما کمک می‌کند بهتر با کوچینگ زندگی آشنا شوید.

کوچینگ شغلی تنها بر توسعه حرفه ای و روش های پیشبرد مسیر شغلی شما متمرکز است. گاهی اوقات، جنبه های دیگر زندگی شما روی شغل شما تأثیر می گذارد، اما هدف این فرآیند کوچینگ حرفه ای باقی خواهد ماند.

کوچینگ اجرایی و رهبری

کوچینگ اجرایی نوعی از کوچینگ است که بر توسعه C-suit متمرکز است مدیران اغلب از افراد در رسیدن به موقعیت های رهبری در سطح بالا حمایت می کند. این با کوچینگ رهبری متفاوت است زیرا کوچینگ اجرایی برای موقعیت های C-suite محفوظ است و اولی به طور گسترده تر برای هر رهبر در شرکت در دسترس است. شما می ةوانید برای بهتر درک کردن کوچینگ اجرایی مقاله ( کوچینگ اجرایی چیست؟ و 12 مورد از انواع کوچینگ اجرایی ) را مطالعه کنید

کوچینگ شغلی، رهبری و اجرایی دارای همپوشانی های زیادی هستند، اما توجه به این نکته مهم است که همه کوچ‌های شغلی کوچ‌های رهبری یا اجرایی نیستند. داشتن کوچینگ سطح بالا به تخصص خاص و تخصصی نیاز دارد.

کوچینگ روابط

کوچینگ رابطه نوع دیگری از کوچینگ است که با کوچینگ حرفه ای متفاوت است. البته، انواع مختلفی از روابط در حرفه شما وجود دارد – رابطه مدیر با کارمند، رابطه همکار با همکار، و حتی رابطه مشتری با مشتری.

اما مربیان روابط تمایل دارند به جای ارتباطات حرفه ای بر ارتباطات بین فردی تمرکز کنند. یک کوچ شغلی ممکن است هنوز در نحوه هدایت و تقویت ارتباطات مهارت داشته باشد، اما کوچینگ شغلی لزوماً بر زندگی شخصی شما متمرکز نخواهد بود.

 

 

سفر ساختن کسب‌وکار کوچ‌ها

 

 

 

از یک جلسه کوچینگ شغلی چه انتظاری باید داشت

اگر اولین بار است که در جلسات کوچینگ شغلی شرکت می‌کنید، دانستن اینکه چه چیزی در انتظار شماست کمک می‌کند. می توانید از قبل فکر کنید و ذهنیت درستی را وارد کنید تا از تجربه خود بیشترین بهره را ببرید. در اینجا چیزی است که باید از یک جلسه کوچینگ مقدماتی انتظار داشت:

برای ارزیابی شغلی آماده باشید

قبل از اینکه اولین جلسه کوچینگ شغلی خود را داشته باشید، احتمالاً ارزیابی می کنید که نقاط قوت و ضعف شما را مشخص می کند.برخلاف بسیاری از تست‌های شغلی دیگر، WPA چیز مهمی را در نظر می‌گیرد: کل خود شما. مواردی را که در ارزیابی شغلی پیش‌بینی نمی‌کنید، اندازه‌گیری می‌کند، مانند استراحت، شفقت به خود و فعالیت بدنی. چرا؟ زیرا این مؤلفه‌های حیاتی به تأثیرگذاری بر نحوه ظاهر شدن شما در زندگی حرفه‌ای کمک می‌کنند.

انتظار داشته باشید که در مورد اهداف بلند مدت و کوتاه مدت صحبت کنید

کوچ شغلی شما می خواهد بداند اهداف شما چیست و چرا. اشکالی ندارد اگر اهداف شغلی خود را در زمان شروع جلسه آماده نکرده باشید – یا اصلاً تصوری از آینده شما نداشته باشید. در واقع، این چیزی است که یک مربی برای آن وجود دارد.

با این حال، آنها می خواهند تا حدودی از آرزوهای شغلی شما آگاه شوند، حتی اگر مطمئن نیستید که آنها چیست. صحبت کردن در مورد مهارت‌ها و قابلیت‌هایی که می‌خواهید بسازید می‌تواند به شما در شروع کار کمک کند. هدف این است که یک برنامه گام به گام برای دستیابی به پتانسیل خود بسازید، و اگر این روند برای شما نامشخص است، یک مربی می تواند دیدگاه را تیز کند.

بحث در مورد چالش ها یا موانع موجود در شغل فعلی خود را پیش بینی کنید

احتمالاً مانعی وجود دارد که در حال حاضر با آن روبرو هستید. ممکن است یک ارائه آینده یا یک بررسی عملکرد باشد. شاید احساس کنید در یک کار بن بست قرار گرفته اید. ممکن است برای تغییر شغل آماده باشید یا بدانید که در مسیر درستی نیستید، اما مطمئن نیستید که چگونه مسیر جدیدی پیدا کنید.

به موانع بزرگ و کوچک فعلی خود فکر کنید. باید انتظار داشته باشید که در اولین جلسه کوچینگ شغلی خود در مورد آنها صحبت کنید.

چگونه برای یک جلسه کوچینگ شغلی آماده شویم

اگر یک جلسه کوچینگ شغلی در پیش دارید، چندین کار وجود دارد که می توانید انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که یک تجربه سازنده است. این استراتژی های مفید آن را تا حد امکان غنی تر می کند:

مکث کنید

اگر آماده شروع سفر کوچینگ شغلی خود هستید، ابتدا توقف کنید و در مورد آنچه شما را به جایی که امروز هستید فکر کنید. با فکر کردن در مورد سفر شغلی خود، برای ارزیابی وضعیت فعلی خود مجهزتر خواهید شد. با یک لحظه مکث شروع کنید تا شما را در وجود فعلی خود مستقر کنید.

یک طرز فکر رشد را اتخاذ کنید

کوچینگ همه چیز در مورد تغییر است. برای ایجاد تغییرات معنادار رفتاری و ذهنی، نیاز به تمایل به رشد است. قبل از اولین جلسه به طرز فکر رشد خود ضربه بزنید. کوچ شغلی شما احتمالاً شما را به چالش می کشد تا از منطقه راحتی خود خارج شوید – و این اشکالی ندارد. برای ایجاد تغییر واقعی باید با ناراحتی راحت باشید.

به کار متعهد باشید

مانند اتخاذ یک طرز فکر رشد، تعهد به کار ضروری است. تمام پیشرفت های شخصی و حرفه ای مستلزم قصد، آگاهی و تعهد است. مربی شما می تواند راهنمایی و پشتیبانی لازم را به شما ارائه دهد، اما شما به انگیزه سرمایه گذاری روی کار و ایجاد مهارت ها برای رسیدن به پتانسیل کامل خود نیاز دارید.


مطالعه کنید: کوچینگ سازمانی : همه چیزهایی که می‌خواستید از کوچینگ سازمانی بدانید


 

سوالات متداول کوچینگ شغلی

بیایید به چند سوال رایج در مورد کوچینگ شغلی بپردازیم.

هزینه کوچینگ شغلی چقدر است؟

هزینه کوچینگ شغلی دقیقا چقدر است؟ پاسخ کوتاه این است که متفاوت است. کوچ‌های شغلی بسته به چند عامل از 1/000/000 تا 3/000/000 تومان در ساعت هزینه دریافت می کنند. تجربه، طول جلسه و گواهینامه ها همگی در هزینه نقش دارند.

یک کوچ شغلی حرفه ای خوب چیست؟

ساخت یک کوچ شغلی با کیفیت بالا ذهنی است و به نیازهای فرد بستگی دارد. به طور کلی، یک کوچ شغلی خوب عبارت است از:

  • شنونده خوب و فعال
  • یک ارتباط دهنده قوی
  • متعهد به رشد و توسعه
  • توسط فدراسیون بین المللی کوچینگ (ICF)  تایید صلاحیت شده است
  • داشتن خدمات اختصاصی مشاوره شغلی شخصی

 

آیا کوچینگ شغلی به شما کمک می کند تا شغل پیدا کنید؟

بله، کوچ‌ها می توانند در جستجوی کار به شما کمک کنند، اما مهم است که بدانید کار با یک کوچ شغلی، گلوله جادویی برای دریافت پیشنهادهای شغلی نخواهد بود.

یک کوچ شغلی به شما کمک می کند تا مهارت ها و قابلیت هایی را برای جستجوی شغل خود و تحت تاثیر قرار دادن مدیران استخدامی ایجاد کنید. آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا یک نامه پوششی بنویسید، رزومه خود را مرور کنید و مهارت‌های مصاحبه را تمرین کنید. و آنها از شما حمایت خواهند کرد زیرا نه تنها به عنوان یک حرفه ای بلکه به عنوان یک فرد نیز رشد می کنید.

با یک کوچ شغلی شروع به کار کنید

کوچینگ  می تواند تفاوت بین کسالت و شکوفایی باشد. و در محیط کار امروزی، کوچینگ  به باز کردن پتانسیل میلیون‌ها نفر کمک کرده است. با توجه به گسترش مداوم نوآوری‌ها در کوچینگ، یک کوچ دارایی بزرگی است که در جعبه ابزار توسعه حرفه‌ای شما وجود دارد.

پست های مرتبط

کوچینگ اجرایی چیست؟ و 12 مورد از انواع کوچینگ اجرایی

کوچینگ اجرایی چقدر موثر است؟ بسیاری فکر می‌کنند که کوچینگ اجرایی برای…

۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

کوچینگ چیست ؟ راهنمای چیستی کوچینگ در سال 2024

کوچینگ چیست و چه معنایی برای شما دارد؟ کوچینگ برای رشد شما…

۴ بهمن ۱۴۰۲

کسب و کار کوچینگ را چطور از ابتدا شروع کنیم؟

کسب و کار کوچینگ را چطور از ابتدا شروع کنیم؟ (که به…

۱۷ دی ۱۴۰۲

دیدگاهتان را بنویسید