صفحه اصلی > کوچینگ و کوچینگ رهبری : کوچینگ رهبری چطور به رهبران کمک می‌کند؟

کوچینگ رهبری چطور به رهبران کمک می‌کند؟

کوچینگ رهبری

کوچینگ رهبری یا leadershp coaching

آیا می توانید تصور کنید یک ورزشکار حرفه‌ای مربی نداشته باشد؟ البته که نه. ورزشکاران از یک مربی استفاده می‌کنند تا بازی خود را بهبود بخشند و با هم تیمی‌های خود مؤثرتر باشند. حتی زمانی که ورزشکاران در اوج هستند، از مربی برای ادامه عملکرد و پیشرفت در یک محیط پویا و رقابتی استفاده می‌کنند.

مدیران اجرایی و دیگر رهبران به دلایل مشابه به کوچ نیاز دارند.

بسیاری در مورد کوچینگ رهبری شنیده‌اند یا کسی را می‌شناسند که در جلسه کوچینگ رهبری شرکت کرده است، اما این دقیقاً به چه معناست؟ آیا رهبری چیزی است که فرد می‌تواند یاد بگیرد یا یک ویژگی ارثی است؟

خبر خوب این است که تحقیقات نشان می‌دهد که رهبران بیشتر از اینکه متولد شوند ساخته می‌شوند. با نیروی کار در حال تکامل، رهبر مدرن باید مجموعه‌ای از مهارت‌های سازگاری داشته باشد تا از آن استفاده کند. آنها باید الهام بخش باشند و دیگران را به انجام کار به شیوه‌ای مشارکتی‌تر و سازنده‌تر هدایت کنند. و آنها باید همه این کارها را به گونه‌ای انجام دهند که شخصاً در طول زمان پایدار باشد.

 

کوچینگ رهبری چیست؟

کوچینگ رهبری فرآیند آگاهانه رشد استعدادها و شایستگی‌ها در افراد است تا بتوانند به طور مؤثرتری با دیگران کار کنند. آموزش رهبری اغلب حول محور مهارت‌های ارتباطی مؤثر، کوچینگ کسب‌وکار و درک تأثیر سبک‌های مختلف رهبری است. این تجربیات کوچینگ اغلب در روابط کوچینگ یا در یک برنامه کوچینگ اجرایی رسمی‌تر اتفاق می‌افتد.


مطالعه کنید: کوچینگ تیمی برای توانمند‌سازی تیم‌های چابک


5 مزیت برنامه کوچینگ رهبری

کوچینگ رهبری به طور خاص می‌تواند مزایای زیادی برای افراد و همچنین سازمان‌هایی که در آن عضویت دارند داشته باشد. در اینجا پنج مورد از این مزایا وجود دارد:

 

  1. بهبود عملکرد در

    کوچینگ رهبری

کوچینگ رهبری می‌تواند به رهبران کمک کند تا نقاط ضعف خود را با دقت بیشتری بررسی کنند، دیدگاه بهتری در مورد توانایی‌های خود و نحوه استفاده بهتر از آنها به دست آورند.

  1. توانمندسازی

کار با یک کوچ رهبری می‌تواند به افرادی که در موقعیت‌های رهبری هستند کمک کند تا یاد بگیرند که چگونه خود و اعضای تیمشان را توانمند کنند. این مزیت افزوده افزایش مشارکت اعضای تیم در فرصت‌های همکاری است.

  1. دیدگاه تازه

ما نمی‌دانیم چه چیزی را نمی بینیم. هنگامی که به دنبال ایجاد تغییرات معنادار و پایدار هستید، داشتن یک دیدگاه بیرونی می‌تواند بسیار قدرتمند باشد.

  1. اعتماد به نفس

داشتن حمایت کوچ در حین ایجاد تغییرات معنادار، و همچنین جشن گرفتن پیروزی‌های آن‌ها، می‌تواند بر سطح اعتماد به نفس رهبر تأثیر مثبت بگذارد.

  1. رضایت شغلی و زندگی

با صرف زمان برای عقب نشینی و ارزیابی واضح زندگی خود با کمک یک کوچ، رهبران می‌توانند زمان بیشتری برای تعادل بین کار و زندگی پیدا کنند. این منجر به عملکرد بهتر، حفظ و افزایش رضایت از شغل آنها می‌شود.

چه چیزی را می‌توانید از طریق کوچینگ رهبری یاد بگیرید؟

مزایای ذکر شده در بالا می‌تواند قدرتمند و تاثیرگذار باشد، اما همچنین ارزش این را دارد که چگونه افراد می‌توانند از کوچینگ توسعه رهبری یاد بگیرند و رشد کنند.

  1. خودآگاهی

خودآگاهی یکی از مهمترین زمینه‌های رشد هر نوع کوچینگ است. همه ما نقاط کور داریم و در حالی که یک رهبر ممکن است از عملکرد خود راضی باشد، دیگران در تیم ممکن است آن را متفاوت ببینند. عکس این موضوع نیز می‌تواند صادق باشد – رهبر ممکن است بیش از حد خودانتقادگر باشد یا از سندروم فریبنده رنج ببرد در حالی که دیگران فکر می‌کنند او خوب عمل می‌کند.

یا شاید رهبر اکثراً خوب عمل می‌کند، اما رفتارها یا افکار خاصی وجود دارد که چشم انداز آنها را مخدوش می‌کند یا آنها را کمتر از آنچه که ممکن است کارآمد می‌کند. آنها ممکن است تشخیص ندهند که چگونه یک باور یا طرز فکر بر رویکرد آنها یا احساس تیم تأثیر می گذارد.

به عنوان مثال، کوچینگ می‌تواند به رهبر کمک کند تا از افکار خودکار منفی خود آگاه‌تر شود. یک مورد معمول شامل دیدن همه چیز از طریق دریچه “همه یا هیچ” است. این دیدگاه همه چیز را خوب یا بد، بله یا خیر، درست یا غلط می‌بیند. این یک فکر خودکار را تحریک می‌کند که فقط یک راه وجود دارد و هر چیز دیگری شکست یا حمله است. وقتی فردی با این فکر که “راه من راه درست برای تکمیل این پروژه است” به دام می‌افتد، تمایلی به پاسخگویی به نظرات اعضای تیم یا حتی همسالان و رهبران ندارند. فقدان خودآگاهی منجر به نشناختن ارزش تفاوت‌های ظریف و دیدگاه‌هایی می‌شود که دیگران می‌توانند ارائه دهند، که به معنای یافتن بهترین راه‌حل‌ها و همچنین تقویت نکردن روابط مهم است. این می تواند خلاقیت و نوآوری را محدود کند و انگیزه نیروی کار را در این فرآیند از بین ببرد.

با ایجاد آگاهی در مورد افکار خودکار و رفتارها، افکار و احساسات بی شمار دیگر، رهبر می تواند تعامل متفاوتی با خود، تیم و دیگران در زندگی خود داشته باشد.

  1. سبک ارتباط

ایجاد درجه بالاتری از خودآگاهی در مورد مهارت‌های ارتباطی شما، چه کلامی و چه غیرکلامی، می‌تواند بازی را تغییر دهد. برای رهبران آسان است که ارتباطات را به عنوان یک مجموعه مهارت نادیده بگیرند – حداقل تا زمانی که نیاز آشکار شود. شاید این یک موقعیت جدید (به عنوان مثال، یک تغییر شرکت) یا یک چالش بین فردی (به عنوان مثال، یک عضو سمی تیم) باشد. در هر صورت، رهبران ممکن است متوجه شوند که جواب معمول آنها سبک ارتباطی نتایج مورد نظر را به دست نمی‌آورد.

آموزش دادن به رهبر برای برقراری ارتباط موثرتر می‌تواند شامل تعیین انتظارات روشن، ارائه بازخورد سازنده یا حتی تغییر ارتباطات غیرکلامی رهبر باشد. علاوه بر این، کوچینگ رهبری می‌تواند به رهبران کمک کند تا با بررسی زبانی که با دیگران استفاده می‌کنند، محیطی فراگیرتر و حمایت‌کننده‌تر برای تیم‌های خود ایجاد کنند.

 


مطالعه کنید: بیزینس کوچینگ چطور پتانسیل کسب‌وکار شما را بالا می‌برد؟


 

  1. مهارت گوش دادن در کوچینگ رهبری

خوب گوش میدی؟ (نکته: اگر نمی دانید، بپرسید). آیا می‌شنوید که دیگران چه می‌گویند یا فقط منتظر می‌مانید تا طرف مقابل شما صحبتش را متوقف کند تا بتوانید صحبت کنید؟ رهبری خوب مستلزم گوش دادن بیشتر از آن چیزی است که بیشتر فکر می‌کنند.

با تقویت مهارت‌های گوش دادن و هماهنگ شدن با دیگران، رهبران می‌توانند طیف گسترده‌ای از مزایای بالقوه را برای خود و تیمشان باز کنند. یک مربی می‌تواند به توسعه مهارت‌های ارتباطی و گوش دادن فعال کمک کند که می‌تواند هنگام رهبری تیم‌ها ارزشمند باشد.

  1. خود تنظیمی

رهبران در خلاء وجود ندارند. بلکه دائماً با دیگران در تعامل هستند و این تأثیر دارد. در واقع، از داده‌های خود و دیگران می‌دانیم که این تعاملات روزمره با مدیر، بیشترین تأثیر را بر احساس تعلق و شمول، رضایت شغلی و توانمندسازی گزارش‌های مستقیم دارد. بنابراین هنگامی که یک رهبر نمی‌تواند احساسات خود را تنظیم کند، می‌تواند قضاوت خود را تحت تأثیر قرار دهد و بر محیط و تجربه دیگران تأثیر منفی بگذارد.

کوچینگ مؤثر رهبری می‌تواند به رهبر کمک کند تا در تنظیم پاسخ‌های عاطفی خود بهتر شود.

با شناسایی راه‌هایی برای عقب نشینی، آنها به خود این فرصت را می‌دهند که آرام شوند و دوباره در یک گفتگوی سازنده‌تر شرکت کنند. یادگیری خودتنظیمی ممکن است شامل شناسایی الگوها و محرک‌های بالقوه برای کاهش تأثیر آنها بر رهبر و تیم آنها باشد. حتی نام بردن از احساسات موجود می‌تواند کمک زیادی به مدیریت بهتر پاسخ‌های خود به موقعیت‌های مختلف کند.

 

  1. طرز فکر رشد

کوچینگ رهبری می‌تواند به افراد کمک کند تا ذهنیت رشد را به جای ذهنیت ثابت باز کنند. با این نوع طرز فکر، رهبران می‌توانند موانع را به‌عنوان فرصت‌هایی برای رشد ببینند، نه چیزی که باید از آن ترسید یا ترسید. انعطاف پذیر بودن، عقب نشینی از موانع و تفکر خلاقانه مهارت قدرتمندی برای توسعه است.

برخی از مؤثرترین رهبران چندین نسل گذشته توانایی تفکر جامع و تعهد به رشد را نشان می‌دهند. وقتی چالش‌ها پیش می‌آمد، آن‌ها را به عنوان موانعی در نظر نمی‌گرفتند. در عوض، آنها به دنبال فرصت‌های رشد برای محصول، تجارت یا تیم خود بودند.

 

  1. همدلی را در خود پرورش دهید

تا به حال این ضرب المثل را شنیده‌اید که “هیچ کس به دانسته های شما اهمیت نمی دهد تا زمانی که بدانند چقدر به شما اهمیت می دهید؟” این اساساً مربوط به همدلی است. رهبرانی که به راحتی با دیگران همدلی می‌کنند، عموماً در نقش خود مؤثرتر هستند. زمانی که یک کارمند در حال مبارزه است، رهبران ارشد می‌توانند فقط با دیدن درد و اذعان به آن ارزش ایجاد کنند.

به نوبه خود، این به کارمندان این امکان را می‌دهد که رهبران را به عنوان مکانی امن برای بیان حقیقت خود در زمانی که احساس می‌کنند به طور خاص گیر کرده‌اند یا به چالش کشیده می‌شوند، ببینند. لزوماً رهبر این نیست که مسئله را حل کند، بلکه بیشتر به دنبال درک و راه‌هایی برای حمایت بهتر از کارکنان خود در زمان‌های سخت است.

 

  1. نقاط قوت اهرمی

کوچ‌های رهبری به ویژه در کمک به دیگران برای دیدن نقاط قوتی که روی میز آورده‌اند ماهر هستند. نه به روشی که ممکن است به یک سوال مصاحبه پاسخ دهد، بلکه یک بررسی واقعی از نقاط قوت کوچ و چگونگی استفاده بهینه از آنها. نقاط قوت اغلب مختص فرد است. با کمک یک کوچ، یک رهبر می تواند از نقاط قوت خاص خود به روش های منحصر به فرد و غیرمنتظره استفاده کند.

 


مطالعه کنید: کوچینگ سازمانی : همه چیزهایی که می‌خواستید از کوچینگ سازمانی بدانید


 

 

  1. حضور اجرایی

بیش از یک کلمه رایج، حضور اجرایی به این موضوع می‌پردازد که چگونه یک رهبر ارتباط برقرار می‌کند، برای دیگران ظاهر می‌شود و به طور کلی چگونه خود را به دنیا نشان می‌دهد. یک مربی رهبری می‌تواند به هر یک از رهبران کمک کند تا بینشی در مورد برند شخصی فعلی خود کسب کنند و چگونه برای ایجاد تغییرات بزرگ و ظریف برای دستیابی به مؤثرترین حضور اجرایی ممکن تلاش کنند.

نظرات نهایی در مورد کوچینگ رهبری

یکی از مهمترین کارهایی که می‌توانید برای اطمینان از رشد سازمان خود انجام دهید، پرورش رهبران است. رهبران به دنیا نمی‌آیند،بلکه ساخته می‌شوند. آنها با تلاش آگاهانه، حمایت و بازخورد توسعه یافته‌اند. کوچینگ رهبری ابزاری قدرتمند برای سرمایه‌گذاری در رفاه و رشد بهترین و ارزشمندترین منبع شماست.

پست های مرتبط

کوچینگ سلامت یا (Health Coaching ) چیست و 4 مزیت اساسی برای انسان‌ها

چهار مزیت کوچینگ سلامت یا Health Coaching این موارد است: رفاه کلی…

۲۵ شهریور ۱۴۰۳

کوچینگ شغلی چیست؟ چرا به کوچ شغلی نیاز داریم؟

کار با یک کوچ شغلی مزایای زیادی دارد، اما همه با این…

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

کوچینگ اجرایی چیست؟ و 12 مورد از انواع کوچینگ اجرایی

کوچینگ اجرایی چقدر موثر است؟ بسیاری فکر می‌کنند که کوچینگ اجرایی برای…

۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید