صفحه اصلی > کوچینگ : تفاوت کوچینگ و مدیریت در کسب‌ و کار چیست؟

تفاوت کوچینگ و مدیریت در کسب‌ و کار چیست؟

تفاوت کوچینگ و مدیریت

تفاوت کوچینگ و مدیریت چطور باعث رشد و ارتقای کسب و کار ما می‌شود؟

اثربخشی کوچینگ، مدیریت و رهبری برای مدیران اجرایی به خوبی اثبات شده است. تعداد فزاینده‌ای از متخصصان مدیریت میانی نیز از کوچینگ مدیریت بهره می‌برند. کوچینگ در مورد مهارت‌های مدیریت و رهبری به مدیران کمک می‌کند تا با تیم‌ها و همتایان خود موثرتر ارتباط بگیرند. به آنها کمک می‌کند تا اعتماد به نفس و توانایی‌های خود را به عنوان مدیران در محیط‌های کاری متنوع و پویا توسعه دهند. داشتن مدیران خوب و با مهارت‌های بهتر به سازمان‌ها کمک می‌کند تا به اهداف خود سریعتر دست یابند.

اما همین مدیران بیش از پیش نیاز دارند که نقش کوچ، نه فقط مدیر یا رهبر، را برای اعضای تیم خود به عهده بگیرند. این تغییر ممکن است شما را به این فکر انداخته باشد که تفاوت کوچینگ و مدیریت چیست و به عنوان یک مدیر، چه زمانی باید از هر رویکرد استفاده کنید. بیایید به بررسی عمیق کوچینگ در مقابل مدیریت بپردازیم و ببینیم تفاوت‌های اصلی آنها و زمان و نحوه استفاده هر کدام چیست.

تفاوت کوچینگ و مدیریت در چیست؟

طبق بررسی هاروارد بیزینس ریویو، 70 درصد از پیشرفت کارکنان از طریق تجربه مستقیم به جای آموزش رسمی اتفاق می‌افتد. این بدان معناست که به عنوان یک مدیر، شما مسئول ارائه پشتیبانی از کارکنان خود برای توسعه حرفه ای هستید. برای انجام این کار، باید از ترکیبی از مهارت‌های کوچینگ و مهارت‌های مدیریتی استفاده کنید. یک مدیر عالی می‌داند که چه زمانی از تکنیک‌های مدیریتی استفاده کند و چه زمانی ممکن است رویکرد کوچینگ مناسب تر باشد. اما کوچینگ و مدیریت به چه معناست؟ بیا یک نگاهی بیندازیم.

کوچینگ در جایگاه یک مدیر چیست؟

وقتی در مورد مدیر به عنوان کوچ صحبت می‌کنیم، به طور کلی به معنای اتخاذ سبک رهبری کوچینگ است. مدیر به عنوان کوچ نسبتاً با یک رابطه کوچینگ حرفه‌ای واقعی متفاوت است، اگرچه اطلاعات ما نشان می‌دهد که مدیرانی که خدمات کوچینگ دریافت می‌کنند بهتر می توانند در تیم های خود فرآیند کوچینگ را پیاده کنند.

از این نظر، کوچینگ به توانایی هدایت، ارزیابی، تأثیرگذاری و ایجاد انگیزه در کارکنان اشاره دارد. کوچینگ موثر سطح تعهد آنها را به کارشان افزایش می‌دهد و از رشد و یادگیری آنها حمایت می‌کند. و این یکی از مهمترین تفاوت کوچینگ و مدیریت است. همچنین کوچینگ می‌تواند موارد زیرا هم بهبود ببخشد:

  • تعهد شغلی
  • کارایی
  • خودمختاری
  • مهارت‌های تفکر انتقادی
  • نگرش

کوچینگ کارکنان به معنای همکاری با اعضای تیم است. شما با استفاده از پشتیبانی و همراهی فنی و احساسی آنها را راهنمایی می‌کنید. سبک رهبری کوچینگ به تیم شما اعتماد به نفس می‌دهد و به آنها کمک می‌کند تا رفتارها و نگرش‌هایی را که آنها را عقب نگه می‌دارد تغییر دهند. همچنین به پیشرفت حرفه‌ای آنها کمک می کند.

در اینجا چند نمونه از موقعیت‌هایی وجود دارد که در آنها می‌توان از کوچینگ کارکنان استفاده کرد:

  • برای بهبود عملکرد کارکنان
  • برای افزایش مشارکت کارکنان
  • برای همکاری در فرآیندهای تصمیم گیری بلند مدت
  • برای کمک به یک کارمند در پیشرفت حرفه ای خود
  • برای ارائه بازخورد سازنده

 


مطالعه کنید : کوچینگ سازمانی : همه چیزهایی که می‌خواستید از کوچینگ سازمانی بدانید


مدیریت چیست؟

مدیریت مستلزم ارائه دستورالعمل‌های مستقیم و نظارت بر کار کارکنان یا گزارش‌های مستقیم است. این با کوچینگ متفاوت است. هدف از مدیریت این است که اطمینان حاصل شود که کارکنان به اهداف خود در یک چارچوب زمانی توافق شده دست می‌یابند. در واقع تمرکز بر تکمیل وظایف و دستیابی به نتایج است. برای اینکه یک مدیر خوب باشید، به مهارت‌ها، تجربه و توانایی‌های فنی و تصمیم‌گیری نیاز دارید. شما همچنین باید نتیجه گرا و مهربان اما محکم باشید. عملکرد شما با توانایی شما در دستیابی به نتایج سنجیده می‌شود. و این هم یکی از مهمترین تفاوت کوچینگ و مدیریت است.

در اینجا چند نمونه از موقعیت‌هایی وجود دارد که در آنها می‌توان از تکنیک‌های مدیریت استفاده کرد:

  • تعیین وظایف
  • واگذاری کار
  • نظارت و ارزیابی پیشرفت
  • آموزش کارکنان جدید
  • اتخاذ تصمیمات اجرایی
  • رسیدن به اهداف و ضرب الاجل ها
  • حل مشکلات و موقعیت های تعارض
  • واکنش به شرایط اضطراری

 

اصلی‌ترین تفاوت کوچینگ و مدیریت در چیست؟

طبق تحقیقات، 94 درصد از کارمندانی که روسای خود را دوست دارند، به شغل خود علاقه‌مند هستند. برعکس، 77 درصد از افرادی که رئیس خود را دوست ندارند امیدوارند به زودی شغل خود را ترک کنند. داشتن یک مدیر عالی برای رضایت، عملکرد و حفظ کارکنان ضروری است.

اما یک مدیر خوب چیست؟

یک رهبر مؤثر می‌تواند از جلو رهبری کند و دستورات روشنی بدهد. در عین حال، اعتماد به نفس، عزت نفس و تعهد را در کارکنان خود القا می‌کنند. یک مدیر خوب باید شایستگی کوچینگ و همچنین توانایی‌های مدیریت اصلی داشته باشد. این به این دلیل است که کوچینگ و مدیریت مهارت های مکمل یکدیگر هستند. بیایید به برخی از اصلی‌ترین تفاوت کوچینگ و مدیریت نگاهی بیندازیم.

 

 

دوره تربیت متخصص کسب‌وکار

 

 

 

 

اصلی‌ترین تفاوت کوچینگ و مدیریت

  1. مدیریت دستوری و وظیفه محور است

مدیریت شامل هدایت و کنترل کار اعضای تیم شما است. برای انجام این کار، باید از اختیارات خود استفاده کنید تا مطمئن شوید که تیم شما به نتایج مطلوب دست می‌یابد و مهلت‌های توافق شده را رعایت می‌کند.

  1. کوچینگ بر رشد تمرکز دارد

هدف کوچینگ ایجاد احساس ارزشمندی و حمایت در کارکنان است. کوچینگ به کارکنان شما کمک می‌کند تا رفتارها و عاداتی مثبت داشته باشند که عملکرد آنها را بهبود می‌بخشد.

یک کوچ خوب به دیگران یاد می‌دهد که:

  • انتقادی فکر کنید
  • برای چالش های آنها راه حلی بیابید
  • در کار خود مستقل باشند

کوچینگ اعتماد به نفس کارمندان را افزایش می‌دهد و آنها را با انگیزه و متعهدتر می‌کند.

  1. مدیریت یک طرفه است

هنگام مدیریت، ارتباط بین مدیر و کارمند یک راه یکطرفه است. مدیر دستورالعمل‌ها را می‌دهد، عملکرد و پیشرفت کارمندان را نظارت می‌کند و در صورت لزوم بازخورد ارائه می‌دهد.

  1. کوچینگ یک مکالمه و گفتگو است

در یک مکالمه کوچینگی، ارتباط به دو طرف پیش می‌رود. کارمند اهداف و چالش‌های خود را توضیح می‌دهد. مدیر راهنمایی می‌کند، پشتیبانی می‌کند و سؤالات مربوطه را می‌پرسد.

  1. مدیریت برای تصمیم‌گیری موثر است

گاهی اوقات رهبران نیاز به تصمیم‌گیری استراتژیک یا اجرایی دارند، مانند مدیریت بحران. این تصمیمات از بالا به پایین به کارمندان شفافیت می‌بخشد. این به آنها امکان می‌دهد تا وظایف خود را در صورت لزوم انجام دهند.

  1. کوچینگ برای توسعه بلند مدت کار می‌کند

کوچینگ بر توسعه حرفه‌ای تمرکز دارد که به کارمند و شرکت کمک می‌کند تا به اهداف بلندمدت خود دست یابند.

 


مطالعه کنید: بیزینس کوچینگ چطور پتانسیل کسب‌وکار شما را بالا می‌برد؟


 

 

تکنیک 3D در مدیریت

به عنوان یک رهبر و مدیر، ضروری است که بدانید چه زمانی از کوچینگ و چه زمانی از مدیریت استفاده کنید.

یک چارچوب مفید برای استفاده برای این، سه D مدیریت است:

  1. مستقیم
  2. تفویض اختیار
  3. توسعه دهید

بیایید هر یک را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

  1. مستقیم

کارگردانی یک فعالیت مدیریتی است. مدیران عمدتاً از آن در هنگام برخورد با کارمندانی استفاده می‌کنند که ظرفیت و تجربه محدودی دارند. برای هدایت، باید انتظارات واضحی را بیان کنید و به کارمند خود توضیح دهید که دقیقا چه کاری و چه زمانی انجام دهد. وظایف توافق شده را به صورت کتبی در اختیار کارمند قرار دهید تا به عنوان مرجع استفاده شود. مثال‌های عینی به آن‌ها بزنید تا به آن‌ها کمک کنید بفهمند چه کاری باید انجام دهند. حالا یک سوال مهم: تا این قسمت مقاله تفاوت کوچینگ و مدیریت را به درستی درک کرده‌اید؟

نمونه‌هایی از موقعیت‌هایی که در آنها کارگردانی می‌شود:

  • زمانی که کارمند در شرکت جدید است یا در حال شروع یک کار جدید است
  • زمانی که کارمند مسئولیت‌های جدیدی را دریافت می‌کند یا مشتری جدیدی را به عهده می‌گیرد
  • هنگام ایجاد یک استراتژی، برنامه، یا روش کار جدید

 

  1. تفویض اختیار

تفویض اختیار ترکیبی از کوچینگ و مدیریت است. هنگام برخورد با کارمند باتجربه‌تر از تفویض اختیار استفاده کنید. هنگام تفویض اختیار، اهداف و رویه‌هایی را که باید دنبال کنید، تعیین کنید. به کارمند اجازه دهید تا در مورد روش خود تصمیم بگیرد. پیشرفت آنها را زیر نظر بگیرید و در صورت لزوم بازخورد بدهید.

زمانی که:

  • کارمند به توانایی‌های خود اطمینان دارد
  • شایستگی‌ها و تجربه لازم را دارند
  • آنها با روشی که باید دنبال کنند آشنا هستند
  1. توسعه دهید

توسعه یک تکنیک کوچینگ است. زمانی از آن استفاده کنید که کارمند شما بسیار شایستگی و متعهد به کار خود باشد. در این موارد، نظارت بر آنها ضروری نیست. به سادگی اهداف و روش شناسی کلی را تعیین کنید و اجازه دهید کار خود را ادامه دهند. هنگامی که آنها یک کار را کامل کردند، دستاوردهای آنها را تشخیص دهید و چالش‌های جدیدی را تعیین کنید که به آنها کمک می‌کند تا به طور مداوم رشد کنند.

افراد را زمانی توسعه دهید که:

  • دارای تجربه گسترده و شایستگی‌های مرتبط
  • تجربه با نقش‌ها یا مشتریان مشابه داشته باشید
  • در حال توسعه مهارت‌های جدید یا امتحان رویکردهای جدید هستند

مطالعه کنید: کوچینگ تیمی برای توانمند‌سازی تیم‌های چابک


7 نکته مهم برای بهبود مهارت‌های کوچینگ و مدیریت

بهترین رهبران می‌دانند که چگونه مهارت‌های کوچینگ و مدیریت و مدیریت را برای ایجاد انگیزه و الهام بخشیدن به کارکنان خود ترکیب کنند. این نکات را برای بهبود مهارت‌های کوچینگ و مدیریت خود در نظر بگیرید:

 

راه هایی برای بهبود مهارت‌های کوچینگ

برای اینکه کوچ بهتری باشید که می‌تواند کارکنان خود را در کارشان راهنمایی و حمایت کند، این چهار نکته را در نظر بگیرید:

  1. شنونده بهتری باشید

کوچ‌ها گوش دادن فعال را تمرین می‌کنند. این امر مستلزم آن است که به جای افکار خود در مورد موضوع، بر آنچه فرد می‌گوید تمرکز کنید. وقتی صحبتشان تمام شد، آنچه را که شنیدید با کلمات خودتان برایشان تکرار کنید. این کمک می‌کند مطمئن شوید که آنها را به درستی درک کرده‌اید. همچنین باعث می شود طرف مقابل احساس کند دیده شده و شنیده می‌شود.

  1. سوالات مسافت پیموده شده بپرسید

یک سوال مسافت پیموده شده باعث می‌شود کارمند شما صحبت کند و به طور طولانی در مورد موضوع مورد نظر صحبت کند. از سؤالات بله یا خیر اجتناب کنید، زیرا پاسخ‌ها اطلاعات کافی را ارائه نمی‌دهند. در عوض، روی سؤالاتی تمرکز کنید که با چه، چرا، چگونه، چه کسی یا چه زمانی شروع می‌شوند. کارمندان خود را تشویق کنید تا نتایج و احتمالات جدید را با استفاده از سوالاتی مانند “اگر … چگونه به نظر می‌رسید؟”

  1. منبع انگیزه و حمایت باشید

کارمندان با انگیزه‌ای که احساس می‌کنند دیده شده و مورد حمایت قرار می‌گیرند، بیشتر درگیر کار هستند. بنابراین در کارشان انگیزه بیشتری خواهند داشت. به جای انتقاد یا سرزنش، روحیه هم تیمی‌های خود را با درک ارزش کارشان تقویت کنید. هنگامی که نیاز به ارائه بازخورد دارید، مطمئن شوید که این بازخورد سازنده است و بر رشد آینده کارمندتان تمرکز دارد. از صحبت در مورد اشتباهات گذشته خودداری کنید.

  1. الگوی ذهنیت رشد

رهبران باید با الگوبرداری از رفتارهایی که می‌خواهند در فرهنگ شرکتشان منعکس شود، الگو قرار دهند. با در نظر گرفتن فضا برای کارکنان خود و اجازه دادن به آنها برای مشارکت در فرآیندهای تصمیم گیری، فرهنگ کوچینگ را تشویق کنید. کنجکاو بمانید و در برابر همه احتمالات احتمالی باز باشید. به چالش‌ها به عنوان فرصت‌هایی برای رشد و بهبود نگاه کنید. ( در اینجا می‌توانید گفتگو دکتر سامان خردمند مهر و جناب آقای افشین وزیریان را که در مورد اهمیت کوچینگ در رشد کسب‌وکار است مشاهده کنید )

 


مطالعه کنید: مهارت های ضروری کسب‌ و کار : 10 مورد از این مهارت‌ها که در رشد کسب‌وکار شما تاثیر می‌گذارند


راه‌هایی برای بهبود مهارت‌های مدیریتی

برای اینکه مدیر بهتری باشید که بتواند مسیر مورد نیاز تیم خود را ارائه دهد، این سه نکته را در نظر بگیرید:

  1. دید خود را روشن کنید

رهبران رویاپرداز هستند. اگر می‌خواهید مردم را رهبری کنید، باید ایده روشنی از جایی که می‌خواهید بروید داشته باشید. این برای رهبری موفقیت‌آمیز تیمی با هر اندازه‌ای بسیار مهم است.

  1. ارتباط خوبی داشته باشید

برای مدیریت مردم و به طور مؤثر، شما باید دستورالعمل‌ها و قوانین را به طور واضح و مختصر در میان بگذارید.

  1. استراتژیک فکر کنید

مدیران موثر کسانی هستند که می‌توانند تصویر بزرگتر را ببینند. آنها می‌دانند که چگونه تیم‌های خود را از طریق چالش های روزمره برای دستیابی به اهداف سازمان هدایت کنند. رهبران بزرگ می‌دانند چگونه هم کوچینگ کنند و هم مدیریت کنند برای اینکه یک رهبر برجسته باشید، باید مهارت‌های مدیریتی را با شایستگی‌های کوچینگ ترکیب کنید و این یکی از مهمترین تفاوت کوچینگ و مدیریت است.

پست های مرتبط

کوچینگ سلامت یا (Health Coaching ) چیست و 4 مزیت اساسی برای انسان‌ها

چهار مزیت کوچینگ سلامت یا Health Coaching این موارد است: رفاه کلی…

۲۵ شهریور ۱۴۰۳

کوچینگ شغلی چیست؟ چرا به کوچ شغلی نیاز داریم؟

کار با یک کوچ شغلی مزایای زیادی دارد، اما همه با این…

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

کوچینگ اجرایی چیست؟ و 12 مورد از انواع کوچینگ اجرایی

کوچینگ اجرایی چقدر موثر است؟ بسیاری فکر می‌کنند که کوچینگ اجرایی برای…

۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید