صفحه اصلی > کوچینگ : کوچینگ زندگی چیست؟

کوچینگ زندگی چیست؟

کوچینگ زندگی

کوچینگ زندگی یا Life coaching‌ چیست؟

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که “با زندگیم چه کنم؟” یا، “من احساس نمی‌کنم هدفی دارم.” یک مربی زندگی می‌تواند در این زمینه و بیشتر به شما کمک کند.

یک کوچ زندگی کیست؟

یک کوچ زندگی می‌تواند به افراد در زمینه‌های مختلف زندگی کمک کند. اما چون هر انسانی متفاوت است، اهداف او نیز متفاوت خواهد بود. اغلب اوقات، یک کوچ زندگی به مراجعین خود در عرصه‌های شخصی و حرفه‌ای کمک می کند. این به معنای شغل، پیشرفت شخصی، روابط، تغذیه، طلاق، غم و اندوه و حتی سلامت مالی است.

گاهی اوقات در زندگی به دوراهی میرسی. ممکن است به شکل یک بحران یک چهارم زندگی یا پرسش وجودی باشد. ممکن است در پاشنه یک تغییر شغلی یا تعهد بزرگ ظاهر شود. حتی ممکن است زمانی خود را نشان دهد که شما قبلاً تصمیم گرفته‌اید زندگی خود را از نو شروع کنید – اما مطمئن نیستید که کجا بروید.

در دهه گذشته، صنعت کوچینگ به طور تصاعدی رشد کرده است. طبق گزارش فدراسیون بین المللی کوچینگ (ICF)، حدود 71000 کوچ در سراسر جهان وجود دارد.

اما این چیز مبهم در مورد کوچینگ است: چیست؟ آیا درمانی است؟ منظور شما از کوچینگ زندگی چیست؟ چگونه می‌دانید که کوچینگ زندگی واقعاً مؤثر است؟ چگونه یک کوچ زندگی پیدا می‌کنید که به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند؟ آیا کوچینگ به بهبود زندگی شما کمک می‌کند؟

دوره تخصصی راه_اندازی کسب_وکار کوچ_ها در ایران

کوچینگ زندگی در مقابل درمان

آیا کوچینگ زندگی و درمان یکی هستند؟ خلاصه نه اما شباهت‌هایی وجود دارد. در حالی که کوچینگ زندگی و درمان هر دو بر بهبود رفاه افراد متمرکز هستند، تفاوت‌های مشخصی وجود دارد. درمانگران برای ارائه خدمات مراقبت از سلامت روان به پیش نیازهای آموزشی و مجوز خاصی نیاز دارند.

با این حال، کوچینگ بر پیشرفت شخصی و حرفه ای متمرکز است. کوچ‌ها به مراجعین خود کمک می‌کنند تا ابزارهای مناسبی را برای رسیدن به اهداف خود بسازند و از آنها استفاده کنند، اما مراقبت‌های سلامت روان بالینی را ارائه نمی‌کنند. بیایید بیشتر به این موضوع بپردازیم.

 

کوچینگ زندگی

هنگام مقایسه کوچینگ زندگی با درمان، در اینجا چند تفاوت کلیدی وجود دارد:

  • کوچ‌های زندگی به عنوان راهنما در جنبه‌های مختلف زندگی شما عمل می‌کنند
  • کوچینگ بر رشد شخصی و پیشرفت حرفه‌ای متمرکز است
  • کوچینگ می‌تواند شبیه گفتار درمانی باشد، اگرچه کوچ‌ها درمانگر معتبر نیستند و نمی‌توانند تمرین کنند.
  • کوچینگ بر دستیابی به اهداف، تغییرات رفتاری، تغییر دیدگاه ها و بهبود کلی خود تمرکز دارد.
  • کوچ‌ها می‌توانند به شما در بهبود سلامت جسمانی، رفاه عاطفی و سلامت مالی کمک کنند
  • کوچینگ درمان سلامت روان یا مراقبت بالینی نیست

درمان

بیایید نگاهی دقیق‌تر به ویژگی‌های کلیدی درمان بیندازیم:

