صفحه اصلی > مدیریت و رهبری و منتورینگ : منتورینگ رهبری چیست؟ و چطور می‌تواند در کسب‌وکار موثر باشد.

منتورینگ رهبری چیست؟ و چطور می‌تواند در کسب‌وکار موثر باشد.

منتورینگ رهبری

منتورینگ رهبری ، مزایا و معایب . با من سامان خردمند مهر همراه باشید تا بیشتر در مورد منتورینگ رهبری آگاه بشویم.

با توجه به پویایی چشم انداز کسب و کارهای مدرن، رهبری معمولاً به عنوان یک جنبه حیاتی از موفقیت سازمانی در نظر گرفته می شود. علاوه بر این، طبق آخرین بررسی مدرسه کسب و کار هاروارد، در حالی که 71٪ از شرکت ها معتقدند توسعه رهبری برای موفقیت آنها ضروری است، فقط 14٪ خود را در مسیر توسعه رهبران موثر می دانند. چنین ارقامی به طور برجسته شکاف قابل توجهی را نشان می‌دهند و اهمیت رو به رشد منتورینگ رهبری را برجسته می‌کنند.

منتورینگ رهبری چیزی بیش از ارائه رهنمودهاست. این یک راه مهم برای تغییر آینده سازمان است. در منتورینگ رهبری، یک رهبر شایسته (منتور) راهنمایی، کمک و مشاوره را به یک فرد کمتر ماهر (منتی) ارائه می دهد تا به آنها کمک کند تا قابلیت ها و استعدادهای رهبری خود را بهبود بخشند.

منتورینگ رهبری چیست؟

منتورینگ رهبری شکل منحصر به فردی از منتورینگ است که به افراد کمک می کند تا توانایی ها و مهارت های رهبری خود را بهبود بخشند. با تمرکز بر جنبه‌های خاص رهبری، مانند تفکر استراتژیک و تصمیم‌گیری، از ارائه توصیه‌های شغلی عمومی فراتر می‌رود.

یک منتور که معمولاً یک رهبر ماهر و با تجربه در زمینه خاصی است، منتی را از طریق نقش‌ها و وظایف مختلف رهبری راهنمایی می‌کند. این نوع راهنمایی ساختارمندتر از راهنمایی های معمولی است، با جلسات برنامه ریزی شده، اهداف روشن و مهارت های خاصی که باید روی آنها برای رشد رهبری کار کرد.

در حالی که منتورینگ عمومی می‌تواند طیف وسیعی از موضوعات و اهداف را پوشش دهد. مانند مشاوره شغلی، توسعه مهارت یا رشد شخصی، هدف منتورینگ رهبری به طور خاص ایجاد ظرفیت افراد برای رهبری مؤثر دیگران است. در حالی که منتورینگ عمومی ممکن است راهنمایی شغلی، توسعه مهارت یا رشد فردی را پوشش دهد، منتورینگ رهبری افراد به سمت آماده کردن افراد برای موقعیت‌ها و مسئولیت‌های رهبری هدایت می‌شوند.

انواع منتورینگ رهبری

در زیر انواع مختلفی از منتورینگ‌های رهبری که ممکن است با آنها برخورد کنید آورده شده است. { مجموعه آموزشی پل به عنوان اولین مرجع برگزاری دوره‌های تربیت منتور در ایران در کنار شماست تا بتوانید منتورینگ را با دانش روز فرا بگیرید }

  1.  منتورینگ یک به یک

منتورینگ یک به یک قدیمی ترین و خصوصی ترین راه برای راهنمایی یک رهبر است. در این سناریو، یک منتور از نزدیک با یک رهبر کار می کند. این ارتباط بسته به نیازها و اهداف خاص رهبر، مشاوره و راهنمایی شخصی را امکان پذیر می کند.

منتور تجربه، دانش و استراتژی‌ها را به اشتراک می‌گذارد و به رهبر در غلبه بر مشکلات و رشد مهارت‌های رهبری کمک می‌کند. این نوع روابط منتورینگ با اعتماد، بحث عمیق در مورد اهداف و چالش های پیش روی مشخص می شود. با ایجاد روابط منتورینگ، برای هر کسی که درگیر است، آسان می شود که حتی رویاهای خود را آشکارا بدون ترس یا علاقه ای که منتورشان نسبت به آنها نشان می دهند، به اشتراک بگذارند.

  1.  گروهی

منتورینگ گروهی شامل یک منتور منفرد است که به طور همزمان با چندین رهبر کار می کند. این قالب امکان یادگیری از همتایان مختلف و دریافت دیدگاه های مختلف در مورد یک مشکل (چالش های رهبری ) را فراهم می کند. یک منتور می تواند گفتگوهای تیمی را تسهیل کند، همکاری بین اعضا را تشویق کند، و سپس نظراتی را ارائه دهد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به نفع همه شرکت کنندگان باشد.

این راهنمایی بیشتر باعث ارتقای شبکه می شود، زیرا مردم برای برنامه های خود زمان صرف می کنند تا فقط به آنچه که دیگران تاکنون از سر گذرانده اند گوش دهند. آنها سپس سعی می کنند راه هایی را برای کمک به یکدیگر در این مسیرها در مورد حمایت از رشد یکدیگر و تبدیل شدن به رهبران بهتر بیابند.

  1.  همتایان

این نوع به منتورینگی اشاره دارد که در آن افراد در سطوح مساوی در سازمان یا مشاغل، یک سیستم همراهی ارائه می‌دهند، ایده‌ها را تبادل می‌کنند و در زمینه‌هایی که بر سفرهای توسعه شخصی/حرفه‌ای تأثیر می‌گذارند، بازخورد می‌دهند.

منتور‌های همتا اغلب به طور رسمی کمتر از سایر انواع منتور ها گرد هم می آیند، اما هنوز در مورد استراتژی رشد کلی که در طول چنین تعاملاتی استفاده می شود، موثر هستند. آنها به یادگیرندگان کمک می کنند تا چالش های پیش روی همکاران را درک کنند و از این رو فضایی برای به اشتراک گذاشتن بهترین شیوه ها در بین خود ایجاد می کنند و تلاش های ظرفیت سازی سازمانی را افزایش می دهند.

  1.  منتورینگ معکوس

منتورینگ معکوس با داشتن افراد جوانتر و با تجربه کمتر به مافوقانی که ممکن است در زمینه های خاص مسن تر و دانش بیشتری داشته باشند. نقش های سنتی را تغییر می دهد. چنین روابطی بر جنبه هایی مانند فناوری، روندهای فعلی یا دیدگاه های تازه تمرکز می کنند. همچنین فرصت‌هایی را برای رهبران ارشد فراهم می‌کند تا از پیشرفت‌های اخیر به‌روز بمانند و دیدگاه‌های متفاوت نسل‌های جوان را نسبت به امور جهانی درک کنند.

علاوه بر این، منتورینگ معکوس برای پر کردن شکاف‌های نسلی ضروری است و در عین حال یادگیری بین نسلی را در سازمان‌ها ترویج می‌کند. در نتیجه فرهنگ بهبود مستمر را در میان همتایان درگیر در راهنمایی از راه دور تقویت می‌کند.

  1.  از راه دور یا آنلاین

پلتفرم‌های دیجیتال را می‌توان برای روابط مبتنی بر راه دور بین منتورها و رهبران، صرف نظر از موقعیت مکانی آنها، استفاده کرد. راهنمایی الکترونیکی برای تیم‌های بزرگ و پراکنده در یک سازمان یا افرادی که در طول فعالیت‌های برنامه به ترتیبات زمان‌بندی انعطاف‌پذیر نیاز دارند، مناسب‌تر است.

  1.  سرعت

منتورینگ سرعت به جلسات کوتاه و زمان بندی شده ای اطلاق می شود که معمولاً در رویدادها یا کارگاه هایی برگزار می شود که افراد زیادی در آن جمع می شوند. در چنین مواردی، منتهی‌ها در مدت کوتاهی با چندین راهنما تعامل می‌کنند، بنابراین بینش سریعی در زمینه‌های خاص دریافت می‌کنند.

 


مطالعه کنید: مزایای منتورینگ چیست؟


مزایای منتورینگ رهبری
مزایای منتورینگ رهبری

مزایای منتورینگ رهبری

در زیر برخی از مزایای کلیدی منتورینگ رهبری آورده شده است.

  1. توسعه مهارت رهبر

یکی از مزایای اصلی منتورینگ رهبری این است که به توسعه توانایی های کلیدی رهبری کمک می کند. منتورها تصمیم گیری، برنامه ریزی استراتژیک و کارایی ارتباط را آموزش می دهند.

بازخورد متناسب با فرد همراه با مثال‌های واقعی به یادگیرندگان کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را تقویت کنند و یاد بگیرند که چگونه رهبران بهتری در ظرفیت‌های مختلف شوند. روابط منتورینگ معمولاً شامل تعیین اهداف و کار بر روی چالش ها، ارائه تجربه عملی است که برای رشد فرد مهم است.

  1. افزایش خودآگاهی رهبر

منتورینگ رهبری همچنین به دنبال کمک به افراد برای شناسایی نقاط قوت و ضعف خود و ایجاد برند منحصر به فرد خود است. از طریق بحث‌هایی که در مورد تجربیات شخصی با منتورها منعکس می‌شوند، منتهی‌ها می‌توانند حوزه‌هایی را که نیاز به بهبود دارند و در عین حال حداکثر استفاده از نقاط قوت خود را انجام دهند، بیابند.

این خودآگاهی آنها را با اطلاعات لازم در هنگام تصمیم گیری در مورد زندگی خود، چه از نظر حرفه ای و چه شخصی، مجهز می کند.

  1. فرصت های شبکه سازی

منتورینگ اغلب افرادی را گرد هم می‌آورد که در غیر این صورت هرگز ملاقات نمی‌کردند. به‌ویژه آنهایی که از زمینه‌ها موافق یا زمینه‌های مختلف در یک سازمان هستند. منتورها افرادی هستند که به خوبی ارتباطات دارند، بنابراین از طریق معرفی هایی که در طول چنین برنامه هایی انجام می شود، فرصت هایی برای پیشرفت شغلی منتهی ها ایجاد می کنند.

شبکه سازی همچنین دید در محل کار را افزایش می دهد زیرا فرد در معرض وظایف جدیدی قرار می گیرد که ممکن است نیاز به تعامل با واحدهای مختلف در سراسر یک شرکت داشته باشد. بنابراین، شبکه درها را برای ارتقا یا انتقال باز می کند، که برای رشد مداوم حرفه ای مورد نیاز است.

  1. پیشرفت شغلی

راه دیگری که منتورینگ رهبری از پیشرفت شغلی حمایت می کند. ارائه راهنمایی در مورد مسیرهای مختلفی است که افراد می توانند برای دستیابی به اهداف خود در یک دوره معین طی کنند. این ممکن است شامل نکاتی در مورد اینکه چگونه فردی می‌تواند شایستگی‌های ضروری مورد نیاز بسیاری از کارفرمایان امروزی را توسعه دهد و استراتژی‌هایی باشد که اگر می‌خواهد در زندگی موفق شود، باید اتخاذ شود.

علاوه بر این، مربیان در مورد اینکه کدام مهارت‌ها می‌توانند در مراحل مختلف تقویت شوند. توصیه‌هایی ارائه می‌کنند تا افراد برای تصمیم‌گیری در مورد شغل مربوطه خود در آینده مجهزتر شوند. این حمایت می تواند در دستیابی به ترفیعات، انتقال به نقش های جدید یا دنبال کردن مسیرهای شغلی جدید مفید باشد.

 


مطالعه کنید: منتورینگ کسب و کار چرا ابزاری قدرتمند است ؟


چگونه یک برنامه منتورینگ رهبری را اجرا کنیم؟

اجرای یک برنامه منتورینگ رهبری شامل چندین مرحله کلیدی است:

 

 اهداف را تعریف کنید: به وضوح آنچه را که می خواهید از طریق برنامه به دست آورید. از جمله شایستگی های خاص مورد نیاز برای راهنمایی مؤثر بیان کنید.

ایجاد ساختار: یک چارچوب ساختاریافته برای برنامه منتورینگ، از جمله برنامه های منظم جلسات، فرآیندهای تعیین هدف، و روش های ارزیابی ایجاد کنید. منابع و پشتیبانی را برای تسهیل روابط مؤثر راهنمایی فراهم کنید.

ارائه آموزش موثر: برای اطمینان از درک کامل نقش هر یک از طرفین، مطالب آموزشی مرتبط را برای منتور و منتی‌ها مفید ارائه دهید. به عنوان مثال، کارگاه‌های آموزشی در مورد مهارت‌های ارتباطی یا شیوه‌های مؤثر می‌تواند در میان دیگران ارائه شود.

نظارت و ارزیابی: به طور مداوم پیشرفت برنامه منتورینگ را زیر نظر داشته و از شرکت کنندگان بازخورد جمع آوری کنید. اثربخشی برنامه را در دستیابی به اهداف آن ارزیابی کنید و در صورت نیاز تنظیم کنید.

موفقیت ها را جشن بگیرید: موفقیت های مراجعین را به رسمیت بشناسید و تجلیل کنید. داستان هایی در مورد موفقیت بگویید، به توسعه رهبری یا دستاوردهای سازمانی مربوط به برنامه های منتورینگ اشاره کنید.


مطالعه کنید: کوچینگ رهبری چطور به رهبران کمک می‌کند؟


 

نتیجه‌گیری

منتورینگ رهبری ابزاری قدرتمند برای توسعه رهبران موفقی است که می توانند سازمان‌ۀای خود را به سمت موفقیت ببرند. به خصوص وقتی صحبت از پر کردن شکاف بین عملکرد بالقوه رهبری و عملکرد واقعی باشد، راهنمایی مؤثر می تواند تحول آفرین باشد.

چه در حال برنامه‌ریزی برای ارتقای قابلیت‌های رهبری، ایجاد شبکه‌های ارزشمند، یا تسهیل تنوع و مشارکت باشید. دوره آموزشی تربیت منتور کسب‌وکار برای برآورده کردن نیازهای منحصر به فرد شما طراحی شده‌اند. قدم بعدی را در سفر حرفه ای خود بردارید و پتانسیل کامل خود را با دوره منحصر به فرد Business Mentoring کشف کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر، امروز یک نسخه نمایشی برنامه ریزی کنید!

پست های مرتبط

مزایای منتورینگ چیست؟

 مزایای منتورینگ و داشتن منتور و …. با اخراج، سازماندهی مجدد شرکت…

۲۴ شهریور ۱۴۰۳

ناامیدی در سازمان و 5 راه‌کار برای رفع‌ ناامیدی در کسب‌وکار

ناامیدی در سازمان یکی از چالش‌های جدی است که می‌تواند عواقب منفی…

۱۸ شهریور ۱۴۰۳

تیم سازی در سازمان چه اصولی دارد ؟

تیم سازی در سازمان‌ ها به عنوان یکی از ارکان اساسی موفقیت…

۱۱ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید