صفحه اصلی > کوچینگ : کوچینگ سلامت یا (Health Coaching ) چیست و 4 مزیت اساسی برای انسان‌ها

کوچینگ سلامت یا (Health Coaching ) چیست و 4 مزیت اساسی برای انسان‌ها

کوچینگ سلامت

چهار مزیت کوچینگ سلامت یا Health Coaching این موارد است:

  1. رفاه کلی خود را بهبود بخشید
  2. ایجاد آمادگی ذهنی
  3. کوچینگ سلامت مسئولیت پذیری شخصی را افزایش دهید
  4. ایجاد تغییرات پایدار در سبک زندگی

در ادامه این مقاله دکتر سامان خردمند مهر بنیانگذار مچموعه آموزشی پل این شاخه مهم و کاربردی کوچینگ را باز می‌کنند.

 

چرا کوچینگ سلامت یا health coaching ؟ سلامتی شما تاثیر زیادی بر سلامت جسمی، ذهنی و عاطفی و جنسی شما دارد. این یکی از حیاتی ترین جنبه های زندگی شما است و نیاز به توجه و مراقبت ویژه دارد. که متاسفانه اغلب برنامه‌ها و تعهدات کاری جای خود را به مراقبت از سلامت ما داده اند.

شاید برای سال نو تصمیم گرفتید هر هفته به باشگاه بروید یا رژیم غذایی خود را تغییر دهید. اما تبدیل اهداف سلامتی مانند این به عادات روزانه می تواند انجام آن به تنهایی چالش برانگیز باشد. اینجاست که کوچینگ سلامت health coaching مطرح می شود.

اگر در تلاش برای یافتن زمان هستید یا با موانعی که بین شما و سبک زندگی سالمی که می‌خواهید احساس می‌کنید غرق شده‌اید، مزایای مربیگری سلامت را در نظر بگیرید. کار در کنار یک مربی سلامت ممکن است همان چیزی باشد که برای ایجاد عادات سالم جدید – و حفظ آنها نیاز دارید.

کوچ سلامت چیست؟

یک کوچ بهداشت حرفه ای است که به شما کمک می کند تا اهداف سلامتی را تعیین کنید و تغییرات سبک زندگی را برای بهبود سلامت جسمانی خود اعمال کنید. اما کوچ سلامت دقیقاً چه می کند؟

کوچ‌های سلامت از یک سری تکنیک‌ها برای کمک به شما برای مقابله با هر چالشی که سلامتی که شما را تهدید می‌کند، استفاده می‌کنند، چه بخواهید به وزن سالم‌تری برسید، استرس را کاهش دهید یا بهداشت خواب خود را بهبود بخشید. آنها مخصوصاً زمانی مفید هستند که مصمم به ایجاد تغییر در سلامتی خود هستید، اما در تلاش برای ایجاد یک روال و عادات ثابت هستید.

هر کوچ سلامت مجموعه ای متفاوت از تخصص‌ها و مهارت‌ها را دارد. برخی حتی ممکن است در رشته های علوم بهداشتی، تناسب اندام، تغذیه یا سایر رشته های مرتبط مدرک کسب کنند.

بسیاری از کوچ‌های سلامت دوره‌های آموزشی کوچینگ سلامت را پشت سر می گذرانند تا گواهینامه معتبری دریافت و مشتریان بیشتری را جذب کنند. پس از آن، آنها ممکن است در محیط های مختلفی مانند سالن های ورزشی، کلینیک های خصوصی و مراکز کاهش وزن کار کنند و با مشتریان خود به صورت حضوری یا مجازی ملاقات کنند.

 


مطالعه کنید: کوچینگ زندگی چیست؟


کوچینگ سلامت چیست؟

کوچینگ سلامت Health Coaching بی شباهت به کوچینگ شغلی نیست، زیرا شامل بحث‌های فعال بین مخاطب و کوچ برای شناسایی موانع مخاطب و ایجاد استراتژی‌هایی برای غلبه بر آنها است. اما به جای کمک به مخاطبین برای بهبود زندگی حرفه ای خود، یک کوچ سلامت بر افزایش سلامت و تندرستی مخاطبین تمرکز می کند.

کوچ‌های سلامت توصیه‌ها و پشتیبانی عملی را برای کمک به مخاطبین خود در دستیابی به اهداف بهداشتی رایج دارند. مانند:

  • کاهش استرس
  • بهبود خواب
  • ایجاد یک رژیم غذایی متعادل
  • درگیر شدن در یک سبک زندگی فعال
  • ترک سیگار

کوچ‌های سلامت چگونه با متخصصان پزشکی کار می کنند؟

کوچ‌های سلامت اغلب با متخصصان پزشکی همکاری می کنند تا مراقبت جامع و کاملی را به افراد ارائه دهند و بر ترویج رفتارهای سبک زندگی سالم و مهارت های خود مدیریتی تمرکز کنند. در اینجا انواع نحوه همکاری با متخصصات پزشکی معمولاً رخ می دهد:

ارجاعات و توصیه ها

متخصصان پزشکی ممکن است بیماران را به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی جامع به کوچ‌های سلامت ارجاع دهند، به ویژه برای شرایطی که می توان از طریق اصلاح سبک زندگی، مانند دیابت یا چاقی، آن ها را مدیریت یا بهبود بخشید.

ارتباط مداوم

ممکن است ارتباط مستمری بین کوچ‌های سلامت و متخصصان پزشکی وجود داشته باشد تا پیشرفت یک فرد را نظارت کند، برنامه‌های بهداشتی را در صورت نیاز اصلاح کند و نگرانی‌های جدید سلامت را برطرف کند.

حمایت و پشتیبانی از بیمار

کوچ های سلامت می توانند به عنوان مدافع بیماران عمل کنند و به آنها کمک کنند تا سیستم مراقبت های بهداشتی مناسبی را داشته باشند، گزینه های درمانی خود را درک کنند و به طور موثر با متخصصان پزشکی ارتباط برقرار کنند.

اصلاح رفتار و تغییر سبک زندگی

کوچینگ سلامت health coaching می توانند به افراد کمک کنند تا شیوه زندگی و تغییرات رفتاری را که توسط متخصصان پزشکی توصیه شده است را اجرا کنند. آنها ممکن است برای کمک به مخاطبین در ایجاد تغییرات پایدار و پایبندی به آنها، حمایت، انگیزه و آموزش ارائه دهند.

 


مطالعه کنید: کوچینگ چیست ؟ راهنمای چیستی کوچینگ در سال 2024


4 مزیت مهم کوچینگ سلامت

کلمات تشویق کننده و مسئولیت پذیری در ایجاد یک سبک زندگی سالم بسیار موثر است. کوچینگ سلامت می تواند ساختاری را که برای رسیدن به اهداف و حفظ پیشرفت خود نیاز دارید به شما بدهد. در اینجا چهار مزیتی که از شرکت در مربیگری سلامت به دست می آورید آورده شده است:

  1. رفاه کلی خود را بهبود بخشید

ارزیابی اینکه چه چیزی بر سلامتی شما تأثیر می گذارد به تنهایی می تواند چالش برانگیز باشد. حتی یک عاملی که از دست می دهید می تواند کل رفاه شما را از تعادل خارج کند. کوچ‌های سلامت، تشخیص دقیق علت اصلی چالش‌های شما را آسان‌تر می‌کنند و پیشنهاداتی را برای بازگرداندن سلامت شما ارائه می‌دهند و شما را به متخصص یا منبع پزشکی مناسب ارجا می‌کنند.

این افراد می‌توانند نکات مهمی را برای خوابیدن بهتر شما بیان کنند ، شما را به ماندن در یک رژیم غذایی مغذی تر تشویق کنند، یا تکنیک هایی را برای مدیریت استرس به شما ارائه دهند که منجر به وضعیت روانی شادتر و سالم تر می شود.

  1. ایجاد آمادگی ذهنی

شاید تعجب کنید اگر بدانید که مهارت های نرم روزمره می تواند به سلامتی شما کمک کند و آمادگی ذهنی را بهبود بخشد. البته، دانستن نحوه تعیین اهداف و مدیریت زمان برای همه به طور طبیعی به دست نمی آید. بسیاری از افراد باید این مهارت ها را از طریق عادت سازی و سخت کوشی توسعه دهند.

کوچ‌های سلامت می‌توانند با کمک به شما در شناسایی چالش‌ها – مانند تمرکز یا حافظه ضعیف – و توصیه تغییرات سبک زندگی و تکنیک‌هایی برای غلبه بر آنها، به شما در دستیابی به آمادگی ذهنی بیشتر کمک کنند.

  1. کوچینگ سلامت یا health coaching مسئولیت پذیری شخصی را افزایش دهید

یکی از موانع اصلی دستیابی به اهداف سلامت، عدم پاسخگویی شخصی است. نادیده گرفتن مراقبت از خود و سلامتی به نفع موفقیت حرفه ای و شخصی آسان است – اما این پایدار نیست. یک کوچ سلامت می تواند نقشی اساسی در تقویت مسئولیت پذیری شما برای پایبندی به اهداف سلامتی خود ایفا کند.

یک کوچ با شما همکاری می کند تا اهداف روشن و قابل دستیابی را تعیین کنید و استراتژی هایی را برای رسیدن به آنها ایجاد کنید و شما را متمرکز و با انگیزه نگه می دارد. بررسی‌های منظم فرصتی برای ارزیابی پیشرفت، رسیدگی به چالش‌ها و تنظیم مجدد اهداف در صورت لزوم فراهم می‌کند و احساس مسئولیت و تعهد به سفر سلامتی شما را تقویت می‌کند. این مسئولیت پذیری مداوم می تواند باعث تغییر رفتار مثبت شود و به شما کمک کند در مسیر خود بمانید و حرکت کنید.

  1. ایجاد تغییرات پایدار در سبک زندگی

اتخاذ و حفظ یک سبک زندگی سالم می تواند طاقت فرسا باشد. اطلاعات زیادی برای مرتب سازی وجود دارد، و شما باید تعهد و نظم و انضباط پایدار را در کنار سایر مسئولیت های شخصی و حرفه ای خود حفظ کنید. کوچ‌های سلامت به عنوان راهنما در پیمایش این سفر عمل می کنند و به شما کمک می کنند تا عادات پایدار و سالم را در برنامه های روزانه خود بگنجانید.

با شناسایی و تمرکز بر تغییرات کوچک و قابل مدیریت، کوچ‌های سلامت می‌توانند این فرآیند را کمتر دلهره‌آور کنند و به شما کمک کنند از فرسودگی شغلی و دلسردی که می‌تواند ناشی از تلاش بیش از حد زودهنگام باشد جلوگیری کنید.

آنها برنامه ای خاص برای شخصیت و مهارت های شما تنظیم می کنند تا بتوانید بهتر با چالش های زندگی کنار بیایید و عادات سالم جدید را در طولانی مدت حفظ کنید. این رویکرد به شما این امکان را می‌دهد تا سال‌ها پس از دستیابی به تعادلی که متناسب با نیازها و ترجیحات منحصر به فرد شما باشد، از مزایای یک سبک زندگی سالم لذت ببرید.

 


مطالعه کنید: کوچینگ اجرایی چیست؟ و 12 مورد از انواع کوچینگ اجرایی


در یک جلسه کوچینگ سلامت چه انتظاری باید داشت

هر جلسه کوچینگی می ‌تواند ترسناک باشد اگر شما ندانید که در آن جلسه چه اتفاقاتی قرار است رخ دهد. در اینجا چیزی است که می توانید از یک جلسه کوچینگ سلامت انتظار داشته باشید تا بتوانید بهتر مطلع شوید و با ذهنی باز وارد فرآیند شوید:

  1. مصاحبه انگیزشی

کوچ‌‌های سلامت ممکن است از تکنیک های مصاحبه انگیزشی استفاده کنند تا مشتریان خود را تشویق کنند تا پس از رسیدن به اهداف سلامتی خود، زندگی خود را تصور کنند. هدف این رویکرد health coaching  برانگیختن و تقویت انگیزه فرد برای تغییر است.

مصاحبه انگیزشی می تواند به افراد کمک کند تا روی تغییرات مثبت سرمایه گذاری کنند و آنها را تشویق کند تا مالکیت سفر خود را به دست گیرند. این تکنیک به مراجعین کمک می‌کند تا با استفاده از پرسش‌های باز، جملات تاکیدی و گوش دادن موثر، توضیح دهند که چرا می‌خواهند تغییری ایجاد کنند و برنامه‌ای برای دستیابی به آن ایجاد کنند.

اگر می‌خواهید سالم‌تر بخورید و غذاهای ناسالم را حذف کنید، یک کوچ سلامت ممکن است از شما بپرسد که اگر رژیم غذایی خود را تغییر دهید، زندگی شما چگونه خواهد بود؟  این امر شما را وادار می‌کند تا تصور کنید که غذا خوردن سالم‌تر چگونه به نظر می‌رسد، چگونه می‌توانید آن تغییرات را اعمال کنید، و چه نتایجی ممکن است پس از انجام آن مشاهده کنید.

  1. به اشتراک گذاری داستان

هیچ کس نمی خواهد برای رسیدن به یک هدف غیرممکن کار کند. کوچ‌های سلامت در فرآیند‌های health coaching ممکن است از داستان های موفقیت دیگران برای نشان دادن یک موفقیت فعلی استفاده کنند که اهداف سلامتی آنها قابل دستیابی است.

کوچ سلامت می‌تواند سناریوهایی را توصیف کند که شباهت زیادی به چالش‌های فعلی مشتریانشان دارد تا نشان دهد که تحول ممکن است. بدون درج اطلاعات شناسایی شخصی، آنها می توانند از این مثال ها استفاده کنند تا به شما نشان دهند که اهداف شما چقدر معقول هستند، به این امید که الهام بخش و انگیزه شما باشد.


مطالعه کنید: تصمیم‌گیری چطور باعث قاطع بودن در محیط کار می‌شود؟


پست های مرتبط

کوچینگ شغلی چیست؟ چرا به کوچ شغلی نیاز داریم؟

کار با یک کوچ شغلی مزایای زیادی دارد، اما همه با این…

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

کوچینگ اجرایی چیست؟ و 12 مورد از انواع کوچینگ اجرایی

کوچینگ اجرایی چقدر موثر است؟ بسیاری فکر می‌کنند که کوچینگ اجرایی برای…

۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

کوچینگ چیست ؟ راهنمای چیستی کوچینگ در سال 2024

کوچینگ چیست و چه معنایی برای شما دارد؟ کوچینگ برای رشد شما…

۴ بهمن ۱۴۰۲

دیدگاهتان را بنویسید