  • درمانگران متخصصان بهداشت روان آموزش دیده هستند
  • درمانگران برای تمرین با مراجعین شرایط تحصیل و مجوز دارند
  • درمانگران به شما کمک می‌کنند تا الگوهای روانشناختی خود را برای تغییر رفتار درک کنید
  • درمانگران می‌توانند نیازهای سلامت روان شما را تشخیص داده و درمان کنند
  • درمانگران می‌توانند سلامت روان و بهزیستی عاطفی شما را از طریق تکنیک‌ها و سبک‌های درمانی مختلف، مانند CBT، EMDR، و موارد دیگر بهبود بخشند.
  • درمانگران اغلب با تیم مراقبت پزشکی شما کار می‌کنند تا به بهبود سلامت کلی شما کمک کنند
  • برخی (نه همه) درمانگران می‌توانند برای شرایط روانی و سلامت روانی دارو تجویز کنند

 


مطالعه کنید: کوچینگ تیمی برای توانمند‌سازی تیم‌های چابک


 

7 مزیت کوچینگ زندگی

وقتی صحبت از کوچینگ زندگی می‌شود، بسیاری از اثرات یا مزایای کوچینگ از تحقیقات علوم اجتماعی ناشی می‌شود.

اگر به کوچینگ زندگی فکر می‌کنید، در اینجا هفت مزیتی که باید در نظر داشته باشید وجود دارد:

 

اعتماد به نفس بهتر.

یک مطالعه توسط IFC گزارش داد که 80٪ از افرادی که یک کوچ زندگی را استخدام کردند، اعتماد به نفس خود را بهبود بخشیدند.

طرز فکر رشد.

یک مزیت برای کوچینگ تغییر دیدگاه است.

بهبود خودآگاهی.

تحقیقات نشان داد که تنها 10 تا 15 درصد از افراد مورد مطالعه خودآگاه بودند، علیرغم اینکه افراد معتقد بودند که خودآگاه هستند. اما با کوچینگ، شما یک راهنمای برای بازتاب پیشرفت و سطوح خودآگاهی خود دارید. کوچینگ می تواند به شما کمک کند عضله خودآگاهی خود را بسازید و در نهایت، اعتماد به نفس بیشتری در شناخت اینکه چه کسی هستید به دست آورید.

بهبود روابط و مهارت‌های ارتباطی.

به گفته موسسه کوچینگ، روابط شما از کوچینگ سود خواهد برد. یک مطالعه نشان داد که از بین کسانی که در کوچینگ شرکت کردند، بیش از 70 درصد از بهبود عملکرد کاری، روابط و مهارت‌های ارتباطی مؤثر بهره‌مند شدند.

وضوح و هدف بهتر.

ماموریت کوچ سلامت این است که به مردم در همه جا کمک کند تا با هدف، وضوح و اشتیاق بیشتری زندگی کنند. اطلاعات ما نشان داده است که افرادی که در کوچینگ شرکت می‌کنند، احساس بالاتری از هدف و معنا دارند.

بهبود کلی رفاه.

کوچینگ همچنین می‌تواند به بهبود رفاه کلی شما کمک کند.

در اکثریت افرادی که کوچینگ را در یک دوره “چالش” شروع می کنند، بهتر می شوند. در واقع، 77 درصد با پشتیبانی شخصی، وضعیت رفاهی خود را به طور قابل توجهی در سه تا چهار ماه بهبود می‌بخشند.

سطوح استرس کمتر (و تاب آوری بهتر).

همان اطلاعات ذکر شده در بالا نشان می‌دهد که یک مزیت کوچینگ کاهش سطح استرس و انعطاف‌پذیری بهتر است.

محدودیت‌های کوچینگ زندگی

کوچینگ زندگی و درمان یکی نیستند. مواردی وجود دارد که ممکن است کوچینگ زندگی آن چیزی نباشد که در حال حاضر به آن نیاز دارید.

برای کسانی که علائم بیماری‌های روانی (مانند اضطراب، افسردگی، دوقطبی، PTSD یا هر بیماری روانی دیگری را تجربه می‌کنند)، به دنبال کمک حرفه‌ای باشید. یک متخصص بهداشت روان آموزش دیده می‌تواند از شما در سفر سلامت روان شما پشتیبانی کند، نه یک کوچ زندگی.

سلامت روان یک طیف است. برخی از افراد با شرایط سلامت روان زندگی می‌کنند در حالی که برخی دیگر علائم را در مقاطع خاصی از زندگی خود تجربه می کنند. ما می‌دانیم که یک میانه عظیم وجود دارد – 55٪ از مردم در حالت بی حالی هستند. برای کمک به جلوگیری از لغزش آن میانی عظیم در طیف، ایجاد آمادگی ذهنی مهم است.

و اینجاست که کوچینگ وارد عمل می شود. با کوچینگ، می‌توانید یک تمرین آمادگی ذهنی قوی بسازید تا برای مقابله با هر آنچه زندگی به سرتان می‌آورد مجهزتر شوید. به آن به عنوان یک تمرین مکمل برای مراقبت از سلامت روان خود فکر کنید، نه یک جایگزین.

 


مطالعه کنید: کوچینگ رهبری چطور به رهبران کمک می‌کند؟


 

انواع کوچینگ زندگی

انواع مختلفی از کوچینگ وجود دارد. در اینجا برخی از انواع رایج کوچینگ که در این صنعت دیده ایم آورده شده است.

  • کوچینگ آمادگی ذهنی
  • کوچینگ غم و اندوه (مقابله با غم و اندوه)
  • کوچینگ موفقیت
  • کوچینگ ارتباطات
  • کوچینگ سلامت و تغذیه
  • کوچینگ خواب
  • کوچینگ شهودی یا معنوی
  • کوچینگ رابطه
  • کوچینگ تحول آفرین
  • کوچینگ بهبود عملکرد در زندگی
  • کوچینگ رشد فردی
  • کوچینگ والدین

در یک کوچ زندگی به دنبال چه چیزی باشیم

هیچ پاسخی برای اینکه چه چیزی یک کوچ خوب را می سازد وجود ندارد – فقط اینکه چه چیزی برای شما یک کوچ خوب است. همانطور که گفته شد، در اینجا چهار روش مهم برای تعیین اینکه آیا کوچ شما مناسب شماست، آورده شده است.

آرامش

اگر با کوچ خود هماهنگ نباشید، بیشترین بهره را از جلسات کوچینگ خود نخواهید برد. شما باید آن عنصر ایجاد رابطه با کوچ خود را داشته باشید. برای پیدا کردن کوچی که واقعاً با او خوش می‌گذرد، حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد.

تجربه و تخصص

کوچ‌ها برای پرسیدن سؤالات و ایجاد تغییرات تأثیرگذار تقریباً در هر زمینه‌ای از زندگی آموزش دیده‌اند. با این حال، بسیاری نیز در زمینه‌های خاصی تخصص دارند. ممکن است به دنبال مربی باشید که با کارآفرینان، کوچ‌های اجرایی یا تنوع عصبی در محل کار کار می‌کند.

دسترسی

مهارت‌های نرم و تخصص را کنار بگذاریم، برخی ملاحظات عملی هنگام کار با کوچ وجود دارد. می‌خواهید کسی را پیدا کنید که وقتی در دسترس هستید برای ملاقات در دسترس باشد. اگر می توانید.

نتایج

در نهایت، منظور از کوچینگ برای کمک به شما برای داشتن هدف، وضوح و اشتیاق بیشتر در زندگی شخصی و حرفه‌ای است. شما و کوچتان باید بتوانید اهدافی را تعیین کنید، روی برنامه خود برای دستیابی به آنها کار کنید و پیروزی‌های خود را با هم جشن بگیرید.

یکی از بهترین مزایای کوچینگ، مسئولیت پذیری یک کوچ اختصاصی است. اگر احساس نمی‌کنید که کوچینگ تغییر مثبتی در زندگی شما ایجاد می‌کند، بد نیست به دنبال یک کوچ جدید باشید. این بدان معنا نیست که آنها کوچ بدی هستند – فقط کوچ مناسب شما نیستند.

 

پست های مرتبط

کوچینگ سلامت یا (Health Coaching ) چیست و 4 مزیت اساسی برای انسان‌ها

چهار مزیت کوچینگ سلامت یا Health Coaching این موارد است: رفاه کلی…

۲۵ شهریور ۱۴۰۳

کوچینگ شغلی چیست؟ چرا به کوچ شغلی نیاز داریم؟

کار با یک کوچ شغلی مزایای زیادی دارد، اما همه با این…

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

کوچینگ اجرایی چیست؟ و 12 مورد از انواع کوچینگ اجرایی

کوچینگ اجرایی چقدر موثر است؟ بسیاری فکر می‌کنند که کوچینگ اجرایی برای…

۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید